پس از ۷۳ روز

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

هیات رییسه‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت برگزیده شدند

با برگزاری اولین نشست رسمی هیات مدیره‌ی جدید، هیات رییسه‌ی انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت معرفی شدند.
در این نشست که دوشنبه چهارم شهریورماه برگزار شد، پس از قدردانی از زحمات دکتر مهدی حسین‌‌پور که از سال ۱۳۷۶ ریاست انجمن را برعهده داشت، با توجه به اساسنامه‌ی جدید انجمن‌ها که در آن تصدی بیش از دو دوره برای رییس و دبیر انجمن منع شده است، دکتر حمید اخوین به‌عنوان رییس و دکتر مسعود جوزی به‌عنوان دبیر انجمن برگزیده شدند. همچنین دکتر آنه‌محمد دوگونچی به‌عنوان نایب رییس و دکتر سونیا معصومی به‌عنوان منشی انتخاب شدند و دکتر جعفر ثابت‌قلب قربانی در سمت خزانه‌دار انجمن ابقا شد.
در این نشست در مورد شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور هم قرار شد دکتر حمید طهماسبی‌پور (به‌عنوان نماینده‌ی دارای حق رای انجمن) و دکتر مسعود جوزی (به‌عنوان نماینده‌ی علی‌البدل) به‌علاوه‌ی دکتر مهرداد ب. محمودی (به‌عنوان نایب رییس شورا) در جلسات حضور یابند. همچنین دکتر حمید اخوین به‌عنوان نماینده‌ی انجمن در مجمع انجمن‌های علمی- تخصصی گروه پزشکی گیلان و دکتر محمد بخشعلی‌زاده، دکتر حمید طهماسبی‌پور، دکتر مسعود جوزی و دکتر سونیا معصومی به‌عنوان نمایندگان انجمن در شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی استان گیلان برگزیده شدند.
نشست فوق با حضور بازرس و ۸ تن از اعضای هیات مدیره برگزار شد و تنها دکتر بخشعلی‌زاده به‌علت مسافرت خارج از کشور در آن غایب بود. پیش از این در تاریخ پنجم مردادماه نخستین جلسه‌ی غیررسمی هیات مدیره‌ی جدید انجمن پزشکان عمومی رشت با دعوت از اعضای هیات مدیره‌ی پیشین (که البته حضور نیافتند) برگزار شده بود. در آن جلسه دکتر موسی دانش‌حکمتی به‌عنوان «پزشک نمونه» به مجمع انجمن‌های پزشکی استان معرفی شد.

شکایت در شمارش آرا
هفتمین دوره‌ی انتخابات انجمن پزشکان عمومی رشت ۲۴ خردادماه با شرکت ۱۴۸ تن از همکاران- که در تاریخ انجمن رشت بی‌سابقه بود- برگزار شد، ولی بروز پاره‌ای مسایل ناخواسته سبب شد هیات مدیره‌ی جدید با تاخیر ۷۳ روزه تشکیل شود.
۱۲ روز پس از برگزاری مجمع، دکتر مسعود مسلم، یکی از دو نامزد بازرسی انتخابات که با ۶۰ رای در برابر ۷۱ رای این سمت را به دیگر نامزد آن، دکتر علی‌اصغر اشرف‌نژاد واگذار کرده بود، در نامه‌ای به ریاست انجمن رشت مدعی شد که «تا آخرین لحظات شمارش آرا» تعداد آرای دو نامزد «کاملاً مساوی» بوده اما ناگهان ایشان حدود ۱۰ رای عقب افتاده است. این ادعای دکتر مسلم که پیش از این به‌عنوان رییس انجمن پزشکان عمومی صومعه‌سرا شناخته می‌شد و کمتر از دو ماه پیش (۲/۲/۸۷) پروانه‌ی مطب رشت دریافت کرده بود، در حالی مطرح شد که عکس‌های متعددی از مراحل مختلف شمارش آرا وجود داشت که نشان می‌داد آرای رقیب حتی پیش از رسیدن آرای شمرده شده به عدد ۵۰ از او بیشتر بوده است. مضاف بر این‌که شمارش و اعلام آرا توسط هیات رییسه‌ی مجمع مشتمل بر سه تن از مورد احترام‌ترین بزرگان پیش‌کسوت پزشکی شهر رشت (دکتر سیدحسن تائب، دکتر محمدحسن صالحی و دکتر میرابوالقاسم میرفیضی) انجام شده و ثبت آرا بر کاغذ و تابلو نیز توسط دکتر علی نیک‌پور (دیگر همکار پیش‌کسوت و مدیریت سابق درمان تامین اجتماعی استان) و دکتر نجات‌الدین دریاباری (نایب رییس انجمن صومعه‌سرا و از دوستان نزدیک دکتر مسلم) صورت گرفته و فاقد مغایرت بود.
با این‌همه نامه‌ی فوق بدون اطلاع هیات رییسه‌ی مجمع، توسط ریاست انجمن رشت مستقیماً به انجمن مرکزی ارسال شد و دکتر حسن هویدا نیز پس از نخستین نشست انجمن مرکزی طی نامه‌ی مورخ ۱۲/۴/۸۷ با اشاره به آن شکایت و نیز وجود حدود ۳۰ رای وکالتی در آرا، خواستار ارسال کلیه‌ی آرای ماخوذه به‌منظور بررسی و بازخوانی شد. در این مرحله اعضای منتخب در تماس با رییس و دبیر هیات مدیره‌ی سابق که طبق اساسنامه تا تایید هیات مدیره‌ی جدید مسوول رتق و فتق اوضاع جاری انجمن بودند، خواستار تشکیل جلسه‌ای به‌منظور پاسخگویی به نامه‌ی فوق شدند که متاسفانه این درخواست بدون پاسخ ماند و در عوض اعلام شد برگه‌های وکالت وجود دارد، ولی اصل برگه‌های آرا مفقود شده است! و جالب این‌که شخص دکتر مسلم که از سوی هیات رییسه‌ی وقت انجمن مسوول نوشتن صورت‌جلسه‌ی انتخابات بود، از آخرین کسانی بود که سالن انتخابات را ترک کرده و صورت‌جلسه‌ای نیز که به انجمن مرکزی تقدیم شد به خط ایشان نوشته شده بود.
در پاسخ به نامه‌ی دکتر هویدا، هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت با ارسال نامه‌ای در تاریخ ۲۲/۴/۸۷ با اشاره به مصوبات داخلی انجمن رشت اعلام کردند که «از نظر این هیات مدیره ضمن احترام و اعتماد کامل به نظر هیات رییسه‌ی محترم مجمع عمومی، صحت و سلامت انتخابات کاملاً محرز است». همچنین در همان روز، هیات رییسه‌ی مجمع نیز طی نامه‌ی دیگری بر این موضوع تاکید کردند.

دو اشکال جدید
با توجه به استدلال‌های موجود در آن دو نامه، تصور می‌شد در جلسه‌ی مورخ ۱/۵/۸۷ هیات مدیره‌ی انجمن مرکزی، سلامت انتخابات به تایید رسد، ولی متاسفانه پس از گفت‌وگوی تلفنی با دکتر هویدا، معلوم شد که در آن جلسه‌ نیز انتخابات به تایید نرسیده و قرار است دو نماینده از سوی انجمن مرکزی در تاریخ ۱۰/۵/۸۷ عازم رشت شوند. طبق گفته‌ی دکتر هویدا دو اشکال بر صحت انتخابات وارد بود: الف- وجود ۳۰ رای وکالتی در میان ۱۴۱ برگ مجموع آرا (با ارایه‌ی وکالت‌نامه‌ی کتبی از حداکثر یک عضو به یک عضو دیگر انجمن)، ب- قایل شدن حق رای برای اعضایی که در همان روز انتخابات حق عضویت خود را پرداخت کرده بودند. در مورد این دو اشکال، به آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «آیین‌نامه‌ی داخلی انجمن پزشکان عمومی ایران» استناد شده بود.
این اشکالات جدید سبب شد این بار بازرس وقت انجمن رشت به پاسخگویی برخیزد. دکتر سونیا معصومی در نامه‌ی مورخ ۵/۵/۸۷ با توضیح این‌که در این موارد مطابق مصوبات هیات مدیره‌ی انجمن رشت عمل شده و موارد فوق مغایرتی با اساسنامه‌ی انجمن ندارد، اعلام کرد آیین‌نامه‌ای که انجمن مرکزی بدان استناد می‌کند، تاکنون به این انجمن ابلاغ نشده است.
وی در ادامه با این استدلال که انتخابات اخیر طبق روال تمامی ۶ دوره‌ی پیش برگزار شده و این روال هم‌اکنون نیز در سایر انجمن‌های فعال کشور (از جمله شیراز و لاهیجان) معمول بوده و تاکنون مورد اعتراض انجمن مرکزی قرار نگرفته است، به حضور دکتر هویدا در این انتخابات اشاره کرد و نوشت: «مسلماً اگر آن جناب به‌عنوان ریاست انجمن و ناظر عالی آن، اعتراضی به روند فوق داشتند، امکان اظهارنظر و اِعمال آن فراهم بود و جلوی مشکلات بعدی نیز گرفته می‌شد.»
دکتر معصومی همچنین با بیان این‌که «خدشه در هویت و استقلال انجمن ریشه‌دار و پرسابقه‌ی پزشکان عمومی شهرستان رشت، مورد رضایت ۱۴۸ عضو شرکت‌کننده در مجمع عمومی باشکوه اخیر نخواهد بود»، اعلام کرد: «در صورت اتخاذ هرگونه تصمیمی مغایر با رای اعضای محترم انجمن پزشکان عمومی رشت، بنده به‌عنوان بازرس انجمن موظف به اعلام ماوقع به همکاران خود در شهرستان رشت، سایر انجمن‌های کشور و پی‌گیری قانونی موضوع در مراجع ذی‌صلاح (از جمله دبیرخانه‌ی انجمن‌های تخصصی وزارت بهداشت) خواهم بود.»

و سرانجام تایید
به‌هرحال پنجشنبه ۱۰/۱۰/۸۷ دکتر بیدختی و دکتر بهرامی به‌عنوان نمایندگان انجمن مرکزی به رشت آمدند و طی نشستی با جمعی از نامزدهای انتخابات رشت، گزارشی تنظیم کردند که به نشست ۲۹/۵/۸۷ انجمن مرکزی ارایه شد و به تایید نهایی این انتخابات انجامید. اما تنها یک پرسش بی‌پاسخ ماند که: «آیا واقعاً این کارها لازم بود؟»

به نقل از ماهنامه‌ی «پزشکان گیل»، شماره‌ی ۵۸، مرداد ۸۷


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.