چرا باید در انتخابات نظام پزشکی شرکت کنیم؟/ دکتر سونیا معصومی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

همان‌طور که بار‌ها گفته شده، سال‌هاست جامعه‌ی شریف پزشکی به‌ویژه پزشکان عمومی با مشکلات عدیده‌ای مانند نداشتن امنیت شغلی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی دست به گریبان هستند: 

در بخش دولتی، کار زیاد، حقوق کم، تعداد زیاد بیماران ارجاعی و شلوغی مراکز درمانی به‌ویژه مراکز روستایی چشمگیر است و از یک طرف کمبود امکانات رفاهی و برخورد نامناسب بیماران مراجعه کننده و از طرف دیگر برخورد دور از انتظار متخصصان به‌خصوص در درمانگاه‌های روستایی و شهری- روستایی دیده می‌شود.
در بخش خصوصی هم خلوت بودن بسیاری از مطب‌ها، محدود کردن پزشکان عمومی در نحوه‌ی ارایه‌ی خدمات، تاخیر قابل ملاحظه در پرداخت مطالبات‌ بیمه‌ای‌ و از همه مهم‌تر به‌کارگیری‌ طرح‌های عجولانه و بی‌برنامه‌ای که هر بار که شاهد آن‌ها هستیم (مانند طرح پزشک امین و ۰۲) باعث شد سال گذشته سالی پر از استرس برای همه‌ی پزشکان به‌ویژه همکاران پزشک عمومی باشد.
اگرچه بیشتر پزشکان عمومی خوا‌هان اجرای طرح پزشک خانواده به‌طور اصولی، جامع و منطقی هستند، متاسفانه هیچ وقت مسوولان به خود زحمت نداده‌اند که نه از تمام پزشکان عمومی، بلکه حتی از نمایندگان‌شان نظر خواهی کنند و هر بار با اعلام طرح‌هایی نارسا که جز ایجاد مشکل چه برای بیماران و چه برای پزشکان ثمره‌ی دیگری نداشته، به این نگرانی‌ها دامن زده‌اند.
خوشبختانه در یک سال اخیر انجمن‌های پزشکان عمومی در بسیاری از استان‌ها و در راس آن‌ها استان گیلان با اعلام موضع صریح، جهت‌گیری‌ درست و بیان منطقی ایرادات طرح‌های فوق، باعث شدند نظام پزشکی‌های شهر‌های مختلف و حتی نظام پزشکی مرکز به اهمیت و حساسیت موضوع پی بردند و اعلام نظر کنند. اما در مجموع متاسفانه به‌نظر می‌رسد در دوره‌ی اخیر نظام پزشکی کشور دچار التهابات سیاسی شده و فرصت کمی برای پیگیری مشکلات پزشکان عمومی داشته است. بنابراین اکنون که در آستانه‌ی انتخابات نظام پزشکی هستیم، جا دارد جامعه‌ی فرهیخته‌ی پزشکی به‌خصوص پزشکان عمومی سعی کنند با تصمیم‌گیری‌ دقیق و درست کسانی را انتخاب کنند که پیش از این‌که به فکر منافع شخصی خود یا سیاسی‌کاری باشند، مدافع منافع جامعه‌ی پزشکی باشند.
از نظر این‌جانب که سال‌ها سابقه‌ی فعالیت صنفی دارم، افرادی که نامزد انتخابات نظام پزشکی هستند در وهله‌ی اول باید دغدغه‌ی صنف خود را داشته باشند و نظام پزشکی را نردبان ترقی خود تلقی نکنند. باید کسانی انتخاب شوند که:
۱٫ اعتقاد راستین به حرفه‌ی شریف پزشکی داشته باشند و صرفاً به متخصص یا پزشک عمومی بودن توجه نکنند یا تنها مدافع گروه خاصی از پزشکان نباشند.
۲٫ دیدی وسیع نسبت به اهداف جامعه‌ی پزشکی داشته باشند.
۳٫ تعامل با همه‌ی نظر‌ات را صدر کار خود قرار دهند و به‌هیچ وجه به گروه خاصی وابسته نباشند.
۴٫ دور از زدوبند‌های سیاسی و تابع قانون باشند.
۵٫ منصف باشند و منافع هم پزشکان و هم بیماران را مد نظر قرار دهند.
۶٫ وقت کافی برای انجام امور صنفی، شرکت در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.
۷٫ قدرت ابراز مخالفت با تصمیماتی را که مغایر با اهداف صنف‌شان باشد، داشته باشند.
۸٫ به‌طور جدی و مستمر، پیگیر مشکلات همه‌ی اقشار و گروه‌های پزشکی باشند.
۹٫ در صورت حضور در هر پست و مقامی، منافع صنف را بر منافع شخصی ارجح بدانند و برای حفظ پست خود، مصالح و منافع صنف خود را قربانی نکنند.
در پایان از همه‌ی همکاران خواهشمندم برای حفظ حقوق جامعه‌ی پزشکی و به‌خصوص پزشکان عمومی دست در دست هم بگذارند و فعالانه در انتخابات نظام پزشکی شرکت کنند. یادمان باشد اگرچه بسیاری از مطالبات جامعه‌ی پزشکی عام و مشترک است، اما هر یک از گروه‌های پزشکی دغدغه‌های خاص خود را هم دارد و باید نمایندگان خود را هم در نظام پزشکی داشته باشد و از جمله پزشکان عمومی هم باید به تعداد کافی در نظام پزشکی نماینده داشته باشند. پس با حضور چشمگیر و گسترده و انتخاب نمایندگان شایسته در انتخابات چهارم اسفند، کمک کنیم نظام پزشکی فعال‌تر و کارآمدتری داشته باشیم.

دکتر سونیا معصومی
رییس هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت
نشانی: سنگر، روبه‌روی پارک کودک، تلفن: ۵۷۲۲۵۹۶-۰۱۳۲

Email: soni_m_e@yahoo.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.