آقای رئیس‌جمهور از کجا شروع کنیم!؟

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

دکتر محمد دوزنده نرگسی پزشک عمومی دبیر انجمن پزشکان عمومی رشت

 

✅خبر استعفای وزیر بهداشت برای ما فعالین صنفی جامعه پزشکی خبر خوبی بود ،شخصا معتقدم بسیاری از مشکلات فعلی سیستم بهداشت و درمان کشور ناشی از سومدیریت حاکم بر وزارت بهداشت است ،وزیر بهداشت باید پاسخ گوی عملکرد خود باشد و این استعفا یک فرار به جلو زیرکانه بیش نیست !
زمانی که صحبت از ترمیم کابینه آقای روحانی در تابستان امسال بود بنده به عنوان یک فعال صنفی در نامه ای از ایشان درخواست نمود که وزارت بهداشت نیز در لیست تغییرات خود قرار دهند ، ✅

امروز با توجه به خبر استعفای آقای وزیر و اینکه احساس کردم این استعفا ممکن است سرپوشی بر سومدیریت در وزارت بهداشت باشد تصمیم به انتشار متن آن نامه گرفتم👇👇👇👇

✅✅آقای رئیس‌جمهور از کجا شروع کنیم!؟
از آغاز طرح تحول !

⭕️طرحی که قرار بود دغدغه‌های درمانی مردم را التیام بخشد و برای شما هم اعتبار و محبوبیت بیاورد.
⭕️دقیق به خاطر داریم انگار همین دیروز بود ،در دوره اول ریاست جمهوری‌تان،وزیر بهداشت در جمع فعالین صنفی استان گیلان در جواب اعتراض‌ها نسبت به نحوه هزینه کرد بودجه طرح تحول و عدم توجه به سطح‌بندی خدمات به همراه نظام ارجاع و ندیدن جایگاه پزشکان عمومی به عنوان رکن و پایه نظام سلامت، با تحکم همیشگی به منتقدین تاخت و پزشکان عمومی را موجودی ناقص‌الخلقه در نظام سلامت خواند و از ساخت کلینیک‌های تخصصی که با ویزیت سه هزار تومانی مردم را پذیرش می‌کند (مابه تفاوت مبلغ ویزیت توسط بیمه ها پرداخت می‌شود)دفاع کرد و از افزایش تعرفه‌ها (البته طبق صلاحدید تیم خودشان) و از بین رفتن زیرمیزی سخن گفت ! بزرگترین حجت و دلیل موفق بودن خود را رضایت مردم و ائمه جمعه و… نامید. همان‌جا بود که مطمئن شدم که این ره که وزیر ما می‌رود به ترکستان است، چقدر این ادبیات برایم آشنا آشنا بود، بارها در دولت قبل صحبت از رضایت مردم از یارانه های دریافتی و توزیع پول نفت و چه و چه چه را شنیده بودیم اما به چه قیمتی: توزیع سرمایه ملت با هزینه کردهای بدون حساب و کتاب ،حضور در تمام شهرها و استان‌ها، گرفتن عکس یادگاری با همه و هر کجا و… نتیجه‌اش همان شد که دیدیم و حال که با صد امید آرزو به دنبال تدبیر و امید بودیم باز هم در به همان پاشنه چرخید و افزایش چند برابری تعرفه‌های رشته‌های خاص و عدم توزیع مناسب بودجه‌ها در سیستم بهداشت ودرمان، دانشگاهها را بدهکارتر،
بیمه‌ها راناکارآمدتر و جامعه پزشکی شاکی‌تر از همیشه کرد.
⭕️ولی هنوز صحبت از رضایتمندی مردم بودو این یعنی موفقیت طرح!
در چشم برهم زدنی دوره ریاست چهار ساله اول حضرتعالی به پایان رسید تبلیغات دوره دوم شروع شد، شما همه‌جا از موفقیت‌طرحتان در نظام سلامت گفتید و از دفترچه‌های بیمه‌ای دفاع کردید که رایگان در اختیار همه هست، از خدماتی گفتید که در بیمارستان‌های دولتی به مردم عرضه می‌شود و مردم از آن رضایت دارند!
اما ما می‌دانستیم که اینها شعاری بیش نیست، ما می‌دانستیم که سیستم درمان و بیمه‌ها در آستانه انفجار هستند، ما می‌دانستیم که این برنامه‌ریزی از ابتدا اشتباه بود و قطعا ادامه پیدا نخواهد کرد!
✅پس چرا علی رغم یقین به اشتباه بودن این راه، پشت سر شما ایستادیم و مجددا رای خود را تکرار کردیم و در کنارشان ماندیم تا ۱۴۰۰ ،واقعاً چرا؟
آقای رئیس‌جمهور هرچند ما به اشتباه بودن برنامه‌های شما و انتخاب شما در حوزه بهداشت و درمان اطمینان داشتیم ولی به شعار تدبیر و امید اعتماد کردیم. گفتیم که کسی که شعار تدبیر می‌دهد صدای منتقد را شنیده و آن را دشمن نمی‌پندارد، ما هم مثل توده مردم خواستار حکومتی خردورز و به دور از اقتدارگرایی هستیم، حکومتی که صدای فعالان صنفی را بشنود و جواب معترضین صنفی را با لجبازی و کج دهنی و احیاناً گاز اشک‌آور ندهد (تجمع همکاران رادیولوژیست در مقابل وزارت بهداشت).
✅آقای رئیس‌جمهور ما مجددا به شما اعتماد کردیم و گفتیم در یک ساختارآزاد سیاسی-اجتماعی که شما شعارش را می‌دهید، ما هم ‌صدای اعتراض خود را به گوش‌تان می‌رسانیم و امیدواریم که شنیده شود. آقای رئیس‌جمهور دو سال از دوره دوم ریاست جمهوری شما گذشته، بسیاری از مواردی که شما در تبلیغات انتخابات به آنها تاکید می‌کردید و وزیرتان آنان را دست‌آورد مدیریت درخشان خود می‌پنداشت در حال حاضر وجود ندارد؛ دفترچه‌های که به رایگان به دست مردم دادید، در حال حاضر ارزش و اعتباری ندارد، هر روز شاهدکم شدن کیفیت خدمات درمانی در مراکز دولتی به علت مشکلات مالی و اداری هستیم. جامعه پزشکی از همیشه سرخورده‌تر و ناامیدتر هستند. بیمه‌ها هر روز به بهانه‌های واهی و بدون مشورت با ارائه دهندگان خدمت از موضع بالا اقدام بهکوچک تر کردن بسته خدمتی خود می‌کنند، هر روز یک بخشنامه، یک ماجرا، یک استرس جدید برای مردمی که گرفتار بیماری اند و پزشکانی که به درمانشان مشغولند در پیش است،شورایعالی بیمه با ترکیبی غیر متوازن ،بدون بهره گیری از نظرات و آرای ارائه دهندگان خدمت کاملا یک سویه و غیرمنصفانه عمل می کنند.
✅آقای دکتر روحانی افزایش ۵ درصد تعرفه خدمات درمانی (به میزان یک سوم نرخ تورم جاری) چه دلیل ومنطقی دارد؟ آیا جامعه پزشکی باید تاوان سوء مدیریت و کسری بودجه در سیستم بهداشت درمان و بیمه‌ها را تقبل کند؟ جناب آقای رئیس‌جمهور شنیدیم با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی تصمیم به ترمیم کابینه خود خصوصاً در تیم اقتصادی دارید، خواستم طبق تعهدی که بهشما و رای خود داشتم،یادآوری کنم که شاید سیستم بهداشت درمان، بیشتر از هرزمانی نیازمند ترمیم است.

✅زمانی که وزیر شما در هفته گذشته از لزوم اجرای سیستم سطح‌بندی و ارجاع سخن گفت باید از عملکرد شش سال گذشته خود که هزینه هنگفتی را به ملت ایران تحمیل کرد؛ عذرخواهی می‌کرد.

✅زمانی که بخشنامه توانمندسازی پزشکان عمومی که راه حل کم هزینه‌، بسیاری از مشکلات سیستم بهداشت درمان کشور بود در بایگانی وزارت بهداشت جا خوش کرد و در عوض در طبل تخصص گرایی کوبیده شد و گروه‌های مختلف تخصصی در کشمکش جذب بودجه و اعتبار و تعرفه به جان هم افتادند.کمر به حذف پزشکان عمومی از چرخه درمان کشور بستند ،
آقای وزیر مقتدرانه در راس این وزارتخانه گوش شنوایی برای شنیدن صدای منتقدین نداشت. شاید هم ضعف ارکان صنفی از جمله سازمان نظام پزشکی که متأسفانه در راس آن اساتید بازنشسته که کمتر توان و پویایی انتقاد و عمل را دارند و یا مدیران سیاسی که ترجیح‌شان سکوت و مماشات است تا انتقاد؛ این روند معیوب را تشدید کرد.
⭕️به هر روی آقای رئیس‌جمهور من نگران خرداد ۱۴۰۰ شما هستم.
⭕️زمانی که خبری از رضایت‌مندی‌ها و هورا کشیدن‌ها نیست و پرونده‌ها و عملکرد هابی‌رحمانه مورد نقد قرار می‌گیرد، پس تا فرصت هست به فکر اصلاح سیستم بهداشت و درمان باشید و صدای منتقدین را بشنوید و اجازه سرکوب آنها را به سیستم وزارت بهداشت ندهید!
انشالله که در سایه تدبیر شما در خرداد ۱۴۰۰حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم
⭕️بردار کوچک شما
دکتر محمد دوزنده نرگسی
پزشک عمومی
دبیر انجمن پزشکان عمومی رشت

 

دسته‌ها: مقالات صنفي

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.