روز زن یا مادر؟

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

واژه ای به وسعت تمام نیکی ها…

دردآورترین پیام تفکیک جنسیت انسان ها برای بزرگداشت آنها، این است که اولا خودمان می دانیم کلا کرامت انسان ها را به اندازه سزاواری این اشرف مخلوقات پاس نمی داریم، و برای این منظور مجبوریم تنها یک روز را به این مهم اختصاص دهیم. و ثانیا نشان می دهد هنوز هم علیرغم تمام شعارها، ما هنوز جنس ها را متفاوت از هم ارزیابی می کنیم.
اما، اینجا پای یک موجود بی بدیل در میان است. پای کسی که بهشت را به نامش زده اند و نماد زایگری اشرف مخلوقات پروردگار بر روی زمین است: «مادر»! اما هر چقدر هم که بتوانیم در این روز خاص حق مطلب را برای این موجود دوست داشتنی ادا کنیم که هرگز نمی توانیم، اینجا در حق گروه دیگری از انسان ها بد کرده ایم: گروهی از جنس خود مادران… زنانی که هرگز مادر نشده و شاید نشوند… زنانی که شاید ازدواج کرده باشند و به هر دلیلی صاحب فرزند نشده اند، و یا شاید اصلا ازدواج نکرده اند! می خواهم بگویم، اگر قرار است با تفکیک جنسیتی، روزها را برای تقدیر از انسان ها تقسیم کنیم، باید بدانیم قرار است چه چیزی را ستایش نماییم؟ اگر «مادر» را پاس می داریم، حتما بواسطه خصوصیاتی است که خاص یک «زن» است. مادر «مدیر» است، مادر «از خود گذشته» است، مادر دنیای «مهر» است، مادر نماد «استقامت» است، مادر «شجاع» است و… چون یک «زن» است! پس، امروز که جامعه ما هر روز بیشتر از دیروز، شاهد زنان تنها، و یا زنان مزدوج ولی بی فرزند می باشد، نامیدن چنین روزهای فرخنده ای با «واژه» محدود «مادر» ، ظلم مضاعف در حق جنسی از انسان است، که در ذات خود، گوهرهایی چون گذشت و مهربانی و استقامت و شجاعت و … دارد! اینگونه، بسیار زیباتر خواهد بود اگر، این روز را روز «زن» بنامیم:
زنان جهان، روزتان فرخنده!

شهریار شفائی – ۶/۱۲/۹۷


1 دیدگاه

پوپک توحیدی · فوریه 27, 2019 در 2:50 ق.ظ

ا.
اینکه مادر با زن بسیار بسیار متفاوت است،
نمیتوان گفت کدام بهتر است تا نامیدن روز مادر جفا به زنی
باشد که بچه دار نشده،.بزودی روزی خواهد رسید زنان برای اینکه به خود جفا نکنند مادر نشوند پس این روز را فقط برای مادران پاس بداریم

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.