عوارض شغلی: قانونی یا غیرقانونی؟

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

انجمن پزشکان عمومی رشت خواستار اعلام نظر نهایی سازمان نظام پزشکی در مورد پرداخت عوارض شغلی از سوی جامعه‌ی پزشکی شد. در نامه‌ی دکتر حمید اخوین، رییس این انجمن خطاب به دکتر انوش برزیگر، نایب رییس شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان، آمده است:

همان‌گونه که استحضار دارید، در هفته‌های اخیر نمایندگانی از نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت برای پی‌گیری موضوع عوارض شغلی به مذاکره با نمایندگان شورای شهر و مدیران شهرداری رشت پرداخته‌اند و طبق گزارش این همکاران، مسوولان شهر رشت بر قانونی بودن این عوارض اصرار دارند. همچنین نامه‌‌ی اخیر ریاست سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور به ریاست کل سازمان و نیز نامه‌ی سرپرست وقت شهرداری به جناب‌عالی در این مورد، موید این اصرار است. با این‌حال با توجه به وجود پاره‌ای قوانین و آرای مغایر حقوقی (که در بایگانی سازمان موجود است) به‌ویژه این‌که نظر اعلام شده‌ی مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت مخالف این امر بوده و ظاهراً در مورد عوارض شغلی صنوف خاص (پزشکان، وکلای دادگستری و …) وحدت رویه‌ای در شهرهای مختلف کشور وجود ندارد، خواهشمند است نظر نهایی آن سازمان را در مورد پرداخت عوارض شغلی از سوی جامعه‌ی پزشکی اعلام فرمایید.

گفتنی است در هفته‌های اخیر دکتر محمدکاظم پورکاظمی و دکتر مسعود جوزی- دبیران نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت- با حضور در جلسه‌ی کمیسیون بهداشت شورای شهر و متعاقب آن سازمان درآمدهای عمومی شهرداری رشت به مذاکره در خصوص عوارض شغلی که اخیراً از همکاران مطالبه می‌شود، پرداختند.

در این دیدارها مهندس جواد حرفت‌خواه، رییس سازمان درآمدهای عمومی شهرداری رشت و کارشناسان این سازمان و نیز اداره‌ی حقوقی شهرداری رشت تاکید کردند عوارضی که به‌صورت اخطاریه برای همکاران گروه پزشکی فرستاده می‌شود به‌عنوان علی‌الراس است و با حضور مودیان در کمیسیون مربوطه رقم دقیق پرداختی مشخص خواهد شد.

بنا بر اطلاعات ارایه شده، طی مصوبه‌ای که اواخر سال ۸۲ طبق اختیارات ابلاغ شده از سوی وزارت کشور در شورای شهر رشت به تصویب رسید، تعرفه‌ی عوارض شغلی از ابتدای سال ۸۳ برای پزشکان عمومی و ماماها ماهانه ۳۰ هزار ریال است. این رقم برای پزشکان متخصص ۶۰ هزار، پزشکان فوق تخصص ۷۰ هزار، دندانپزشکان متخصص رشته‌های مختلف ۳۰ هزار، دندانسازان تجربی ۲۰ هزار، فروشندگان کالاهای پزشکی و آزمایشگاهی ۴۰ هزار، کلینیک‌های دامپزشکی ۲۰ هزار، بیمارستان‌ها از ۵۰ تا ۱۲۰ هزار، درمانگاه‌ها ۵۰ هزار و آزمایشگاه‌ها و موسسات فیزیوتراپی، رادیولوژی، رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای، طب فیزیکی و … ۴۰ هزار ریال در ماه است. این ارقام تا پایان شهریور ۸۷ معتبر است و در صورت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، از این پس عوارض شهرداری نیز در قالب مالیات بر ارزش افزوده توسط اداره‌ی دارایی و همزمان با اخذ مالیات سالانه دریافت خواهد شد.

به‌گفته‌ی مسوولان شهرداری، عوارض سال‌های ۷۴ تا ۸۲ طبق قانون قدیم با استعلام از اداره‌ی دارایی مشخص می‌شود و مبلغ سالانه‌ی آن برابر با یک درصد از درآمد مشمول مالیات مودیان است. همچنین عوارض سال‌های ۶۶ تا ۷۳ نیز بر اساس تعرفه‌ی تنفیذی وزارت کشور محاسبه می‌شود که با توجه به گذشت زمان، رقم قابل توجهی به‌نظر نمی‌رسد.


1 دیدگاه

ستاره · دسامبر 9, 2012 در 4:07 ب.ظ

ممنون از سایت خوبتون . موفق باشین .

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.