گزارش عملکرد انجمن پزشکان عمومی رشت در اولین موج همه گیری کووید ۱۹در استان گیلان

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

 

در نخستین روزهای اسفند سال گذشته زمان کوتاهی بعد از اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در قم، گیلان نیز به عنوان کانون دیگر این بیماری در کشور شناخته شد و موجی از اضطراب و سردرگمی استان را فراگرفت. خیل عظیم بیمارانی که به مراکز درمانی استان مراجعه کردند و کمبود امکانات بیمارستان‌ها، نبود پروتکل‌های مشخص درمانی وحفاظتی؛ موجی از ترس و اضطراب را در استان گیلان حاکم کرده بود. متاسفانه اولین فوتی بیماری کرونا در استان گیلان که رسما مورد ابتلایش به بیماری تایید شد، از جامعه پزشکان عمومی استان “آقای دکتر کوچکی نیا” بود.
از آغازین روزهای آن بحران انجمن پزشکان عمومی رشت با تمام توان وارد عرصه شد. در نخستین گام در تاریخ ۲ اسفند در نامه ای خطاب به استاندار گیلان ،موارد مهمی به ایشان تذکر داده شد که تقریباً در ادامه بحران مجموعه مدیریت استان همه‌ی آن موارد را اجرایی کردند.یعنی به نوعی مجبور به اجرای آن موارد شدند!

در آن روزهای سخت که تقریبا وسایل حفاظتی نایاب شده بود و همکاران پزشک عمومی ما در مطب‌ها و درمانگاه مجبور بودند با حداقل امکانات و یا بعضاً بدون امکانات حفاظتی پذیرای خیل عظیم بیماران و مراجعه کنندگانی باشند که یا مبتلا به بیماری بودند و یا وحشت از ابتلای این بیماری آنها را درگیر کرده بود !
اولین دغدغه انجمن تأمین اقلام حفاظت فردی برای همکاران شاغل در بخش خصوصی بود که گویا در برنامه‌های کشوری مبارزه با کرونا اصلاً دیده نشده بودند. پیگیری‌های انجمن از طریق دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی خیلی اثر بخش نبود. عمق فاجعه در حدی بود که تأمین تجهیزات بیمارستان‌های دولتی هم با سختی انجام می‌شد. با پیگیری‌های مکرر انجمن و هماهنگی و مساعدت نماینده محترم وزیر جناب آقای دکتر شادنوش ،در تاریخ ۵ اسفند انجمن موفق شد تعدادی ماسک خریداری و بین همکاران توزیع نماید (اولین توزیع اقلام حفاظتی برای بخش خصوصی در استان گیلان) به این ترتیب روند تهیه و توزیع اقلام حفاظتی در استان گیلان توسط انجمن رشت آغاز شد و با پیگیری‌های شبانه روزی و گسترده موفق شد مقادیر قابل توجهی ماسک سه لایه ،ماسک فیلتردار، مواد ضدعفونی، دستکش لاتکس، الکل و لباس‌های حفاظتی و …….در شش مرحله بین مطب‌ها و درمانگاهای فعال شهرستان‌های رشت، انزلی، رودبار، تالش، آستارا، صومعه‌سرا، فومن و شفت توزیع نماییم (با هماهنگی نظام پزشکی این شهرستان‌ها) به عنوان نمونه در یک مرحله ،کلیه مطبها و درمانگاه‌هایی که در ایام نوروز فعال بوده و مشغول ارائه خدمت بودند پکیج اقلام حفاظتی شامل ماسک، دستکش لاتکس و لباس حافظتی را به صورت رایگان دریافت کردند. ضمنا در ششمین مرحله از توزیع اقلام حفاظتی علاوه بر همکاران پزشک عمومی سایر همکاران پزشک از تخصص‌های مختلف و تعدادی آزمایشگاه و مراکز تصویر برداری متقاضی نیز اقلام حفاظتی توزیع شده را دریافت نمودند.
در نیمه اسفند بود که با توجه به مشکلات موجود در مبارزه با این بیماری انجمن رشت نظرات کارشناسی و تذکرات خود را در قالب نامه‌یی خطاب به ریاست کمیسیون بهداشت مجلس اعلام نمود که در ادامه این بحران بسیاری از این موارد نیز اجرا یی گردید.

علاوه بر تهیه و توزیع اقلام حفاظتی در بخش خصوصی انجمن پزشکان عمومی رشت اقدام به فراخوان عمومی برای جمع‌آوری کمک به بیمارستان‌های استان (که روزهای سختی را می‌گذراند) نمود و در اولین قدم خود انجمن مبلغ ۳۰ میلیون تومان به این مهم اختصاص داد. خوشبختانه این فراخوان انجمن با استقبال خوب همکاران پزشک و همینطور سایر هموطنان مواجه شد ،حتی ایرانیان مقیم کشورهای استرالیا، هلند، کانادا، نیز با ما همراهی کردند و در این بخش نیز انجمن موفق شد با تهیه اقلام مورد نیاز بیمارستان های استان از جمله دستگاههای بای پپ، پالس اکسیمتر، پمپ سرنگ،‌ دستکش و ماسک، لباس‌های ایزوله آنژیوکت ،میکروست ومواد ضدعفونی، این اقلام را بین بیمارستان‌های رازی، ولایت، پورسینا، امیرالمومنین، ۱۷ شهریور رشت ،مرکز بهداشت شهرستان رشت وهمینطور بیمارستان‌های فومن، تالش، ماسال،صومعه سرا ، انزلی آستارا و رستم‌آباد توزیع نماید که شرح جزئیات آن در همان ایام در کانال تلگرامی انجمن رشت اطلاع رسانی شد.
بخش دیگری از فعالیت انجمن پزشکان عمومی رشت که از اواخر اسفند آغاز گردید ضدعفونی مراکز درمانی سرپایی و درمانگاه‌های عمومی رشت بود. انجمن در اقدامی ابتکاری ،با تهیه مواد ضدعفونی مرغوب و دستگاه سمپاش با کمک نیروهای داوطلب از اواخر اسفندماه تا اواخر فروردین مراکز درمانی متقاضی شهر رشت را ضدعفونی نمود که این اقدام هم با استقبال همکاران رو به رو شد و هم اطمینانی به مراجعه کنندگان مراکز درمانی می داد که وارد محیط های آلوده نمی شدند .(در مجموع در این ایام به طورمتوسط چهار روز در هفته و هر روز ۳۰تا ۵۰مرکز درمانی ضد عفونی می شدند ).
و اما در روزهای پایانی فروردین با فروکش کردن نسبی بیماری در استان ،انجمن رشت تصمیم گرفت با بسته های کمک معیشتی به یاری خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی بشتابد و در همین راستا اقدام به تهیه و توزیع بیش از ۲۳۰ بسته‌حمایتی امدادی (که شامل مواد خوراکی وبهداشتی بود) نمود و این بسته ها (هر کدام به ارزش ۱۲۰هزار تومان )توسط همکاران متقاضی در مطبهایشان و همینطور از طریق سازمان بهزیستی و کمیته امداد بین افراد نیازمند توزیع شد.
موارد ذکر شد گوشه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های انجمن پزشکان عمومی رشت در اولین موج همه‌گیری کرونا بود. متاسفانه آمار بالای تلفات کادر درمان در استان گیلان نشان دهنده این امر بود که شاید باید تلاش بیشتری برای حفاظت از جان نیروی انسانی درگیر در مهار این بحران انجام می شد.
متاسفانه در این روزها که شاهد خیزش موج دوم همه گیری این بیماری هستیم هنوز هم همکاران ما برای تهیه اقلام حفاظتی مناسب و استاندارد دچار مشکل هستند و امیدواریم که مجموعه مدیریت وزارت بهداشت با درک اهمیت موضوع ،تلاش بیشتری برای تجهیز پرسنل زحمتکش درمانی استان گیلان و سایر مناطق درگیر در بحران نموده و بخش خصوصی را در برنامه‌ریزی‌ها نادیده نگیرند.

دسته‌ها: اخبار صنفي

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.