با اهدا سلول‌های خون ساز، زندگی دوباره‌ای به بیماران هدیه کنیم

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

مدیر امور پزشکی سازمان انتقال خون استان گیلان درباره اهداء سلول های بنیادی توضیحاتی به سایت انجمن دادند:
با اهدا سلول‌های خون ساز، زندگی دوباره‌ای به بیماران هدیه کنیم.

هرساله هزاران نفر به سرطان خون و یا سایر بیماری های خونی وخیم مبتلا می شوند و پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز تنها درمان موثر بر بسیاری از این بیماری ها می باشد .
بررسی ها نشان داده اند که حدود ۷۰ درصد بیماران در میان اعضای خانواده ، اهداکننده مناسبی نیافته و ادامه حیات آنان ، وابسته به اهداکنندگان غیرخویشاوند می باشد .
با توجه به اهمیت موضوع و وجود روحیه انسان دوستانه در هموطنان ایرانی ، سازمان انتقال خون ایران برآن شده است تا با راه اندازی مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی گامی در جهت یافتن اهداکننده مناسب برای بیماران نیازمند بردارد و در استان گیلان نیز این مرکز از ۷ مرداد ۹۵ افتتاح شده است.
از آنجاییکه اهداکنندگان سلولهای بنیادی در مرکز سپاس از بین اهداکنندگان خون انتخاب می شوند برای پذیره نویسی حداقل باید یک بار خون اهدا نمود .
سلامتی اهداکننده قبل و بعد از اهدا ، بسیار مهم است . بنابراین اهداکننده توسط پزشک ، بطور کامل ارزیابی می شود . بعداز تکمیل فرمهای ثبت نام ، چنانچه فردی بعنوان اهداکننده پذیرفته شود ، نمونه خون به میزان ۱۰ سی سی به منظور تعیین مشخصات سلولی از وی گرفته و پس از آن ، اطلاعات اهداکنندگان داوطلب اهدای سلولهای بنیادی ثبت می شود تا هر زمان که بیماری نیاز به پیوند سلولهای بنیادی داشته باشد ، نوع مشخصات سلولی وی با کلیه اهداکنندگان در بانک اطلاعاتی مرکز ، مقایسه گردد.
در صورتی که اهداکننده ای با بیمار سازگاری بافتی داشته باشد از سوی مرکز با اهداکننده تماس گرفته خواهد شد و جهت انجام آزمایش های تاییدی دعوت می گردد .
پس از تایید سازگاری ژنی، سلولهای بنیادی از خون موجود در رگ ها به طور مستقیم گرفته می شود و از آنجا که در حالت عادی تعداد سلولهای بنیادی در خون داخل رگ ها کم است ، برای افزایش این سلول ها دارویی به اهداکننده بصورت زیرپوستی تزریق می گردد و پس از چند روز سلولهای بنیادی با دستگاههای مخصوصی از خون داخل رگ ها گرفته می شود که البته این اقدام در حدود ۳ الی ۴ ساعت طول می کشد ، نیاز به بیهوشی ندارد و بعد از اتمام کار می توان محل اهدا را ترک کرد .

مردم نوعدوست گیلانی می توانند در صورت تمایل به اهدای سلولهای بنیادی در این مرکز عضو شده و ما را در پیشبرد اهداف انسان دوستانه یاری نمائید .
تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه و جمعه در ساعات اداری صبح زمان پذیره نویسی از اهدا کنندگان سلولهای بنیادی خونساز می باشد.
شرایط اهدای سلولهای بنیادی بدین صورت است:
۱٫ سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال ( برای پذیرش و عضویت ) و تا ۶۰ سال ( برای اهدا )
۲٫ عدم وجود بیماری های زمینه ای مثل بیماری های خونی ، قلبی ، کلیوی ، کبدی
۳٫ عدم ابتلا به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق پیوند مانند هپاتیت و ایدز
۴٫ عدم اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ، خوراکی و استنشاقی

نشانی مرکز سپاس گیلان: رشت خیابان آزادگان اداره کل انتقال خون گیلان
دکتر گیتی ایزدی پور


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.