گزارش عملکرد هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

131آن‌چه در زیر تقدیم می‌شود متن گزارش هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت است که در تاریخ ۸۸/۹/۲۰ توسط دکتر مسعود جوزی، دبیر انجمن، به مجمع عمومی ارایه شد:
اگرچه مجمع عمومی انجمن پزشکان عمومی رشت در تاریخ ۸۷/۳/۲۴ برگزار شد، شکایت یکی از نامزدها از نحوه‌ی شمارش آرا و مجموعه‌ای از رویدادهای ناخواسته‌ی متعاقب آن، سبب شد تایید این انتخابات بیش از دو ماه تاخیر داشته باشد و در نهایت در تاریخ ۸۷/۵/۳۰ توسط دکتر هویدا، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران تایید شود. بنابراین نخستین جلسه‌ی رسمی هیات مدیره‌ی جدید در تاریخ ۸۷/۶/۴ برگزار شد که در آن هیات رییسه و سایر مسوولیت‌های انجمن مشخص شدند.
در این جلسه پس از قدردانی از زحمات دکتر مهدی حسین‌‌پور و دکتر مهرداد محمودی، با اکثریت آرا دکتر حمید اخوین به‌عنوان رییس، دکتر مسعود جوزی به‌عنوان دبیر، دکتر آنه‌محمد دوگونچی به‌عنوان نایب رییس و دکتر سونیا معصومی به‌عنوان منشی هیات مدیره انتخاب شدند و دکتر جعفر ثابت‌قلب قربانی در سمت خزانه‌دار ابقا شد. در مورد «شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران» هم قرار شد دکتر حمید طهماسبی‌پور (به‌عنوان نماینده‌ی دارای حق رای انجمن) و دکتر جوزی (به‌عنوان نماینده‌ی علی‌البدل) در جلسات حضور یابند. همچنین دکتر اخوین و دکتر حسین‌پور به‌عنوان نماینده‌ی انجمن در «مجمع انجمن‌های علمی- تخصصی گروه پزشکی گیلان» و دکتر محمد بخشعلی‌زاده، دکتر طهماسبی‌پور، دکتر جوزی و دکتر معصومی به‌عنوان نمایندگان انجمن در «شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی استان گیلان» برگزیده شدند. در یک سال اخیر تنها یک تغییر در ترکیب فوق به‌وجود آمد بدین ترتیب که پس از استعفای دکتر حسین‌پور از عضویت در هیات مدیره و جایگزینی دکتر محمدعلی نیاکویی به‌جای ایشان، دکتر نیاکویی به‌عنوان نماینده‌ی دوم انجمن در «مجمع انجمن‌های علمی- تخصصی گروه پزشکی گیلان» برگزیده شد که البته پس از مدتی از این نمایندگی استعفا و جای خود را به دکتر معصومی داد.
هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت در ۱۵/۵ ماه گذشته ۲۴ نشست رسمی برگزار کرد که در مجموع فعالیت‌های آن در این دوره را می‌توان در سه محور کلی بررسی کرد:

۱٫ اقدامات تشکیلاتی:
الف.    حضور فعال در دو نشست‌ شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران در تهران و یک نشست‌ در شیراز و همچنین کارگروه‌های فرعی نشست شیراز

ب.    حضور مستمر در نشست‌های مجمع انجمن‌های علمی- تخصصی گروه پزشکی گیلان
پ.    حضور مستمر در نشست‌های شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی استان گیلان
ت.    برگزاری مستمر نشست‌های منطقه‌ای در چهار منطقه‌ی شهر رشت
(فلکه‌ی گاز، چمارسرا، خیابان لاهیجان، چهارراه گلسار) و توابع (خمام و سنگر)
ث.    تشکیل چهار کمیته‌ و یک کارگروه فرعی که برخی از این کمیته ها با حضور اعضایی خارج از هیات مدیره تقویت شده‌اند و بعضی هم فعلاً با حضور اعضای هیات مدیره فعالیت می‌کنند:
i.    «آموزشی و پژوهشی» به مسوولیت دکتر معصومی و همکاری دکتر حسن صادق‌زاده:
–    برگزاری نخستین همایش‌های بازآموزی انجمن پزشکان عمومی با عناوین «زخم‌ها و سوختگی‌ها» و «تازه‌های فشار خون» در آبان و آذر سال جاری
–    تدارک همایش «سردرد‌ها و کمردردها» برای روز ۱۰ دی
–   تدارک نخستین برنامه‌های بازآموزی مدون انجمن با عناوین «پوست ۱ و ۲» برای روزهای ۶ و ۱۲ بهمن‌.

ii.    «مالی و رفاهی» به مسوولیت دکتر بخشعلی‌زاده:
–    تدارک مالی برای دو مجمع انجمن (مجمع انتخاباتی در دی‌ سال گذشته و مجمع عمومی حاضر) و خبرنامه‌ها (از شماره‌ی ۳) به‌نحوی که در هیچ‌یک از این موارد از حق عضویت‌ها استفاده نشود.
iii.    «انتشارات» به مسوولیت دکتر جوزی:
–   انتشار ۴ شماره خبرنامه‌‌ی انجمن به‌صورت فصلی (به‌استثنای تابستان ۸۸)
–  راه‌اندازی سایت انجمن از ۲۱/۸/۸۷ با به‌روزرسانی روزانه و انتشار بیش از ۲۱۰ مطلب تولیدی در عرض یک سال
–    تشکیل جلسه‌ی مشترک کمیته‌های «انتشارات» و «آموزشی و پژوهشی» با حضور حدود ۲۰ تن از اعضای که در تکمیل فرم بانک اطلاعاتی انجمن تمایل خود را به حضور در این کمیته‌ها اعلام کرده بودند.

iv.    «تشکیلات» به مسوولیت دکتر طهماسبی‌پور:
–    تکمیل بانک اطلاعاتی پزشکان عمومی شهرستان رشت
–   توزیع خبرنامه و دعوت‌نامه‌های مجامع.

v.    کارگروه «پزشک خانواده و طرح‌های سیستم سلامت» به مسوولیت موقت دکتر جوزی:
–    پی‌گیری طرح معین تامین اجتماعی
–   پی‌گیری طرح پزشک خانواده

۲٫    پی‌گیری مسایل صنفی:
الف.    طرح معین تامین اجتماعی: آبان‌ سال گذشته به‌دنبال خبر آغاز اجرایی شدن طرح معین بیمه‌ای در ۵ شهرستان استان گیلان، مقابله با این طرح طی اقدام مشترک انجمن‌های پزشکان عمومی رشت و لاهیجان آغاز شد. این دو انجمن از رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های رشت درخواست تشکیل نشست فوق‌العاده کردند که اجابت شد و ایشان در پایان آن ضمن اعلام مخالفت قاطع سازمان نظام پزشکی با «طرح مراکز درمانی معین بیمه‌ای» تامین اجتماعی، از لغو پروانه‌ی مطب پزشکانی که با این طرح همکاری کنند خبر داد. مشروح مباحث مربوط به طرح معین و چگونگی برخورد نظام پزشکی استان با این طرح در خبرنامه‌های یک سال گذشته‌ی انجمن منتشر شده و هم‌اکنون نیز در سایت انجمن موجود است فقط به‌عنوان نتیجه باید به‌اطلاع گرامی برسد که این طرح در استان جز در یکی دو مورد منجر به قرارداد نشد و با شکست کامل روبه‌رو گشت.
ب.    طرح پزشک خانواده: در یک سال گذشته و به‌ویژه با تمهید مقدمات اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها، پی‌گیری این موضوع از سرلوحه‌های اقدامات انجمن بود. تشکیل جلسات متعدد با مدیران مرکز بهداشت و خدمات درمانی استان در نهایت منجر به پیشنهاد ارایه‌ی یک طرح آلترناتیو پزشک خانواده در شهرها با همکاری انجمن‌های لاهیجان و صومعه‌سرا شد که این پیشنهاد در قالب یک کمیته‌ی مشترک با مدیران و کارشناسان مرکز بهداشت استان پی گرفته شد. مقاله‌ای که در خبرنامه‌ی شماره‌ی ۴ به قلم دبیر انجمن می‌خوانید، حاصل همفکری نمایندگان ۳ انجمن است که در کنار مقاله‌ای تکمیلی که توسط ریاست انجمن پزشکان عمومی لاهیجان تهیه شده است، برای نخستین بار دیروز در سمینار «پزشک خاواده: چالش‌ها و راهکارها» در چالوس ارایه شد و پس از هماهنگی‌های لازم به‌عنوان طرح آلترناتیو پیشنهادی ارایه خواهد شد.
پ.    تعیین تعرفه‌ها و برخورد با نرخ‌شکنی معدودی از همکاران: حداقل نرخ تعرفه‌ی پزشکان عمومی برای سال ۸۸ همچون روال گذشته در اسفند سال پیش تعیین و اعلام شد. در نشستی که به این منظور تشکیل شد برخی از همکاران فعال خارج از هیات مدیره از مناطق مختلف رشت نیز حضور داشتند. همچنین نرخ یکسان خدمات پزشکی نیز در نشست‌های منطقه‌ای شهرستان رشت با حضور همکاران هر منطقه و نمایندگانی از هیات مدیره تعیین شد. ولی متاسفانه معضل نرخ‌شکنی برخی از همکاران در این دوره نیز ادامه داشت که علی‌رغم مذاکرات بسیار با این همکاران، در سال گذشته انجمن در دو مورد مجبور به شکایت از چند تن از آنان شد که در نخستین جلسه‌ی هیات بدوی انتظامی با حضور ریاست انجمن، همکاران خاطی وعده دادند نرخ‌های مصوب را رعایت کنند. این وعده در مورد برخی از این دوستان عملی نشد که با شکایت مجدد، طبق آخرین اطلاعات دومین جلسه‌ی هیات بدوی انتظامی آنان تا هفته‌ی آینده برگزار خواهد شد.
ت.    رتبه‌بندی پزشکان عمومی در خدمات درمانی نیروهای مسلح: در اسفند سال گذشته سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح با پرداخت تعرفه‌ی بخش خصوصی به نیمی از پزشکان عمومی طرف قرارداد، در عمل پزشکان عمومی را به دو گروه با دو تعرفه‌ی جداگانه تقسیم کرد. انجمن پزشکان عمومی رشت چه در دیدار حضوری نمایندگان خود با رییس و معاون درمان این سازمان و چه در نامه‌‌ای مکتوب ضمن استقبال از به‌رسمیت شناختن تعرفه‌ی بخش خصوصی توسط این بیمه‌گر، با برشمردن ایرادهای خود بر این طرح از جمله اعمال تبعیض بین همکاران پزشک عمومی و نیز بین پزشکان عمومی و متخصص، خواستار پرداخت این تعرفه به همه‌ی پزشکان طرف قرارداد شدند.
ث.    عوارض شغلی: پس از طرح موضوع عوارض شاغلان حرف پزشکی در هیات مدیره، ابتدا دبیر انجمن به‌همراه دکتر محمدکاظم پورکاظمی، دبیر نظام پزشکی، رشت در نشستی در شورای اسلامی شهر رشت با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون بهداشت شورای شهر و سه تن از مدیران واحدهای درآمد و حقوقی شهرداری شرکت کردند که پس از بحث و بررسی قرار شد دبیر انجمن با حضور در محل سازمان درآمدهای عمومی شهرداری پی‌گیر مساله باشد. چند روز بعد دبیر انجمن در سازمان درآمدهای عمومی شهرداری رشت حضور یافت و با رییس این سازمان در این مورد مذاکره کرد که متن مذاکرات در نشریات پزشکی و خبرنامه‌ی انجمن منتشر شد. در نهایت به‌دلیل قانع نشدن هیات مدیره و اصرار شهرداری بر دریافت عوارض، تصویب شد پی‌گیری این موضوع طی نامه‌ای به نظام پزشکی رشت احاله شود. در نظام پزشکی دکتر انوش برزیگر، ریاست سازمان، نامه‌ای به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نوشت و با این استدلال که اعضای نظام پزشکی پیش از این به‌دلیل برخورداری از قانون خاص و موادی از قانون نظام صنفی از پرداخت عوارض شهرداری معاف بوده‌اند، خواست به‌منظور ایجاد وحدت رویه در شهرداری‌های استان مشخص شود که معافیت‌ها از چه تاریخی لغو شده است و توضیح داد که به‌نظر نظام پزشکی چون لغو معافیت براساس تبصره‌ی ۲۵ ماده‌ی ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است، تاریخ تصویب قانون ملاک محاسبه خواهد بود. در پاسخ، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گیلان هم با اشاره به این‌که قانون مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ ۸۷/۳/۲ به تایید شورای نگهبان رسیده است، موعد لغو معافیت‌های عوارضی را از تاریخ فوق اعلام کرد. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد مطالبه‌ی عوارض شغلی از پزشکان برای سال‌های قبل از تاریخ فوق غیرقانونی خواهد بود.
ج.    تابلوی مطب‌ها: در مهرماه امسال شهردار منطقه‌ی یک رشت نامه‌هایی به برخی پزشکان منطقه نوشت مبنی بر لزوم تعویض تابلوهای موجود مطب‌ها با تابلوی فلکسی که متعاقب اطلاع اعضا از جمله نامه‌ی دکتر نیاکویی، این موضوع پی‌گیری شد. ابتدا دبیر انجمن در تماس با دبیر سازمان زیباسازی و معاون خدمات شهری شهرداری رشت خواستار توقف این نامه‌نگاری شد و در نهایت دکتر برزیگر طی نامه‌ای به مهندس فریدونی، شهردار رشت با اشاره به این‌که اقدام فوق بدون هماهنگی با نظام پزشکی بوده و طبق قانون «تدوین مقررات و ضوابط خاص صنفی مربوط به استاندارد کردن تابلوها و سرنسخه‌های موسسات پزشکی و پزشکان و شاغلان حرف پزشکی و وابسته‌ی پزشکی» جزو وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی است و از سوی دیگر اقدام فوق موجب تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی به همکاران می‌شود، ضمن لغو ابلاغیه‌های مذکور خواستار تشکیل نشست مشترکی به‌منظور هماهنگی و تبادل نظر در مورد تابلوهای پزشکی شد. این نامه‌نگاری‌ها فعلاً متوقف شده و در انتظار پاسخ شهردار و تشکیل نشست فوق هستیم.
چ. تاخیر پرداختی‌ها و عدم پرداخت مابه‌التفاوت از سوی تامین اجتماعی: متاسفانه در دو سال اخیر مواجه با عدم پرداخت مابه‌التفاوت مطالبات چند ماه اول سال از سوی تامین اجتماعی بودیم. همچنین پرداختی‌های این سازمان هم در سال جاری تاخیر قابل توجهی پیدا کرد. در این دو مورد مذاکرات و نامه‌نگار‌ی‌های متعددی انجام شد که سرانجام در مورد عدم پرداخت مابه‌التفاوت مطالبات منجر به شکایت نظام پزشکی رشت از تامین اجتماعی شد که مشروح آن را می‌توانید در خبرنامه‌ی شماره‌ی ۴ انجمن بخوانید.
ح.    انتخاب پزشکان نمونه: انتخاب پزشک نمونه‌ی سال ۸۷ در نشست مشترک هیات مدیره‌های قدیم و جدید انجام شد که دکتر موسی دانش‌حکمتی برگزیده شدند. در این دوره نیز دکتر حمید جعفری صیادی و دکتر مرضیه مصدقی برگزیده شدند که به‌دلیل لغو مراسم روز پزشک امسال، در مراسم سال آینده از آنان تقدیر می‌شود و البته همین امروز هم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

۳٫    انتخابات نظام پزشکی:

فعالیت انتخاباتی انجمن در انتخابات نظام پزشکی سال گذشته با تشکیل کمیته‌ای ویژه به مسوولیت دکتر طهماسبی‌پور و عضویت دکتر محمودی، دکتر اشرف‌نژاد، دکتر صادق‌زاده و دکتر جوزی آغاز شد. در این دوره انجمن با دو مساله‌ی مهم روبه‌رو بود: نخست تعدد نامزدهای پزشک عمومی که اکثریت آنان از شایستگی حضور در هیات مدیره برخوردار بودند و دوم موضع‌گیری برخی همکاران متخصص تاثیرگذار در انتخابات که وجود بیش از دو یا حداکثر سه پزشک عمومی را در فهرست ائتلافی نمی‌پذیرفتند و در این دو یا سه مورد هم برای انجمن حق انتخاب قایل نبودند. بنابراین پس از تشکیل جلسات متعدد در کمیته‌ی ویژه و هیات مدیره تصمیم گرفته شد نه‌تنها از چنین ائتلافی خودداری شود، بلکه فهرستی متشکل از ۹ پزشک عمومی که احتمال رای‌آوری بیشتری داشتند و تنها یک همکار متخصص (دکتر برزیگر) معرفی شود تا بر احتمال موفقیت همکاران پزشک عمومی افزوده شود. بدین منظور همایشی با حضور کلیه‌ی اعضا و پزشکان عمومی نامزد انتخابات نظام پزشکی رشت در تاریخ ۸۷/۱۰/۶ برگزار شد که این موضع‌گیری هیات مدیره با پشتیبانی اعضای انجمن روبه‌رو شد و نتیجه‌ی کار نیز درخشان بود: نه‌تنها ۵ تن از نامزدهای انجمن در کنار ۵ همکار متخصص به هیات مدیره‌ی انجمن راه یافتند (که این موفقیت برای پزشکان عمومی در شهرهای بزرگ بی‌نظیر بود) بلکه در تعیین هیات رییسه نیز دکتر اخوین به‌عنوان نایب رییس و دومین نماینده‌ی سازمان در مجمع عمومی، دکتر معصومی به‌عنوان معاونت «برنامه‌ریزی» و دکتر علی نیک‌پور به‌عنوان معاونت «پشتیبانی» سازمان انتخاب شدند که می‌توان به‌جرات گفت در یک سال گذشته بهترین عملکرد ممکن را در سازمان ارایه داده و از جمله بارها در جلسات هیات مدیره توسط ریاست سازمان مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.