قرار است محدودیت جدیدی برای پزشکان عمومی اعمال شود؟

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

⭕️همان طور که همه می دانیم هر روز محدودیت جدیدی برای پزشکان عمومی اعمال می شود. تقریبا تمام این تصمیمات پشت درب اتاق‌هایی صورت می گیرد که تصمیم سازان خود ذینفع در ایجاد این محدودیت‌ها هستند.
هرگز قبل از این تصمیم گیریها ،با پزشکان عمومی مشورت نشده و نظرات‌شان لحاظ نمی گردد، طبق قانونی که امروز به فراموشی سپرده شده (قانون سطح بندی و ارجاع مصوب سال ۱۳۷۳) قرار بود همه بیماران ابتدا توسط پزشکان عمومی ویزیت شده و در صورت نیاز به خدمات تخصصی به سطوح بالاتر اجاع شوند و سطح‌بندی خدمات درمانی نیز اجرایی گردد، اما تنها بخشی از این قانون اجرا شد که اعمال محدودیت برای پزشکان عمومی بود و بحث ارجاع خیلی به مذاق مدیران وقت وزارت بهداشت خوشایند نبود.
اعمال محدودیت ها شروع شد!
از محدودیت درخواست سی تی اسکن و MRI تا درخواست یک سری آزمایشات و حتی به لیزر موهای زائد هم رسید!!! و همینطور محدودیت تجویز انواع دارو و حتی قرص سیتالوپرام !
و باز همه می دانیم که شاید نقش منافع صنفی بسیار پررنگ تر از منابع علمی در این محدودیت ها بود.
اما آخرین پرده از این سناریوی محدودسازی قرار بود چهارشنبه دو هفته پیش در دفتر معاونت درمان وزارت بهداشت شکل بگیرد.

⭕️محدودیت در اعمال جراحی سرپایی!

در مطب‌های پزشکان عمومی سالهاست جراحی‌های سرپایی با هزینه‌های نصف تا یک سوم بعضی از مطب‌های تخصصی در حال انجام است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند این خدمات را از این مطب‌ها دریافت کنند و ظاهراً قرار نیست این موضوع به این شکل ادامه پیدا کند.

در همین راستا جلسه‌ای در دفتر معاونت محترم درمان وزیر بهداشت تشکیل شد و اما غائب بزرگ این جلسه بزرگترین انجمن علمی کشور یعنی انجمن پزشکان عمومی ایران بود.

✅برای اینکه از مصوبات این جلسه مطلع شویم و دلیل عدم دعوت از پزشکان عمومی را بدانیم؛ با روابط عمومی وزارت بهداشت تماس گرفتیم، زمانی را برای بررسی موضوع درخواست کردند و بعد از دو روز پاسخ دادند که بله چنین جلسه ای تشکیل شده و به دلیل اختلاف نظر تصمیم‌گیری انجام نشده (مطمئناً این اختلاف نظرها همه در بر سر مسائل علمی بوده!) و قرار شد جلسه‌ای متعاقباً تشکیل و مجدداً مباحث بررسی و تصمیم‌گیری شود و فرمودند اگر پزشکان عمومی دعوت نشدند حتما موضوع را اطلاع داده تا پیگیری شود!

⭕️جای شکرش باقی است که این جلسه منتج به نتیجه نشد والا از فردای آن بخشنامه‌های رنگارنگ وزارت بهداشت بود و ارجاع همکاران ما به دادگاه‌های صنفی و تعزیرات حکومتی برای دخالت غیر مجاز در امور پزشکی!
⭕️⭕️امیدوار بودیم با تغییر وزیر بهداشت پروژه حذف پزشکان عمومی از چرخه درمان کشور که هزینه‌های سنگینی را به مردم و نظام سلامت تحمیل می کند کمرنگ‌تر شود ولی ظاهراً نباید فعلا امیدوار بود…..


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.