بیانیه انجمن پزشکان عمومی رشت در خصوص طرح پزشک خانواده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

اخیراً زمزمه‌هایی در مورد اجرای طرح ابتکاری در استان گیلان در مورد پزشک خانواده شنیده شده است و معاونت محترم بهداشتی استان نیز در این خصوص مواردی را پیشنهاد دادند و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای آزمایشی آن در یک یا دو شهرستان هستند.
انجمن پزشکان عمومی رشت به نمایندگی از جامعه پزشکان عمومی استان گیلان موارد ذیل را مورد تأکید قرار داده و انتظار دارد که این موارد مورد نظر و توجه برنامه‌ریزان مسائل بهداشتی و درمانی استان قرار بگیرند.
۱ـ قبل از برنامه ریزی و یا نوشتن پروتکل و ابلاغ هر طرحی لازم است با ذی‌نفعان آن طرح مذاکره شده و با در نظر گرفتن منافع همه گروه‌های درگیر و رایزنی و جلب نظر آن‌ها طرح یا برنامه عملیاتی شود تجربه‌های شکست خورده قبلی وزارت بهداشت که حصول نگاه بالا به پایین برنامه ریزان این حوزه و همینطور برنامه‌ریزی پشت درب‌های بسته بود ماحصل این نوع تفکر و نگرش می‌باشد.
۲ـ انجمن پزشکان عمومی رشت معقتد است پیش نیاز طرح پزشک خانواده، اجرای طرح سطح‌بندی خدمات و تثبیت نظام ارجاع است، این که به علت ارزان بودن و در دسترس بودن خدمات پزشکان عمومی، برنامه ریزان نظام سلامت اقدام به همه نوع مانوری در سطح یک خدمات بهداشتی درمانی می‌نمایند اما از مدیریت سطوح ۳ و ۲ که بیشترین چالش‌ها و هزینه‌های تحمیلی به نظام سلامت در آن سطوح می‌باشد عاجزند! به طور مثال بعد از گذشت بیش از ده سال از طرح پزشک خانواده روستایی هنوز هم سیستم بهداشت و درمان نتوانسته برنامه ریزی مناسبی برای دادن پسخوراند به مراکز بهداشتی و درمانی سطح یک داشته باشد و ارجاع معکوس به طور مکرر و فراوان در سیستم در حال انجام است.
۳ـ به رسمیت شناختن بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل بزرگ پزشکان عمومی مطب دار در هر طرح و برنامه‌ای.
با توجه به فرهنگ خاص مردم گیلان مراجعه به سیستم دولتی برای بسیاری از مردم خوش آیند نبوده و ترجیح عمومی این است که علی رغم پرداخت هزینه بالاتر خدمات درمانی را از محیط و منابع کیفی‌تر دریافت نمایند ضمن اینکه تعداد مطب‌ها و مراکز سرپایی خصوصاً در شهری مثل رشت چندین برابر متوسط کشوری آن است وجود این مطب‌ها و درمانگاه‌ها که خدمات شایانی را به مردم ارائه می‌دهند کمک بزرگی به سیستم بهداشت و درمان ضعیف و کم بنیه دولتی استان گیلان است ،به عنوان مثال در اسفند سال گذشته که با سونامی کرونا در استان مواجه بودیم اگر مطب‌ها و درمانگاه‌های عمومی و جان‌فشانی این عزیزان نبود معلوم نبود که سیستم بیمارستانی استان که در همان چند روز اول بحران به طور کامل با موارد بستری اشغال شده بود چگونه باید جوابگوی خیل بیماران میشد.
لذا این انجمن انتظار دارد در هر طرح و برنامه پیشنهادی استقلال مالی و اداری مطب‌های بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود.تا استان گیلان از این پتانسیل ارزشمند محروم نشود.
۴ـ انجمن رشت با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی که تأکید بر واگذاری خدمات به بخش خصوصی دارد و تجربه‌های گذشته طرح پزشک خانواده روستایی و شهری با هرگونه سیستمی که جامعه پزشکان عمومی را حقوق بگیر دولت نماید مخالف است، در شرایط کنونی کشور و بحران اعتبارات بهداشتی درمانی و همینطور تجارب وحشتناک پرداختی بیمه ها در دو سال گذشته و وضعیت بد پرداختی پزشکان خانواده شهری و روستایی در دو سال گذشته، خود مؤید این موضوع است.
در پایان این انجمن آمادگی خود را برای هرگونه مذاکره و کارشناسی و همکاری جهت برنامه ریزی لازم در اجرای نظام سطح‌بندی و طرح پزشک خانواده واقعی که مبتنی بر نظام ارجاع و به رسمیت شناختن بخش خصوصی درمان باشد اعلام می‌نماید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.