پنج و نیم ساعت

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

گزارش پنجمین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور

گسترش تشکیلات انجمن پزشکان عمومی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، مسایل مربوط به طرح «پزشک خانواده» و انتخابات آینده‌ی سازمان نظام پزشکی در پنجمین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور بررسی شد.

به گزارش دبیرخانه‌ی این شورا، در این نشست که با فاصله­‌ی سه ماه از نشست پیش، صبح جمعه ۸/۶/۸۷ در سالن آمفی‌تئاتر پلی‌کلینیک شهرداری تهران برگزار ‌شد، نمایندگان ۱۹ انجمن شامل کرج، رشت، لاهیجان، لنجان، اصفهان، همدان، سبزوار، کرمان، ارومیه، شهریار، صومعه‌سرا، ساوه، قزوین، رزن، کرمانشاه، ساری، بیرجند، تنکابن و شیراز به‌همراه هیات مدیره‌ی انجمن مرکزی و پزشکان عمومی عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور- دکتر هویدا، دکتر اسدی لاری و دکتر کامیابی- حضور داشتند.

در آغاز نشست دکتر حسن هویدا، رییس شورا، ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر از آنان، از این‌که در مقایسه با نشست پیش نمایندگان کمتری حضور یافته‌اند اظهار تاسف کرد و با توجه به مشکلات فراوان پزشکان عمومی، خواستار مشارکت بیشتر اعضا در نشست‌های آینده شد. وی همچنین درگذشت همسر دکتر دانشور، رییس انجمن پزشکان عمومی لنجان را از جانب جمع به ایشان تسلیت گفت.

گزارش هیات رییسه

سپس دکتر حمید خاکسار، دبیر شورای هماهنگی، خلاصه‌ای از فعالیت­های هیات رییسه در این مدت، از جمله دو نشست مشترک هیات رییسه و هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران در سه ماه گذشته به اطلاع حاضران رساند.

در ادامه دکتر مهران قسمتی‌زاده، نایب رییس دوم شورا، ضمن ارایه‌ی گزارشی مستند و مصور، وضعیت موجود تشکیلات انجمن در سراسر کشور را گزارش کرد. وی از مکاتبه‌ی دکتر هویدا با روسای شوراهای هماهنگی سازمان نظام پزشکی سراسر کشور و درخواست همکاری و مساعدت نظام پزشکی‌های مراکز استان‌ها برای تشکیل شعب انجمن خبر داد. دکتر قسمتی‌زاده با توجه به این‌که در حال حاضر مراکز مهمی همچون تبریز، اهواز، بندرعباس، مشهد و بوشهر فاقد شعب فعال هستند ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی و همکاری استان‌های همجوار به‌زودی شاهد افتتاح شاخه‌های انجمن در این شهرها باشیم.

کارگروه‌ها

پس از آن تعدادی از حضار در مورد لزوم انتشار نشریه‌ی سراسری پزشکان عمومی، مکاتبه با نمایندگان شهرهایی که در جلسه حضور نیافته‌اند، تلاش و فعالیت بیشتر انجمن درباره‌ی طرح «پزشک خانواده» و راهکارهای جذب بیشتر اعضا در انجمن‌ها نکاتی را متذکر شدند.

در ادامه‌ی جلسه تشکیل ۵ کارگروه شورا با عنوان‌های «آموزشی»، «پژوهشی»، «تشکیلات و انتخابات»، «پزشک خانواده» و «ارتباطات و انتشارات» مورد موافقت جمع قرار گرفت و با معرفی افراد از سوی نمایندگان شعب حاضر، اسامی اعضای کارگروه‌ها معین شد.

پزشک خانواده

سپس شورا وارد بحث مهم و پرمساله‌ی پزشک خانواده شد. در ابتدا دکتر بابایی از کرج که به‌عنوان نماینده‌ی انجمن در جلسات وزارت‌خانه در مورد پزشک خانواده و سیستم ارجاع شرکت کرده بود خلاصه‌ای از دیدگاه‌های موجود در خصوص بیمه‌ی روستایی را که در حال حاضر در وزارت‌خانه حاکم است مطرح کرد و از تصمیم دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده در تمام کشور (شهر و روستا) تا پایان برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم سخن گفت. سپس حاضران به‌ترتیب نظرات خود را درباره‌ی این طرح مطرح کردند و پیشنهادهایی برای پی‌گیری در کارگروه پزشک خانواده ارایه دادند. اهم این نظرات بدین قرار بود:

– ارتباط بیشتر با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان، تمامی نمایندگان گروه پزشکی خارج از کمیسیون و همچنین نمایندگان مجلس در حوزه‌ها و شهرهای مختلف که انجمن شعبه دارد و تشکیل جلسه با آن‌ها.

– تلاش برای موافقت سازمان بیمه‌ی خدمات درمانی در خصوص انعقاد قرارداد همکاری برای تمامی پزشکان عمومی با بیمه‌های روستایی، و چنان‌چه این اقدام عملی نشود حق دارو نوشتن در دفترچه‌های روستایی برای پزشکان غیر طرف قرارداد مجاز باشد (مشابه بیمه‌های شهری).

– استفاده از تمامی راهکارهای حقوقی و قانونی برای مطرح کردن بخش‌های مهم این طرح که در حال حاضر اجرا نمی‌شود یا به‌صورت غیرقانونی و برخلاف طرح پیاده می‌شود.

– ارتباط مداوم با مجریان طرح‌ و معاونت‌های بهداشتی در مراکز استان.

– به‌کارگیری تمامی گروه‌های درگیر در طرح پزشک خانواده در کارگروه ایجاد شده در شورای هماهنگی.

– تبیین جایگاه انجمن پزشکان عمومی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده درباره‌ی طرح پزشک خانواده.

– تبیین جایگاه انجمن به‌عنوان یک ارزیاب خارجی به‌مثابه یک NGO برای ارزشیابی و ارزیابی طرح.

– مطالعه و کارشناسی طرح‌های پزشک خانواده در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته.

– استفاده از تمامی امکانات رسانه‌ای مانند نشریات سراسری، خبرگزاری‌ها و نشریات محلی برای انعکاس نظرات انجمن.

– معرفی یک طرح جایگزین برای اجرای بهتر این طرح در کشور با در نظر گرفتن تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در راستای توسعه‌ی نظام سلامت.

– تاکید مجدد و قاطع انجمن بر لزوم اجرای صحیح و اصولی سیستم ارجاع به‌عنوان تنها راه برون‌رفت از معضلات فعلی نظام سلامت و حل مشکلات اقتصادی پزشکان عمومی و مردم. در این راستا لازم است که جایگاه انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی نیز در این طرح معین شود.

– برگزاری سمیناری سراسری توسط پزشکان عمومی در مورد این طرح.

در نهایت مقرر شد کارگروه پزشک خانواده با پی‌گیری و کار کارشناسی جدی و در نظر گرفتن پیشنهادهای ارایه شده در اسرع وقت نتیجه را به شورا ارایه دهد.

انتخابات نظام پزشکی

در بخش پایانی، شورا وارد بحث انتخابات نظام پزشکی شد. دبیر شورا اعلام کرد هدف ما این است که از هم‌اکنون به‌دنبال راهکارهایی باشیم که جامعه‌ی پزشکان عمومی به‌صورت فعال و یک‌پارچه در انتخابات آینده‌ی نظام پزشکی حضور داشته باشد و مایل هستیم از نظرات و تجربیات همکاران سراسر کشور در این خصوص آگاهی یابیم تا انتقال تجربه صورت گیرد. اهم نظریات ارایه شده از این قرار بود:

– برخورد چهره به چهره با پزشکان عمومی در شهرها و تشویق آن‌ها برای حضور در انتخابات و در صورت امکان تشکیل جلسات گروهی با آن‌ها در هیات مدیره‌های شعب.

– عدم بروز شکاف بین پزشکان عمومی و سایر گروه‌های پزشکی و تهیه‌ی لیست‌های مشترک با متخصصان به‌منظور جامع‌نگری و آینده‌نگری در تشکیلات آتی نظام پزشکی و مشارکت با مجمع انجمن‌های پزشکی در حوزه‌هایی که این مجمع فعالیت دارد.

– به‌دنبال آدم‌هایی دلسوز، دردآشنا، وقت‌گذار، پی‌گیر و کاری باشیم و رشته‌ی مربوطه تنها ملاک رای‌گیری نباشد.

– اختصاص بخش عمده‌ی ظرفیت‌های نظام پزشکی به بخش خصوصی و استفاده از نیروهایی که مسوولیت‌های سنگین دولتی و حکومتی نداشته باشند.

– با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خاص شهرستان‌ها و مراکز مختلف، اعلام یک الگوی واحد برای همه‌ی نقاط منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

همچنین پیشنهاداتی در خصوص انتخابات در شعب انجمن مطرح شد که قرار شد همراه با سایر نظرات و رهنمودها در اختیار کارگروه تشکیلات و انتخابات قرار گیرد.

نشست پس از ۵ ساعت و نیم کار پیوسته، با پذیرایی ناهار به پایان رسید.

به نقل از ماهنامه‌ی «پزشکان گیل»، شماره‌ی ۵۹، شهریور ۱۳۸۷


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.