همایش «پزشک خانواده: چالش‌ها و راهکارها» در چالوس برگزار شد

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

۸۸/۹/۱۹. همایش یک‌روزه‌ی «پزشک خانواده: چالش‌ها و راهکارها» به میزبانی سازمان نظام پزشکی چالوس و با حضور میهمانانی از سازمان‌های نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور برگزار شد. در این همایش دکتر مسعود جوزی و دکتر مهران قسمتی زاده از انجمن‌های پزشکان عمومی رشت و لاهیجان با ارایه‌ی دو سخنرانی مبنی بر پیشنهادهایی برای اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها حضور داشتند. در زیر سه خبر درباره‌ی این همایش را که «خبرگزاری فارس» ارسال کرده است تقدیم می‌کنیم. با این توضیح که در متن خبرها دکتر جوزی و دکتر بهجو که عضو هیات مدیره‌ی انجمن‌های رشت و شیراز هستند، به اشتباه رییس انجمن‌های خود معرفی شده‌اند.
به میزبانی چالوس؛
همایش سراسری بررسی راهکارهای پزشک خانواده برگزار شد
خبرگزاری فارس:
همایش سراسری بررسی چالش‌ها و راهکارهای پزشک خانواده از سوی سازمان نظام پزشکی کشور بعد از ظهر امروز در چالوس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، در این همایش اساتید و انجمن پزشکان عمومی استان‌ها به بیان دیدگاه خود پیرامون طرح پزشک خانواده پرداختند.
مدیرکل بیمه خدمات درمانی استان مازندران در این همایش اظهار داشت: در سال ۱۳۸۴ بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی تفاهم‌نامه طرح ارتقای بیمه روستاییان با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع منعقد و ادارات کل بیمه خدمات درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان دستگاه‌های وابسته دو وزارتخانه مسئولیت اجرای مفاد این تفاهم‌نامه را عهده‌دار شدند.
علیرضا اعرابی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه خرید بسته خدماتی سطح اول بر مبنای پزشک خانواده و نظام ارجاع مورد توافق طرفین شامل بسته‌های خدمات پزشکی، مامایی‌، پاراکلینیک و دارویی برای روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دارای دفتر چه بیمه روستایی معرفی شده از طرف سازمان بیمه خدمات درمانی و سرانه اختصاص یافته سطح یک به تعداد مشمول سرانه و در ازای خدامت پزشکی، مامایی، اقلام دارویی، رادیولوژی، آزمایشگاه و بیمه پزشکان و مامای شاغل در طرح است با توجه به محدودیت منابع و رسانه، استفاده صحیح از منابع اختصاص یافته با افزایش رشد شاخص‌های بهداشتی منجر به بالندگی طرح ارتقای بیمه درمان روستاییان می‌شود.
اعرابی گفت: از آنجا که مراکز بهداشتی درمانی بخش عمده‌ای از منابع اختصاص یافته به بهداشت و درمان به خود اختصاص می‌دهند در تحقیق حاضر به بررسی و آنالیز سرانه سطح یک در نظام پرداخت طرح ارتقای بیمه روستاییان بر اساس بسته خدمتی پرداخته شده است.
وی ا‌دامه داد: پیشنهاد می‌شود با بهینه‌سازی مدیریت هزینه و واقعی کردن سرانه‌ها در مراکز بهداشتی درمانی به هماهنگی بین تعداد پزشک و ماما موجود در مراکز با استاندارد سرانه و جمعیت زیر پوشش مراکز توجه بیشتری شود .
رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: این همایش با حضور ۲۰۰ نفر از پزشکان شاغل در طرح از سراسر کشور برگزار شده که به ارائه مشکلات موجود در این طرح می‌پردازند.
عباس آقازاده ادامه داد: مشکلات موجود در اجرای طرح پزشک خانواده بیان و بررسی شده و راهکاری‌های برطرف کردن آن نیز با جمع بندی اعضا مشخص می‌شود.
رئیس نظام پزشکی شهرستان چالوس در پایان تصریح کرد: نتایج این نشست و بررسی‌های به‌ عمل آمده به وزارت بهداشت و درمان و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه می‌شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی استان گیلان:
تنها راه هدفمند کردن طرح پزشک خانواده ترسیم راهبردی تازه است‌
خبرگزاری فارس:
رئیس انجمن پزشکان عمومی استان گیلان گفت: بازنگری وقایع ۱۵ سال اخیر در مورد طرح پزشک خانواده و ترسیم راهبردی تازه تنها راه برون‌رفت از بن‌بست فعلی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، مسعود جوزی بعدازظهر امروز در سمینار بررسی چالش‌ها و راهکارهای پزشک خانواده که در سالن همایش‌های سازمان جنگل‌ها در چالوس برگزار شد، افزود: در کشور ما از ۱۵ سال پیش قانون بیمه‌ همگانی به‌عنوان راهکاری برای تحقق عدالت اجتماعی در بخش سلامت مورد تصویب قرار گرفت و در مواد ۱۰ و ۱۲ این قانون برای نخستین بار ‌تعیین حد‌اقل ‌شمول ‌و سطح ‌خد‌مات ‌پزشکی ‌‌و د‌ارو و نیز ‌ارایه‌ ‌خد‌مات ‌د‌رمانی ‌به ‌روستاییان ‌از طریق ‌سیستم ‌ارجاع از وظایف دولت شمرده شد‌.
وی ادامه داد: با وجود استقبال جوامع صنفی پزشکی، کمبود بودجه و نارسایی‌های اجرایی تا سال‌ها مانع از اجرای آن شد و نظام ارجاع از سال ۱۳۷۶ تنها به‌صورت صدور کارت بیمه‌ برای روستاییان در مراکز بهداشت شبکه‌های بهداشتی- درمانی روستایی و نیز پزشک خانواده در کمیته‌ امداد اجرا شد که به‌دلیل زیر پا گذاشتن نخستین ماده از آیین‌نامه‌ اجرایی بیمه‌شدگان در انتخاب پزشک معالج خود، اعم از پزشک عمومی یا متخصص، مخیر هستند به ایجاد نارضایتی در بیماران و نیز بخش عمده‌ پزشکان عمومی خارج از این دو طرح انجامید.
جوزی اظهار داشت: با آغاز وزارت دکتر پزشکیان در سال ۱۳۸۰ تدوین آیین‌نامه‌ نظام ارجاع و پزشک خانواده در واحد کشوری اصلاح نظام سلامت آغاز شد که برای نخستین بار راهکار اجرایی کردن سطح‌بندی خدمات پزشکی را با پیش‌بینی جزییات ارایه می‌داد.
وی تصریح کرد: مبنای این آیین‌نامه که در فروردین ۱۳۸۴ منتشر شد، اصلاح نظام سلامت با رویکرد طب سلامت‌محور بود که در آن پزشکان بخش خصوصی باید به‌عنوان پزشک خانواده بسته‌ خدمتی مشخصی را تحت نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت ارایه می‌کردند ولی این طرح به دلایلی بدون استفاده به بایگانی سپرده شد.
رئیس انجمن پزشکان عمومی استان گیلان تصریح کرد: با شروع وزارت دکتر کامران باقری لنکرانی در مهرماه ۱۳۸۴ تغییری در اجرای طرح روی نداد و تنها هر چند ماه یک بار با انتشار نسخه‌ جدیدی از طرح هر بار بخشی از اشکالات اجرایی آن برطرف می‌شد ولی همچنان دست بخش خصوصی از اجرای طرح کوتاه بود.
وی تاکید کرد: در دو سال گذشته نیز با اینکه بارها وعده‌ شروع طرح پزشک خانواده در شهرها داده شده ولی در تازه‌ترین نسخه‌های اجرای پایلوت آن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نیز مشارکت بخش خصوصی تنها به‌صورت تعطیلی مطب‌ها و استخدام برخی از پزشکان مطب‌دار در درمانگاه‌های وابسته به مراکز بهداشت تعریف شده و شاید همین امر با توجه عواقب اجتماعی و سیاسی آن طرح سطح‌بندی خدمات پزشکی را به بن‌بست کشانده است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی استان فارس:
نظام سلامت در کشور دچار یک نوع نارسانی مزمن شده است‌
خبرگزاری فارس:
رئیس انجمن پزشکان عمومی استان فارس گفت: تردیدی وجود ندارد که نظام سلامت در کشور ما دچار یک نوع نارسانی مزمن در دسترسی به اهداف سلامت است.
به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، ابوالفضل بهجو بعد از ظهر امروز در حاشیه سمینار بررسی چالش‌ها و راهکارهای طرح پزشک خانواده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این موضوع حقیقتی است که همه مدیران نظام سلامت در گذشته و حال بدان اذعان داشته و دارند و راه خروج از این بن بست را اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده می‌دانند‌.
وی ادامه داد: معتقدم طراحی و اجرای سیستم ارجاع ساز و کار استانداردهای خاص خود را دارد که بدون در نظر گرفتن استانداردهای مورد نظر، طرح در عمل با چالش‌ها و مشکلات عدیده ای روبه‌رو می‌شود.
بهجو اضافه کرد: در طراحی برنامه اجرایی طرح پزشک خانواده برای جمعیت شهری باید ساختارهای اصولی طرح مانند بسته‌های خدمتی، سیستم پرداخت، تعداد افراد زیرپوشش پزشک خانواده و ارتباط سطوح یک تا سه با هم به‌ صورت هدفمند تعریف شود و الزامات سیستم برگرفته از تجارب کشورهای موفق در صورت لزوم باز تعریف و بومی‌سازی شده و به‌طور کامل رعایت شود.
وی افزود: شرایط لازم برای ارتقای سطح دانش پزشکان عمومی قبل از اجرای طرح و همچنین به‌صورت آموزش‌های ضمن خدمت با توجه به شیوع بیماری‌های منطقه‌ای و نیازمندی‌های منطقه مورد نظر فراهم شود که این موضوع تاکنون اقدام نشده است.
رئیس انجمن پزشکان عمومی استان فارس گفت: برای جلب مشارکت پزشکان به ویژه پزشکان با سابقه باید سوابق پزشکان ارزشگذاری شده به‌عنوان یک فاکتور مهم در نظام پرداختی لحاظ شود و بدون جلب مشارکت این گروه از پزشکان که سال‌ها به ‌عنوان پزشکان معتمد شهر و محله مورد اعتماد و وثوق طبقات مختلف هستند طرح پزشک خانواده با چالش جدی مواجه می‌شود.
بهجو افزود: بیمه روستایی با حدود ۱۰ اصلاحیه هنوز نتوانسته است رضایت بیماران و پزشکان و حتی مجریان طرح را نیز فراهم کند.
وی در پایان تصریح کرد: از دست اندرکان بخش بهداشت و درمان و برنامه ریزان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط مصرانه می‌خواهیم که در طراحی تدوین و اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده که قرار است در شهرهای زیر صد هزارنفر و بالاتر انجام شود از دیدگاه‌ها، تجربیات و نیروی بالقوه پزشکان عمومی بهره گرفته شود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.