وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: انجمن پزشکان عمومی در مدیریت طرح پزشک خانواده حضور داشته باشد

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

 

IMG_0258وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این‌که برنامه‌ی پزشک خانواده قطعاً به همان شکل سابق ادامه نخواهد یافت، گفت: «برای پیشبرد طرح پزشک خانواده باید انجمن پزشکان عمومی در ستاد وزارتخانه و در اجرا حضور داشته باشد، زیرا مسوولیت و مدیریت پیاده‌سازی این برنامه به‌عهده‌ی پزشکان عمومی است.»
دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که روز ۱۲ مهر در گردهمایی پزشکان عمومی کشور در مجتمع آدینه‌ی تهران حضور یافته بود، با تاکید بر حضور انجمن پزشکان عمومی در تصمیم‌سازی‌های وزارت بهداشت، افزود: «انجمن پزشکان عمومی باید در تصمیمات کلانی که وزارت بهداشت برای آموزش عالی می‌گیرد حضور داشته باشد؛ همین‌طور در معاونت‌های درمان و بهداشت که به معاونین مربوطه حتماً توصیه خواهد شد.»
دکتر هاشمی اعلام نظر درباره‌ی دستورالعمل «توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی» را به بررسی بیشتر موکول کرد و خواستار حضور نماینده‌ی انجمن پزشکان عمومی در شورای آموزش پزشکی و تخصصی شد.

 

اصلاحات در نظام سلامت
وزیر بهداشت در ابتدای سخنان خود انتخابات ۲۴ خرداد را فرصتی استثنایی و شاید تکرارنشدنی برای اصلاح در امور کشور از جمله بحث سلامت دانست و گفت: «این فرصتی برای انسجام جامعه‌ی پزشکی هم هست تا بتوانیم این دوره‌ی سخت و نازیبا را که پشت‌سر گذاشته‌ایم به‌سرعت جبران کنیم. من فکر می‌کنم ما در دولت در این فرصت ۵۰ روزه چه از نظر رابطه‌ی خوبی که با منتخبین جامعه‌ی پزشکی در سازمان نظام پزشکی داشته‌ایم و چه انتصاب کارگزاران دولتی نسبتاً موفق عمل کرده‌ایم؛ از تغییرات تامین اجتماعی و تغییراتی که در بیمه‌ها باید ادامه داشته باشد تا انتصابات وزارت بهداشت که معتقدم تابه‌حال در وزارتخانه ستادی به این قوت نداشته‌ایم چون همه به میدان آمده‌اند تا فداکاری کنند.»
دکتر هاشمی با بیان این‌که در هیات دولت جو مناسبی در مورد پزشکان و کل نخبگان کشور حاکم است و کسی موافق پرخاشگری و برخوردهای سطحی نیست، افزود: «پزشکان در سطح جامعه هم محترم هستند و در نظرسنجی‌ها از نظر هویت و اعتبار در سطح دوم یا سوم بعد از معلمان و استادان جای دارند. البته‌ بداخلاقی‌ها و اشکالاتی هم در بین بعضی از ما هست که باید برطرف شود. قدم اول اتحاد و انسجام است و پزشکان عمومی و متخصص نباید روبه‌روی هم قرار بگیرند. ما نمی‌خواهیم برتری نسبت به سایر صنوف یا جامعه داشته باشیم بلکه به‌دنبال حداقل‌ها برای مفید بودن جامعه‌ی پزشکی هستیم، زیرا ضعیف بودن جامعه‌ی پزشکی کمکی به حل مشکلات مردم نمی‌کند.»
وی درباره‌ی روابط وزارت بهداشت با مجلس گفت: «بخشی از مشکلاتی که در ارتباط با مجلس وجود دارد مانند کمبودهای نقاط محروم از نظر نبود پزشک و تعطیلی خانه‌های بهداشت متوجه مدیریت ماست که در گذشته خوب کار نکرده‌ایم و بخشی به‌دلیل برخوردهای بد معدودی از جامعه‌ی پزشکی خصوصاً در کلان‌شهر‌هاست که انسانی و قابل تحمل نیست. بخشی از مشکلات هم متوجه خود دوستان نماینده است. البته این اختلاف نظرها هم به‌دلیل عدم ارتباط مناسب است که با ارتباط بیشتر وزارتخانه و انجمن پزشکان عمومی و کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی مجلس حتماً نگاه نمایندگان نیز تغییر خواهد کرد. البته من معتقدم که مجلس فوق‌العاده نسبت به حقوق مردم دلسوز و حساس است اما شاید در اولویت‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد. مثلاً در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه اولویت با انجام طرح پزشک خانواده است که به‌نظر من صددرصد اشتباه است. یا در بحث مدیریت نیروی انسانی می‌گویند از دوشغله‌ها (شاغلین در بخش دانشگاه و مطب خصوصی) شروع کنید.» IMG_0259

 

پزشک خانواده و نظام ارجاع
وزیر بهداشت با اشاره به سخنان نمایندگان انجمن‌های پزشکان عمومی فارس و مازندران درباره‌ی اجرای طرح پزشک خانواده افزود: «نتیجه‌ این می‌شود که یک‌جایی باید چوب برداریم و یک‌جایی هم بدون بودجه همان کاری را بکنیم که شما الان گرفتارش هستید. تازه فارس و مازندران بهترین جاها هستند؛ ما استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان هم داریم.»
دکتر هاشمی مهم‌ترین نکته را افزایش سهم سلامت از بودجه‌ی عمومی کشور دانست و اضافه کرد: «افزایش سهم سلامت به توانمند شدن بیمه‌ها و خرید خدمت مناسب و اصلاح تعرفه و افزایش حق انتخاب بیمار منجر می‌شود و آن وقت خود جامعه‌ی پزشکی می‌تواند با متخلفین با قدرت و شدت برخورد کند. همچنین وضع بیمارستان‌های دولتی خوب خواهد شد.»
وی به بازدید روز گذشته‌ی خود از استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: «در کرمانشاه برق بیمارستان‌ها را به‌دلیل بدهی قطع کرده بودند و فرمانداری با خواهش و تمنا یک هفته مهلت گرفت. روسای دانشگاه‌ها و مراکز درمانی از دست طلبکاران فراری هستند. این که نشد اداره‌ی نظام سلامت کشور! من از شما خواهش می‌کنم وضع فعلی را مکتوب کنید. چون فردا ما را متهم خواهند کرد. یک مدینه‌ی فاضله ترسیم کرده‌اند و خواهند گفت ما نظام ارجاع و پزشک خانواده درست کردیم، ولی این‌ها اعتقادی به آن نداشتند و دنبال خصوصی‌سازی بودند.»
وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که پس از دو سه دهه فهمیده‌ایم هیچ راهی جز اجرای طرح نظام ارجاع نداریم، افزود: «من عمداً قبل از گرفتن رای اعتماد در مجلس گفتم که به این راحتی نیست که کسی بگوید می‌خواهم نظام ارجاع را پنج‌ساله مستقر کنم، رییس‌جمهور بگوید نه، بعد یکی دیگر بگوید دوساله اجرا می‌کنم و بعدی بگوید یک‌ساله می‌شود. گفتم استقرار پزشک خانواده که بخشی از نظام ارجاع است حداقل به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد. نظام ارجاع با این پیشرفت تکنولوژی و بیمه‌ی ناکارآمد و مردمی که خیلی متمول نیستند، بهترین راه است. اما اول باید بدانیم چه مولفه‌ها، زمینه‌ها و زیرساخت‌هایی لازم است و منابع آن را هم فراهم کنیم. ابتدا هم باید از یکی دو شهر زیر ۲۰ هزار نفر شروع کنیم تا نواقص آن اصلاح شود. در حال حاضر با گذشت ۷ ماه از سال تنها دو درصد از دو هزار میلیارد بودجه‌ی مصوب این طرح پرداخت شده است.»
دکتر هاشمی ادامه داد: «پزشکان عمومی، فارغ از شعار دادن، یک فرصت برای نظام سلامت کشور هستند. اما قبل از تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات آنان، باید روی آن مطالعه کنیم و شما می‌توانید در این مورد کمک کنید. در این مدت اگر بتوانیم دو سه کار را تمام کنیم خیلی خوب است. یک معنی‌اش این است که خیلی کار نباید روی میز بگذاریم و به هر باغچه‌ای بیلچه‌ای بزنیم. معنی دومش این‌که ما نمی‌خواهیم روی ریل سابق حرکت کنیم، بلکه باید حتماً تحولاتی ایجاد شود. انتظار نداریم کارهای زیادی انجام شود؛ اگر بتوانیم بیمه‌ای یکپارچه، چنان‌که قانون مشخص کرده است، فراهم کنیم و تعرفه‌ها اصلاح و خدمات ارتقا داده شود، نظامی هماهنگ در سلامت کشور ایجاد می‌شود.»
وی در ادامه به انتصاب دکتر دانش جعفری، وزیر اقتصاد سابق، به‌عنوان مشاور عالی وزیر اشاره کرد و افزود: «فقط افزایش منابع کافی نیست بلکه مدیریت هم باید اصلاح شود. دکتر دانش جعفری الان تقریباً نقش قائم‌مقامی وزیر بهداشت را دارد. یک نگاه این است که وزارت بهداشت را باید اقتصاددان‌ها اداره کنند. هزینه و درآمد باید جایی سربه‌سر شود. ما در وزارت بهداشت ۴۰۰ هزار پرسنل داریم با یک دستگاه عریض و طویل که حیطه‌ی مسوولیت آن از معدوم کردن سگ‌های ولگرد هست تا تولید علم و فن‌آوری و… که برای به حرکت درآوردن این دستگاه حتماً باید دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مستقل شوند و از قانون هیات امنایی شدن بهتر استفاده کنیم. بیمارستان‌ها باید به‌صورت واحدهای اقتصادی اداره شوند و از آن‌ها خرید خدمت کنیم.»
وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که برنامه‌ی پزشک خانواده قطعاّ به همان شکل سابق ادامه نخواهد یافت، گفت: «برای پیشبرد طرح پزشک خانواده باید انجمن پزشکان عمومی در ستاد وزارتخانه و در اجرا حضور داشته باشد زیرا مسوولیت و مدیریت پیاده‌سازی این برنامه به‌عهده‌ی پزشکان عمومی است و این‌که شما چه کمکی می‌توانید بکنید باید در همین جلسات مشخص ‌شود.. من ۱۲-۱۰ سال‌ پیش به‌عنوان دبیر شورای آموزش پزشکی موافق راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده نبودم چون آینده‌ی کاری‌اش مشخص نبود. خیلی هم فشار روی من بود که این تخصص راه بیاندازم، مثل برخی از رشته‌ها که ناقص‌الخلقه ایجاد شدند و عاقبت‌شان معلوم نیست.» IMG_0262

ارتقای علمی و شغلی پزشکان عمومی
وزیر بهداشت با تاکید بر حضور انجمن پزشکان عمومی در تصمیم‌سازی‌های وزارت بهداشت، گفت: «در مورد ارتقای شغلی هم شما باید راه را نشان بدهید، ولی قبل از آن اجازه ندهید بیشتر از این تضعیف شوید. انجمن پزشکان عمومی باید در تصمیمات کلانی که وزارت بهداشت برای آموزش عالی می‌گیرد، یعنی ایجاد تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها، حضور داشته باشد. همین‌طور در معاونت‌های درمان و بهداشت که به معاونین مربوطه حتماً توصیه خواهد شد. در مورد مشاور امور پزشکی عمومی هم هر فردی را که انجمن معرفی کند موافقیم و واقعاً به‌صورت عملی از وی در وزارت بهداشت استفاده می‌شود و دفتری خواهد داشت که انجمن حضور فعال‌تری در تصمیم‌سازی‌های وزرات بهداشت داشته باشد.»
وی انجمن پزشکان عمومی را انجمنی پرمحتوا خواند و با توضیح این‌که وزارت بهداشت در زمینه‌ی مسایل رفاهی نمی‌تواند کمک زیادی کند، گفت: «وزارت بهداشت می‌تواند واسطه‌ای باشد تا بین سازمان نظام پزشکی یا انجمن پزشکان عمومی و مسوولانی چون مدیران بانک‌های عامل یا وزرای مسکن، اقتصاد و مسوولان مالیاتی جلساتی برگزار شود، ولی خود انجمن باید پیگیر مسایل رفاهی صنف خود باشد.»
دکتر هاشمی با درخواست کمک از انجمن پزشکان عمومی برای ساماندهی مراکز درمان اعتیاد گفت: «در دوره‌ی وزیر سابق جلوی صدور مجوز جدید برای مراکز درمان اعتیاد گرفته شده بود که دلیلی برای آن پیدا نکردم و گفتم به‌همان روال سابق ادامه یابد. ولی فکر می‌کنم این هم از آن رشته‌هایی است که باید بازبینی و اشکالات آن برطرف شود چون می‌تواند از نظر اجتماعی خطرساز باشد و جامعه‌ی پزشکی مورد اتهام قرار گیرد.»
وزیر بهداشت اعلام نظر درباره‌ی دستورالعمل «توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی» را به بررسی بیشتر در کمیته‌ای با حضور نمایندگان انجمن پزشکان عمومی موکول کرد و گفت: «راستش را بخواهید هنوز آن را کاملا‍ً نخوانده‌ام و پس از مطالعه نظرم را اعلام می‌کنم، اما رویکرد ما این است که کار غیرعلمی انجام نشود. در مورد سونوگرافی فعلاً دستور بررسی حقوقی داده‌ام، چرا که در مورد همپوشانی بین رشته‌ای مثل انکولوژی و رادیولوژی حتماً باید شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم بگیرد و وزیر و شورای معاونین حق تصمیم‌گیری در این‌باره را ندارند. لازم است کمیته‌ای با حضور نمایندگان انجمن پزشکان عمومی برای تحلیل و بازنگری احتمالی تشکیل شود. آن مواردی را که خلاف قانون نیست ما موافقت می‌کنیم.»
دکتر هاشمی در پایان با بیان این‌که نباید دنبال کارهای نمایشی و کوتاه‌مدت برویم، بلکه باید نظام سلامت و جایگاه پزشک عمومی را با  هدف ارتقای علمی و معیشتی‌اش تعریف کنیم، افزود: «البته این نظر من است و نمی‌دانم شما چقدرش را قبول دارید و حتماً هم بر آن نقدهایی دارید. اما بالاخره نماینده‌ی شما در شورای آموزش پزشکی و تخصصی نظرات پزشکان عمومی را مطرح خواهد کرد و تصمیم‌گیری خواهد شد.»


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.