قطعنامه‌ی پایانی ششمین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران، شیراز، اول آذر ۸۷

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

homthumb‌

شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور، ضمن دعوت به شرکت همه‌جانبه‌ی اعضای سازمان نظام پزشکی در انتخابات، از آنان خواست به کسانی رای دهند که هدف‌شان از ورود به عرصه‌ی انتخابات، حمایت از قانون سازمان نظام پزشکی و دفاع از منافع قانونی اعضا و تلاش در راه ایجاد تغییرات لازم در نظام سلامت باشد.
این شورا در قطعنامه‌ی پایانی ششمین نشست خود که اول آذرماه در شیراز برگزار شد، همچنین ضمن انتقاد از طرح معین تامین اجتماعی و نحوه‌ی اجرای طرح پزشک خانواده و تاکید بر حق قانونی همه‌ی ایرانیان در برخورداری از بیمه‌ی درمانی کامل، خواستار افزایش میزان پوشش بیمه به میزان حداقل ۷۰% هزینه‌های درمانی شد. متن کامل این قطعنامه به‌شرح زیر است:

ششمین نشست روسا و نمایندگان انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور، با عنایت خداوند بزرگ و به میزبانی شایسته‌ی انجمن فارس در تاریخ ۱/۹/۸۷ در شیراز برگزار شد.
این گردهمایی که به‌دلیل تشکیل هم‌زمان کارگروه‌های تخصصی انجمن و استقبال و شرکت درخور توجه همکاران در نوع خود بی‌سابقه و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، با تصویب قطعنامه‌ی زیر توسط روسا و نمایندگان انجمن‌های سراسر کشور به کار خود پایان داد:
۱- رعایت عدالت در برخورداری از خدمات سلامت برای همه‌ی مردم کشور از اهم موضوعات مورد توجه انجمن پزشکان عمومی ایران است. شرکت‌کنندگان در این گردهمایی بر حق قانونی همه‌ی ایرانیان در برخورداری از بیمه‌ی درمانی کامل که طبق قانون، حداقل ۷۰% هزینه‌های درمان و تامین سلامت آنان را برعهده داشته باشد، تاکید می‌نمایند. میزان پوشش بیمه باید به گونه‌ای باشد که همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید نموده‌اند هر ایرانی در هنگام بیماری نگرانی دیگری به جز وضعیت سلامت خود نداشته باشد.
۲- انجمن پزشکان عمومی شرکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی را یکی از مهم‌ترین راه‌های تاثیرگذاری اعضای انجمن و جامعه‌ی پزشکی بر سرنوشت شغلی خود می‌داند. از این رو ضمن دعوت به شرکت همه‌جانبه‌ی اعضای سازمان در انتخابات، از تمامی آن‌ها تقاضا می‌کند که با دقت کامل به کسانی رای دهند که هدف‌شان از ورود به عرصه‌ی انتخابات، حمایت از قانون سازمان نظام پزشکی و دفاع از منافع قانونی اعضا و تلاش در راه ایجاد تغییرات لازم در نظام سلامت به‌منظور دست‌یابی به عدالت و افزایش کارایی در عرضه‌ی خدمات بهداشتی- درمانی به مردم شریف ایران باشد.
۳- انجمن پزشکان عمومی ایران معتقد است که اصلاح نظام سلامت کشور جز با هماهنگی مراکز تصمیم‌گیر و اثرگذار در تدوین نظام جامع سلامت و همکاری و شرکت فعال نمایندگان صنفی جامعه‌ی پزشکی مقدور نیست. از این‌رو ارایه‌ی طرح‌هایی مانند طرح «مطب پزشکی معین» را که از سوی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و بدون هماهنگی با سایر نهادهای تاثیرگذار و تصمیم‌گیر نظام سلامت در حال اجراست، نه‌تنها کمکی به اصلاح نظام سلامت نمی‌داند بلکه به دلایل متعدد که در بیانیه‌ی تحلیلی منتشره توسط انجمن بدان اشاره خواهد شد این طرح فاقد وجاهت قانونی بوده و موجب ایجاد آشفتگی بیشتر در این نظام خواهد شد.
۴- انجمن پزشکان عمومی همچنان تاکید دارد که استقرار نظام سلامت با نقش‌آفرینی محوری پزشک خانواده بهترین راه برون‌رفت از نابسامانی حاکم بر عرضه‌ی خدمات درمانی کشور می‌باشد اما آن‌چه در حال حاضر با این عنوان توسط وزارت بهداشت و درمان در حال اجراست نه‌تنها به حل معضلات موجود کمک نخواهد کرد، بلکه به‌دلیل عدم انجام کار کارشناسی در هنگام طرح‌ریزی، بی‌توجهی به حقوق پزشکان عمومی بخش خصوصی و همچنین اجحاف روا داشته شده بر پزشکان شاغل در آن از یک سو، و از طرفی عدم توجه همه‌جانبه به مشکلات نظام سلامت، سبب ایجاد اختلال بیشتر در این نظام شده است.
۵- شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور دخالت‌های غیرقانونی برخی از سازمان‌های بیمه‌گر را در تعیین و ابلاغ تعرفه‌های بخش خصوصی در برخی از استان‌های کشور محکوم می‌کند. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر نه‌تنها این تعرفه‌ها را در پرداخت‌های خود به بخش خصوصی اعمال نمی‌کنند بلکه برخلاف نص صریح قانون بیمه‌ی همگانی، پرداخت
مابه‌التفاوت تعرفه‌ی خدمات درمانی بخش دولتی و خصوصی را به دوش مردم گذاشته‌اند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.