آغاز همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

IMG_8499سایت انجمن پزشکان عمومی رشت: صبح چهارشنبه ششم مرداد همایش فصلی سه روزه‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران (تابستان ۹۴) با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از پزشکان سراسر کشور در سالن همایش های بین المللی رازی تهران با سخنان دکتر کامیابی ریاست انجمن و دکتر زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور رسما آغاز شد.
در مراسم افتتاحیه، دکتر زالی از لزوم توجه بیشتر به پزشکان عمومی سخن گفت و اظهار داشت که در حال حاضر متاسفانه پزشکان عمومی در جایگاه شایسته‌ی خودشان قرار ندارند و برای نمونه بی‌پناه‌‌ترین بخش پزشکی کشور را پزشکان عمومی شاغل در اوژانس‌ها برشمرد و تصریح کرد اصلاح این موضوع یک عزم جدی را می‌طلبد که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
IMG_8612
دکتر زالی ضمن رد تفکر تشویق پزشکان عمومی به سوی تخصص طب پزشک خانواده، آن را در حال حاضر کارشناسی و مقرون به‌صرفه ندانست و ضرورت احیای طب عمومی و بازگشت پزشکان عمومی به جایگان ویژه‌شان را یادآوری کرد.
او در خاتمه ضمن اشاره به حوادت تلخ چند روز گذشته در جامعه‌ی پزشکی تصریح کرد که این اتفاقات همگی یک پیام روشن و واضح دارند و آن دل نگرانی جامعه‌ی پزشکی نسبت به امنیت شغلی‌شان است.
IMG_8673
در ادامه دکتر کامیابی ضمن خیر مقدم به حضار به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در حوزه‌ی طب عمومی و نظام سلامت پرداخت. وی تصریح کرد: یکی از فرصت‌های موجود برای استفاده در نظام سلامت و تحول در این حوزه وجود جمعیت کافی پزشکان عمومی برای استقرار نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات است که متاسفانه در سناریوهای جدیدی که مسوولین مطرح می‌کنند، تکیه بر جمعیت فعال پزشکان در حوزه‌ی حرفه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که به نوعی سرمایه‌سوزی و ناتوانی نظام سلامت برای استفاده از این سرمایه‌ی اجتماعی تلقی می‌شود.
IMG_8733
وی در ادامه با تاکید بر این‌که اعتبارات پزشک خانواده که بنا به تلاش‌های وزارت بهداشت تامین شده و باید در جای خود هزینه شود از مسوولین کشوری درخواست کرد تا در تامین و سیر افزایشی این اعتبارات همتی مضاعف داشته باشند.
دکتر کامیابی ضمن بر شمردن دستاوردهای طرح پزشک خانواده  در دو استان فارس و مازندران، گفت این نتایج نیاز به تثبیت و ارتقا دارد و همه مسوولین منطقه‌ای و کشوری باید در تعالی این طرح در این دو استان کوشا بوده و همت کنند که اشکالات جزیی این طرح برطرف و نظام ارجاعی که برای اولین بار در سطح شهری در کشور پیاده شده، همچنان حمایت و تقویت شود. انجمن پزشکان عمومی ایران به‌شدت از این دستاوردها حمایت می‌کند. در این راستا به مذاکرات انجمن با سازمان جهانی پزشکان خانواده ( World Organization of Family Doctors –  WONCA) اشاره و تصریح کرد که به‌زودی شاهد آغاز همکاری‌هایی بین انجمن پزشکان عمومی ایران و این سازمان خواهیم بود.
IMG_870901
 پزشکان در حال ثبت نام همایش
رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در خاتمه ضمن اعلام شروع به کار وب سایت «ایران MD» آن را یکی از نقاط ارتباطی مهم میان پزشکان و مردم در جهت آموزش و اطلاع رسانی برشمرد.
 گزارش تصویری کلاس‌های بازآموزی و غرفه‌های جنبی این همایش را می‌توانید در زیر ببینید.

IMG_8744
IMG_8750
IMG_8752IMG_8763

IMG_8774

IMG_8775

IMG_8798

IMG_8799

IMG_8806

IMG_8823

IMG_8947

IMG_8954

IMG_8956

 

IMG_8964

IMG_8965

IMG_8969

IMG_8971

IMG_8974

IMG_8975

IMG_8977

IMG_8979

IMG_8981

IMG_8987

به‌نقل از سایت انجمن پزشکان عمومی ایران

 


1 دیدگاه

دکتر بهمن مشفقی · جولای 31, 2015 در 1:01 ب.ظ

دکتر بهمن مشفقی
مرداد ۹, ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۴ ق.ظ
سخنان رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در همایش علمی پزشکان عمومی ایران، هم خوشحال کننده و هم نگران کننده است ! در مورد اخیر انسان را به یاد ِ این شعر ِ ” انوری ” می اندازد :
هربلایی ز آسمان برسد / گرچه بر دیگری روا باشد / زآسمان نارسیده می پرسد / خانه ی ” انوری ” = پزشک عمومی کجا باشد ؟.
نگرانی ِ شنیدن این سخن که : …اعتبارات ِ پزشک ِ خانواده ، متاسفانه در حال ِ حاضر در جاها ی دیگر هزینه می شود و ما شاهد کاهش یافتن ِ اعتبارات پزشک خانواده هستیم ! ” .
اما امید واری ایشان که فرمودند : ” امید وارم این اتفاق رخ ندهد ” امید و آرزوی عبثی است. زیرا این اولین بار نیست که این امید واری ها و آرزو کردن ها، برزبان جاری می شود. در طول سالیان ِ دراز، هر طرحی ، با تمام اشکالات و ایرادات آشکار، صرفا از روی رفع تکلیف و با اصل ِ جا افتاده ی ” اول راه می اندازیم، بعد جا می اندازیم ! به شکل ِ شیر ِ بی یال و دلم و اشکم، به اجرا ء گذاشته شد، این ” امید واری ” و آرزو ” برزبان ها جاری بود و شد، ولی دردی را درمان و مشکلی را حل نکرد ودراین مورد هم چنین سرنوشتی پیش بینی می شود.!
ایشاان دربخشی از سخنان خود فرمودند :” ما راهی جز استقرار ِ نظام ارجاع نداریم ” . …در عین ِ حال هشدار دادند : ” نغمه هایی برای برداشتن نطام ارجاع وجود دارد که از سوی یکی از نمایندگان ِ مجلس در حال ِ رخ دادن است.( به قولی :وای بر اکثریت ۷۰ هزار نفری ما که ازمخالفت یک نماینده ی مجلس که معلوم نیست صلاحیت للازم در این مورد داشته باشد واهمه ای داشته باشیم )!
من به این عقیده ی ایشان که : ” پزشکان عمومی بعنوان ِ مرجع در جامعه مطرح هستند ” اعتقادی ندارم. زیرا آنچه سالهاست مشاهده و درک می شود، همانا به حاشیه رانده شدن ِ پزشکان عمومی است و دلیل روشن این مسئله را استناد به این بخش از سخنان شان می نمایم که فرمودند : ” ما پزشکان عمومی ِ فعال در حوزه ی طب ِ عمومی کمی داریم، بطوری که برخی از پزشکان عمومی در بخش های غیر ِ مرتبط فعالیت دارند ” .بدیهی است این سخن مغایرت دارد با ” مطرح بودن و مرجع دانستن پزشکان ِ عمومی در جامعه. ، بویژه وقتی از زبان ِ ایشان می شنویم : ” در شرایطی که پزشک عمومی با ” کارشناس ” یکی گرفته می شود . جه بسا دومی مطرح تر و در متن تر باشد.!
امرداد ماه سال ۱۳۹۴ شمسی- لاهیجان- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.