بازنگری در برنامه‌های مدون آموزش مداوم

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

دبیر انجمن ارولوژی استان گیلان خواستار نظرات انجمن پزشکان عمومی رشت به‌منظور بازنگری در عناوین، محتوا و روش اجرای برنامه‌های مدون آموزش مداوم برای پزشکان عمومی شد. متن نامه‌ی دکتر علی حمیدی مدنی، معاون آموزش بالینی دانشکده‌ی پزشکی و دبیر انجمن ارولوژی استان گیلان به دکتر حمید اخوین، رییس انجمن پزشکان عمومی رشت، در زیر می‌آید و خواستار نظرات و پیشنهادهای شما همکاران عزیز نیز طی یک هفته‌ی آینده هستیم:

همان‌طور که مستحضرید، پزشکان عمومی در کشور ما به‌عنوان محصولات برنامه‌ی آموزش پزشکی مقدماتی به‌طور اولیه مسوول ارایه‌ی خدمات جامعه‌ی پزشکی بوده و در بسیاری از موارد نیز مدیریت مستقیم ارایه‌ی خدمات پزشکی را به‌عهده می‌گیرند.
در اعلامیه‌ی معروف «ادینبورو» وظایف این پزشکان در دنیای جدید چنین بیان شده است:
وظایف پزشکان در دنیای جدید این است که سلامت را ارتقا دهند، از بیماری‌ها پیشگیری کنند و مراقبت‌های اولیه را عرضه نمایند. باید بیماری‌ها را درمان کنند و آلام بیماران را دلسوزانه و مبتنی بر اخلاق تسکین دهند. همچنین باید مدیرانی موثر در گروه‌های بهداشتی بوده و حمایت از بیماران و جامعه را برعهده گیرند، به‌خوبی ارتباط برقرار کنند و متفکرانی منتقد باشند. در استفاده ار اطلاعات مهارت داشته و پزشکانی باشند که در کار خود، علوم اجتماعی و رفتاری را به‌خوبی به‌کار گیرند و از انگیزه‌های درونی برای یادگیری مادام‌العمر برخوردار باشند.
بدیهی است که تغییر در الگوی بیماری‌ها، نیاز سلامت جامعه، سیستم مراقبت سلامت و موضوعاتی از این دست ایجاب می‌کند که پزشکان عمومی به‌عنوان ارایه‌دهندگان سطح اول خدمات سلامت نسبت به این تغییرات بی‌تفاوت نباشند و با به‌روز نمودن دانش و تقویت استدلال بالینی مهارت خویش را در حل مشکل بیمار و جامعه ارتقا بخشند.
امروزه رشد و تغییر در دانش پزشکی به‌حدی سریع است که آموخته‌های یک دانش‌آموخته‌ی پزشکی در حین تحصیل تنها مدت کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی، برای یک طبابت کیفی و به‌روز کفایت می‌کند. مجموعه این شرایط به‌همراه پیشرفت‌های اخیر در علوم رفتاری و شناختی که باعث تغییرات گسترده در استراتژی‌های آموزشی روز دنیا گردیده، تغییر در روش به‌روزسازی اطلاعات دانش‌آموخته‌گان را می‌طلبد.
مروری بر استراتژی‌های مرسوم در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی و نتایج حاصله از ارزیابی اجرای این برنامه‌ها حکایت از آن دارد که عناوین محتوا و شیوه‌ی اجرای برنامه‌های بازآموزی و آموزش مدون نتوانسته آن‌گونه که انتظار می‌رود اهداف اولیه در اجرای برنامه‌های بازآموزی، رضایت‌مندی مخاطبین و نهایتاً تغییر در نگرش و رفتار آنان را تامین نماید و لذا نیاز به بازنگری در برنامه‌های سنتی مرسوم می‌باشد. از این‌رو انجمن ارولوژی شاخه‌ی گیلان با هدف اصلاح کاستی‌های برنامه‌های مدون فعلی آموزش مداوم جامعه‌ی پزشکی ویژه‌ی پزشکان عمومی (در حوزه‌ی ارولوژی) و ارتقای سطح دانش و مهارت دانش‌آموخته‌گان پزشکی به‌منظور ارایه‌ی خدمات کیفی و به‌روز به بیماران و جامعه، با موافقت انجمن ارولوژی ایران و مراجع ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم به بازنگری در عناوین، محتوا و روش اجرای برنامه‌های مدون آموزش مداوم برای پزشکان عمومی دارد. لذا به‌منظور استفاده از تجارب ارزنده‌ی جناب‌عالی و همکاران محترم استدعا دارد نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه همراه با تکمیل فرم ضمیمه (عناوین، محتوا و روش‌های اجرایی و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی پیشنهادی) به آدرس رشت، بلوار ولی‌عصر، جنب فرودگاه بین‌المللی میرزا کوچک‌خان، بیمارستان آریا، بخش سنگ‌شکن، دفتر انجمن ارولوژی شاخه‌ی گیلان یا به نشانی اینترنتی a42hamidi2000@yahoo.com ارسال فرمایید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.