همان تدبیر، همان امید!/ از رییس‌جمهور منتخب چه می‌خواهیم؟/ دکتر مسعود جوزی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

 

از رییس‌جمهور منتخب چه می‌خواهیم؟ همان تدبیر، همان امید! این‌ها را هم به‌دلیل آن می‌گوییم که خودشان سر زبان‌ها انداخته‌اند، وگرنه ما، جامعه‌ی پزشکی کشور، کم‌روتر (و ناامیدتر) از آن هستیم که چیزی بخواهیم.

۱- تدبیر
تدبیر چیز پیچیده‌ای نیست که فقط از دولت‌مردان برآید. ما عوام‌الناس هم در زندگی روزمره‌مان تدابیری داریم که در اصطلاح به آن «تدبیر منزل» می‌گویند:
روزی سه شیفت کار می‌کنیم تا چرخ «منزل» بچرخد؛
اگر ماهانه یک میلیون تومان درآمد داریم، برای خرج ۱۰ میلیون تومان در ماه برنامه نمی‌‌ریزیم؛
اگر برای هدیه‌ی تولد فرزندمان ۵۰ هزار تومان کنار گذاشته‌ایم، وعده‌ی کادوی ۵۰۰ هزار تومانی به او نمی‌دهیم؛
اگر قسط بانک‌مان عقب افتاده است، پرده‌ی پذیرایی را عوض نمی‌کنیم؛
بین پسر و دخترمان فرق نمی‌گذاریم؛
یکی‌مان به بچه نمی‌گوییم برو درست را بخوان که آن یکی بگوید نه، الان وقت استراحت است؛
اگر بخواهیم برویم پیک‌نیک، راه نیافتاده روی مقصد توافق می‌کنیم تا توی ماشین دعوا نکنیم؛
اگر نتوانستیم برای ناهار گوشت بخریم، به خانم خانه ایراد نمی‌گیریم که چرا کوکوسبزی سر سفره آورده است؛
از آن طرف برای این‌که خودمان را پیش ایشان عزیز کنیم، پشت سر مادر و خواهرمان بد نمی‌گوییم (یا برعکس!) و…
این مجموعه‌ای از تدابیر ریز و درشتی است که هر شهروند معمولی با متوسط ضریب هوشی ایرانی (که می‌گویند ۸۴ است) به‌کار می‌گیرد و همان‌ها را هم از دولت‌مردان هوشمندش انتظار دارد اما متاسفانه این انتظار کمتر برآورده شده است.
برای این‌که متهم به خروج از دایره‌ی اعتدال و انصاف نشوم، همین‌جا باید تاکید کنم که این «سوءتدبیر» اختصاص به کابینه‌ی آقای احمدی‌نژاد هم نداشته و دست‌کم نگارنده که تصادفاً از سال ۷۶ وارد فعالیت‌های جدی صنفی- مطبوعاتی شده است، می‌تواند گواهی دهد که دو وزیر بهداشت دولت اصلاحات و تیم همراه‌شان هم در مسابقه‌ی «بی‌تدبیری» چیزی از اسلاف و اخلاف خود کم نداشته‌اند؛ اتفاقاً برعکس، به‌عنوان مثال در برنامه‌ی راهبردی «پزشک خانواده» که اجرای آن از ماه‌های پایانی دولت دوم اصلاحات شروع شده و در این مدت با نابه‌سامانی‌ها و کژروی‌های فراوان همراه بوده است، نخستین نشانه‌های تدبیر را در همین وزیر آخری دیده‌ایم که در چندماهه‌ی وزارت خود توانست «جاروی» تیم ۱۷ نفره‌ی بهداشت و درمان را از «دم موش» پزشک خانواده باز کند۱ تا قطار این طرح ملی روی ریل اصلی و عقلانی خود (آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده‌ی ۱۰ قانون بیمه‌ی همگانی، مصوب ۱۳۷۴/۳/۲۴ هیات دولت) برگردد؛ یا همین استارت تشکیل شورای‌عالی بیمه‌ی سلامت که خود بالاخره نویدی برای خروج از هرج و مرج فعلی است.
اما این‌که چرا این‌طور است، دلایل بسیار دارد که در نهایت به آسیب‌شناسی عمومی مدیریت و دیوان‌سالاری کشورمان (چه پیش از آقای احمدی‌نژاد و چه البته در دوران ایشان) برمی‌گردد؛ اما یک دلیل اختصاصی‌‌اش در حوزه‌ی بهداشت و درمان، ناهماهنگی جزایر تصمیم‌گیر دولتی و غیردولتی است که گاه حتی چنان‌که در سال ۹۰ در ماجرای طرح «پزشک امین» بین تامین اجتماعی و وزارت بهداشت اتفاق افتاد، به رویارویی کامل می‌کشد. (مثال‌ها و تفصیل بیشتر هم بماند برای مقاله‌های بعد؛ بالاخره ایشان دست‌کم چهار سال دیگر هم رییس‌جمهورند!)
یک دلیل دیگر که در این یادداشت مختصر نیز نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد، اعتماد محض مسوولان ارشد کشور به مدیران میانی و کارشناسان یا شبه‌کارشناسان دولتی است که در موارد بسیاری منجر به برآورد غیرواقعی از شرایط موجود و چالش‌های پیشِ رو و در نتیجه اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی می‌شود. این در حالی است که به‌دلایل مختلف، از جمله صافی‌های متعدد غیرعلمی، بسیاری از کارشناسان زبده‌ی حوزه‌ی سلامت نخواسته یا نتوانسته‌اند به دستگاه‌های دولتی (چه رسد به سطوح فوقانی اجرا یا حتی مشاوره‌ی آن) راه یابند و از سوی دیگر، برخی از مدیران و کارشناسان فعلی (در دولت‌های مختلف) به‌تجربه آموخته‌اند برای جلب حداکثر رضایت مقامات بالادست و مردم (دو راس از سه راس مثلث سلامت) می‌توان برخی حقایق را ناقص، تحریف شده یا حتی وارونه جلوه داد و به نتیجه‌ی دلخواه رسید. برای رفع این مشکل، می‌توان دایره‌ی مشاوره را به نمایندگان صنفی جامعه‌ی پزشکی (سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی) که در میان‌شان کارشناسانی آگاه و امین حضور دارند، گسترش داد.

۲- امید
جامعه‌ی پزشکی ناامیدترین جامعه‌ی کشور است. این را آمار پزشکانی می‌گوید که در سال‌های اخیر ساک سفر بسته‌ و رفته‌ یا در صف مهاجرت‌اند تا بخت خود را در سرزمینی دیگر آزمایش کنند؛ پزشکانی که ملت ایران برای آموزش آن‌ها هزینه‌های بسیار کرده (از هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی گرفته تا تامین ارز دانشجویی) و اکنون کانادا و استرالیا و… به‌رایگان و تنها پس از یکی دو دوره‌ی آموزشی یا آزمایشی از توانمندی علمی و مدیریتی‌شان سود می‌برند. تازه این هزینه‌ی مادی همه‌ی فاجعه نیست. این مسافران، حتی اگر مدرک و توانایی پزشکی‌شان را هم در نظر نگیریم، بخشی از سرمایه‌ی ارزشمند انسانی ایران ما و از نخبه‌ترین و فرهیخته‌ترین شهروندان این کشورند که نبودشان در سطوح مختلف به جامعه‌ی ما آسیب فراوان می‌زند. همان ضریب هوشی ۸۴ که در ابتدای این یادداشت گفته شد، بخشی ناشی از مهاجرت این نخبگان (و البته خروج دایمی ذخیره‌ی ژنتیک‌شان از کشور) است که کم‌کم جامعه‌ی ما را تبدیل به دیگ آبگوشتی می‌کند که گوشت‌هایش را با ملاقه‌ی مهاجرت کشیده و تقدیم به بیگانگان کرده‌ایم.
این‌که چرا پزشکان این‌چنین ناامیدند، باز هم دلایل متعدد دارد، اما نخستین و ساده‌ترین پاسخی که می‌توان تقدیم آقای رییس‌جمهور کرد «نبود امنیت شغلی» است؛ نگرانی‌ای که البته جامعه‌ی پزشکی سال‌هاست که با آن روبه‌روست، یعنی از همان سال‌هایی که بدون توجه به ایجاد ظرفیت‌ اشتغال متناسب، معقول و مفید برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی پزشکی، سیاست «تولید انبوه پزشک» به‌عنوان درمان تمام بیماری‌های نظام سلامت کشور تبلیغ و اجرا شد. اما در سال‌های اخیر ارایه و اجرای پی‌درپی طرح‌هایی چون «پزشک معین» و «پزشک امین» و نسخه‌های معیوب و آشفته‌ی طرح «پزشک خانواده» این نگرانی‌ها را تشدید کرده است؛ به‌ویژه که مجریان این طرح (باز هم تاکید می‌کنم که در هر دولتی و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای خوش‌آمد مدیران بالادستی و مردم) بارها در لفافه یا حتی به‌صراحت اعلام ‌کرده‌اند تنها اولویت‌شان مردم است و وظیفه و دغدغه‌ای در برابر اشتغال پزشکان «مازاد بر نیاز» این طرح‌ها یا آنانی که زیر بار قراردادهای یک‌طرفه و غیرمنطقی‌شان نمی‌روند، ندارند.
وقتی صحبت از «فرار مغزها» می‌شود، گاه برخی پوزخندی می‌زنند که: «اگر نمی‌خواهند در هنگام نیاز به‌درد کشورشان بخورند، همان بهتر که بروند!» حالا یکی این معما را حل کند که: «وقتی کشورشان به آن‌ها نیاز ندارد، چرا بمانند؟»

تدبیر و امید!
اما همه‌ی این‌ها که نوشتم بدین معنی نیست که امیدی به بهبود اوضاع نمی‌رود. یک دلیل واضح برای امیدواری همین که در هشت سال اخیر نمونه‌ی منحصر به‌فردی از مدیریت را آزموده و ظاهراً همه در ارزیابی نتایج حاصل از آن اجماع داریم. دلیل دیگر هم سرمایه‌های ارجمند و بی‌کران مادی و معنوی این کهن سرزمین مادری است که در سایه‌ی تدبیر راه را برای هر امیدی می‌گشاید. به‌هرحال اکنون همه منتظر کلید آقای روحانی هستیم:
دارم امید بر ین اشک چو باران که دگر
برق دولت که برفت از نظرم، باز آید! (حافظ)

۱- این تعبیر دقیق و زیبا از خانم دکتر رخشانی، معاون بهداشتی ایشان است. همین‌جا هم می‌خواستم از وزیر آینده‌ی بهداشت استدعا کنم از تجربیات دکتر طریقت منفرد، به‌عنوان کارشناس خبره‌ای که چند ماهی نیز توانست میدان اجرا را بیازماید، بهره برد.

این یادداشت در ماهنامه‌ی «پزشکان گیل» و هفته‌نامه‌ی «سپید» منتشر شده است.

دکتر مسعود جوزی
مدیر مسوول ماهنامه‌ی «پزشکان گیل»

Email: masoud_jowzi@yahoo.com


2 دیدگاه

دکتربهمن مشفقی · جولای 2, 2013 در 2:56 ب.ظ

ی کاش همه ی نوشته به شیرینی و روانی ی و قابل لمس ودرک بودن_ بخش اول” ” تدبیر_ منزل ” بود.!
هرچند این بخش هم دلنشین آمد:
این‌که چرا پزشکان این‌چنین ناامیدند، باز هم دلایل متعدد دارد، اما نخستین و ساده‌ترین پاسخی که می‌توان تقدیم آقای رییس‌جمهور کرد «نبود امنیت شغلی» است؛ نگرانی‌ای که البته جامعه‌ی پزشکی سال‌هاست که با آن روبه‌روست، یعنی از همان سال‌هایی که بدون توجه به ایجاد ظرفیت‌ اشتغال متناسب، معقول و مفید برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی پزشکی، سیاست «تولید انبوه پزشک» به‌عنوان درمان تمام بیماری‌های نظام سلامت کشور تبلیغ و اجرا شد.

دکتر امین الله روزدار · جولای 18, 2013 در 1:14 ق.ظ

با سلام خدمت همکار گرامییمان اقای دکتر جوزی: مقاله “همان تدبیر همان امیدت” گویای حرف و حذیث های زیادی است که بر قشر پزشک و علی الخصوص پزشک عمومی رفته و میرودو از این بابت ازشما ممنونم ولی بر نوشته ات از انجا که وارد دایره اعتدال و انصاف شده ای اشکالات اساسی وارد است ممکن است در تحلیل ژورنالیستی در انچه بر نظام سلامتمان رفته به سو مدیریت و دیوان سالاری برسیم و حتی ممکن است بعضی از نشانگان سندروم “نظام سلامت بیمار ” را با سو مدیریت و بوروکراسی حاکم بر ان توضیح دهیم یا توجیح نماییم ولی سونامی در هم ریختگی پازل نظام سلامت در اعماق میجوشد.سال هفتاد وطرح تعدیل اقتصادی و به طبع از شیر گرفتن طفلی که هنور غذا خوردن را نیاموخته بود.نظام سلامتی که از اقتصاد نفتی تغذیه میشد به ناگاه طبق طرح تعدیل اقتصادی بایستی خود گردان میشد خصوصی سازی انچنان که میدانید به حوره سلامت کشیده شد”بازار ازاد سلامت” شکل گرفت. با طرح تعدیل اقتصادی و ازاد سازی قیمتها طبق مکانیزم های بازار ازاد تورم و پرداخت از جیب بیمار افزایش یافت و هر سال این پرداخت بیشتر شد تا به رقم هفتاد در صد رسیدبرای جنین بازاری که اتفاقا بازاری به شدت دینامیک بوده همه برای کسب سود بیشتر با یکدیگر رقابت میکنندو به ارتقای سطح سلامت کاری ندارند. نطفه /سهام سالاری در نظام سلامت/ پزشکی زیبائی/ رواج تخصص زدگی /رواج زیر میزی به دلیل عدم اعمال تعرفه های واقعی/ همگی مولود ماه عسل نظام سلامت و طرح تعدیل اقتصادی است.وارد کنندگان وسایل پزشکی وارد کنندگان دارو صاحبین حرفه های مختلف پزشکی در چنین بازاری با یکدیگر به جدلی پنهان برخاسته اند که این از منطق بازار است و میدان رقابتی واقعی و نه از روی سو تفاهم یا بعضی سو مدیریت ها که اینها هم هست.در چنین بازاری چه کسی به فکر” بیمار” است؟طبق تعریف بازار ازاد او کسی است که باید سود سهام را تامین کند استفاده کننده از انواع و اقسام وسایلی باشد که الزاما یا غیر الزامی توسط دارندگان این دستگاه ها از او مورد درخواست واقع میگردد(اندوسکوپیهای بی دلیل که از منظر متخصص اندوسکوپی چون فرو میرود ممد حیات و جون بر میگردد مفرح ذات پس در انجامش دو شکر واجب).(بون دانسیتومتری هائی که هنوز کانال کلسیمی برای ورود کلسیم بر روی استخوان بیمار باز نشده تکرار میگردد)تا از چنین مسیری سلامتی خود را احتمالا باز یابد .چنین اشفته بازاری برای تصحیحش البته که تدبیر میخواهد البته که عقلانیت میخواهد ولی باز کردن جاروی بسته شده به دمب موش پزشک خانواده نه از روی تدبیر و جهت سبک کردن بار موش که جهت گذاشتن بار مسئولیت بیشتر بر شانه های موش است و این از زرنگی دوستان وزارت بهداشت ماست. اما در بخش امید از نوشته ات با شما هم عقیده ام ولی برادر جان امید از تبار زندگیست و دائم به زندگی تحرک و معنا میبخشدو هر کجا چیزی از دست میرود امید برای طلب جیزی دیگر فوران میکند امید در فقدان درونی خود مرگ را منعکس میدارد و انسان به عنوان یگانه موجودی که امید را میفهمد اخرین چیزی که از دست میدهد امید است ولی عزیز برادر هرکس با مجموعه ای از امید ها و ارزو ها زندگی خود را میگذراند او حق دارد به سینما که میرود پایان فیلمش را ببیند حق دارد که در رفتن به تاتر پایان نمایشنامه را شاهد باشد و حق هم دارد که عملی شدن ارزوهایش و امیدهایش را نظاره گر باشد و حق دارد که امید هایش را با خود به گور نسپارد. انسان باید به امید هائی دلخوش باشدکه عملی می شوند و از امید های عبث بپرهیزد این حق هر انسانی است. سعادت و سلامت برایت ارزومندم

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.