تست‌های نواری تشخیص اعتیاد/ دکتر رقیه حج‌فروش

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص مصرف، سوءمصرف یا وابستگی به انواع مواد مخدر، انجام تست‌های ادراری است. این تست‌ها بر پایه‌ی تشخیص مواد، داروها یا متابولیت‌های آن‌ها در ادرار عمل می‌کند.
معمولاً تست‌ها به روش‌های مختلف انجام می شود، اما تست‌های رایج موجود شامل موارد زیر است:
۱٫ تست‌های نواری سریع (Test strip/ Rapid test) که سریع و در مطب قابل انجام است.
۲٫ تست کروماتوگرافی لایه نازک (Thin layer chromatography: TLC) که در برخی از آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.
با توجه به رواج تست‌های نواری و وجود نگرانی در زمینه‌ی موارد مثبت و منفی کاذب، در این مقاله به بحث درباره‌ی تست‌های نواری می‌پردازیم:

تست‌های نواری
برای سنجش مورفین، حشیش، بنزودیازپین‌ها، آمفتامین، متادون و… تست‌های نواری مجزا وجود دارد. اساس تشخیصی این تست‌ها وجود آنتی‌بادی مونوکلونال علیه ماده‌ی قابل سنجش است. به‌عنوان مثال در مورد مورفین، از آنتی‌بادی مونوکلونال مورفین که از سرم موش تهیه شده است استفاده می‌شود. چنان‌چه در نمونه‌ی ادرار مورفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد، با روش مهاجرت مویرگی به سمت بالا حرکت می‌کند و با آنتی‌بادی موجود پیوند (باند) می‌شود. در این صورت خط رنگی در نوار دیده نخواهد شد و نتیجه‌ی تست مثبت گزارش می‌شود. البته خط دیگری به‌عنوان شاهد وجود دارد که باید در تمام حالات دیده شود.
برای مثبت شدن تست باید میزان حداقل (Cut-off) آن در نمونه موجود باشد. این میزان در مورد مورفین ng /ml 300، در مورد کانابیس ng/ml 50 و در مورد مت‌آمفتامین ng/dl 1000 است.
برای انجام تست‌ها، ادرار در هر زمانی از شبانه‌روز جمع شود اشکالی ندارد. چنان‌چه ادرار در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود، تست تا ۴۸ ساعت بعد هم قابل انجام است. برای زمان طولانی‌تر، نمونه باید فریز گردد و تست بعد از آب شدن نمونه انجام شود.

علل اختلال در آزمایش
شایع‌ترین علل بروز اختلال در نتیجه‌ی تست‌های نواری شامل موارد زیر است:
خطا در نمونه‌گیری: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز نتیجه‌ی منفی (که هیچ ربطی هم به روش انجام تست ندارد!) بروز خطا در نمونه‌گیری است. معمولاً علی‌رغم حضور نمونه‌گیر و مشاهده‌ی مستقیم، به‌جای نمونه‌ی فرد مصرف‌کننده، نمونه‌ی فرد سالم از سرنگ و… در ظرف تخلیه می‌شود! در چنین مواردی که معمولاً بیمار همکاری ندارد، کنترل درجه‌ی حرارت نمونه بلافاصله بعد از جمع‌آوری کمک خواهد کرد. در مواردی نیز نمونه‌ای غیر از ادرار ارایه می‌شود که متعاقباً توضیح داده خواهد شد.
خطاهای تکنیکی: نوار تست باید بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در ادرار نگه داشته شود. پس از آن قبل از خواندن جواب باید به‌مدت ۵ دقیقه در یک سطح صاف غیرجاذب گذاشته شود. گزارش پاسخ سریع، به‌ویژه در یک دقیقه‌ی اول و بعد از ۱۰ دقیقه، باعث پاسخ مثبت کاذب می‌شود.
رقیق‌کننده‌ها: هر عاملی که باعث رقیق شدن ادرار شود، با پایین آوردن میزان Cut-off باعث پاسخ منفی کاذب می‌شود. در این موارد استفاده از نوار‌های کمکی برای سنجش کراتینین، نیترات و گلوتامات ادرار می‌تواند رقت ادرار را نشان دهد. این نوارها در موارد ارایه‌ی نمونه‌ی غیرادراری نیز کمک می‌کند.
تغییرات PH: اکثر تست‌ها به تغییرات PH بین ۵ تا ۹ مقاوم هستند. کاهش یا افزایش PH فراتر از محدوده‌ی فوق می‌تواند سبب اختلال در پاسخ شود. ریختن خون، مایع منی (Semen)، جوهر لیمو، سفیدکننده‌ها (Bleach) و… در ادرار گاهی با تغییر PH می‌تواند سبب اختلال شود. البته در این موارد علاوه بر ایجاد تغییرات ظاهری در رنگ و بو… استفاده از نوارهای سنجش PH کمک می‌کند.

زمان ردیابی مواد در ادرار
اکثر مواد تا ۷۲ ساعت پس از مصرف در ادرار قابل شناسایی است. در موارد اعتیاد مزمن و استفاده از مواد طولانی‌اثر مثل شیره، احتمال مثبت شدن تست در زمان طولانی‌تری پس از آخرین مصرف وجود دارد. زمان تقریبی ردیابی مواد مختلف در ادرار به‌شرح زیر است:
حشیش: ۱ روز تا ۴ هفته
هروئین: ۳ تا ۴ روز
مورفین: ۲ تا ۳ روز
متادون: ۲ تا ۳ روز
آمفتامین: ۱ تا ۳ روز
کوکائین: ۲ تا ۴ روز
بنزودیازپین: ۳ روز تا ۳ هفته.

تداخلات دارویی
داروهای حاوی کدئین سبب بروز نتیجه‌ی مثبت کاذب در تست مورفین می‌شود که در تست کروماتوگرافی (TLC) قابل تشخیص است و در محل شاهد کدئین لکه ایجاد می‌کند.
فنوباربیتال، دیفنوکسیلات و دکسترومتورفان تاثیری در نتیجه‌ی تست نواری ندارند. همچنین مصرف ۴۰ میلی‌گرم فورزماید، علی‌رغم رقیق کردن ادرار، هیچ تاثیری در نتیجه‌ی تست مورفین و بروز منفی کاذب ندارد.
مصرف قرص‌های ضد حاملگی (کنتراسپتیو‌ها) با دوز ۴ عدد HD تا ۳۶ ساعت سبب بروز منفی کاذب روی نتیجه‌ی تست‌های نواری  و TLC می‌شود. کنتراسپتیو LD تغییری در نتیجه‌ی تست‌ها یا لکه‌ای در TLC ایجاد نمی‌کند.
سایر دسته‌های دارویی رایج از جمله آمی‌تریپتیلین، دیازپام و آنتی‌بیوتیک‌ها مثل آموکسی‌سیلین نیز معمولاً تداخلی در شناسایی مورفین ایجاد نمی‌کنند.

Ref:
Iranian Society of Toxology: http://www.irantox.org

دکتر رقیه حج‌فروش
نشانی: رشت، چهارراه گلسار، ساختمان پزشکان نصر، مرکز درمان اعتیاد هدیه‌ی سلامت، تلفن: ۷۲۲۲۷۱۲
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۷۶


306 دیدگاه

عارف · سپتامبر 10, 2010 در 1:26 ق.ظ

سلام فقط میخواستم تشکر کنم که به مردم کمک میکنید شما مقام والایی نزد خداوند دارید خدا حفظتان کند.

حسين · سپتامبر 10, 2010 در 1:31 ق.ظ

سلام لطفا بفرمایید اثر مرفین در خون تا چه مدت بعد از مصرف باقی میماند. برای کار تحقیقی در دانشگاه نیاز دارم. ممنون میشوم.

عارف · سپتامبر 10, 2010 در 1:35 ق.ظ

سلام فقط می خواستم تشکر کنم از این که به مردم کمک میکنید .خدا حفظتان کند.

امیر · سپتامبر 11, 2010 در 11:27 ق.ظ

من پماد دیکنو فناک مصرف کردهام تا چند ساعت بعد ممکن است تست مثبت شود؟اصلا دیکنو فناک چنین خاصیتی داره ؟ضمنا سوال قبلی را جواب ندادید

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 1:20 ق.ظ

    پاسخ به امیر:دیکلوفناک هیچ تاثیری در حواب تست مورفین ندارد.

مهران · سپتامبر 13, 2010 در 6:30 ب.ظ

سلام

میخواستم بدونم متادون چه شرکتی الان خوب هست؟

چون میگن تقلبی هم داره از همین شرکتهای ایرانی

متادون خارجی هم خوب هست؟

مرسی

    Rashtgps 2 · سپتامبر 13, 2010 در 10:43 ب.ظ

    پاسخ به مهران: متادون هایی که در مراکز استان ما توسط معاونت غذا و دارو توزیع می شود از دو شرکت دارو بخش و ایران رازی است. اما توصیه من به شما این است که متادون را از مراکز مجاز درمان اعتیاد تهیه کنید. چون ممکن است داروهای تاریخ گذشته همین شرکت ها در بازار موجود باشد.

احسان · سپتامبر 15, 2010 در 1:39 ب.ظ

اگه خواسته باشیم تست اعتیاد رو از روی سرم خون انجام دهیم آیا با این نوارهای ادراری میشود؟ راه حل چیست؟ممنون از راهنماییتان

    Rashtgps 2 · سپتامبر 15, 2010 در 9:03 ب.ظ

    پاسخ به احسان: خیر.تست نواری فقط در ادرار قابل استفاده است و در سرم منفی گزارش می کنه.

اردشیر · سپتامبر 16, 2010 در 10:47 ق.ظ

سلام خانم دکتر خسته نباشید،با تشکر از زحمات شما
ببخشید برای جلوگیری از بوجود آمدن تداخل داروئی و مثبت کاذب در تست اعتباد رایج از چند رو قبل باید زاناکس و کلونازپام را قطع کرد؟۳ روز یا ۳ هفته؟آزمایش هم برای ازدواج می حوام انجام بدم ولی نمی دونم نواری هست یا کروماتوگرافی.ممنون می شم راهنمائی بفرمائید
مرسی

    Rashtgps 2 · سپتامبر 16, 2010 در 1:24 ب.ظ

    پاسخ به اردشیر: اگر دوز مصرفی کلونازپام تا ۲میلی ست معمولا تداخل ندارد اما برای اطمینان با توجه به نیمه عمر۱۸ تا ۵۰ ساعت سه روز قطع دارو کافی است.

مهران · سپتامبر 16, 2010 در 5:05 ب.ظ

سلام

مرسی

اینجا متادون ۵ دارو پخش هست که میگن دو نوع هست

نوع که پشت بسته قرص نوشته های کمرنگ هست و یه نوع که پر رنگ نوشته

حالا نمیدونم کدوم اصلی هست

میگن نوع کمرنگ اصلی هست
درست هست؟

و اون متادون هایدون دیگه تولید نمیشه؟فرق اون با این متادون چی هست؟

مرسی

    Rashtgps 2 · سپتامبر 20, 2010 در 10:59 ب.ظ

    پاسخ به مهران: به نظر نمی رسد به همین راحتی تشخیص تقلبی بودن دارو از روی پوسته ممکن باشد. البته چنان چه نوشته ها با دست پاک شوند دارو اصل نیست. به هر حال تاریخ مصرف و نیز تهیه دارو از مراکز معتبر راه بهتری است. ضمنا تفاوتی بین هایدون و متادون نیست.

علی · سپتامبر 19, 2010 در 5:27 ب.ظ

سلام

میخواستم بدونم من میخواستم برای ترک شیره متادون مصرف کنم

چه مدت بعد از مصرف شیره میتونم متادون بخورم؟

مرسی

    Rashtgps 2 · سپتامبر 20, 2010 در 10:41 ب.ظ

    پاسخ به علی:مصرف متادون را در اولین نوبت قطع شیره می توانید شروع کنید. برای اطمینان با شروع علائم اولیه خماری.

محمد · سپتامبر 19, 2010 در 10:09 ب.ظ

سلام
ممنون میشم جواب بدین
چند روز ترامادول مصرف نکنی تست اعتیادت منفی میشه؟! ممنون میشم جواب بدین

    Rashtgps 2 · سپتامبر 20, 2010 در 10:39 ب.ظ

    پاسخ به محمد: اگر منظور تست مورفین است بعضی کیت ها ترامادول را نشان نمی دهند و برخی مثبت اعلام می کنند.در هر حال بسته به دوز و مدت مصرف متفاوت است. معمولا ۷۲ ساعت برای اطمینان یک هفته.

وحید · سپتامبر 26, 2010 در 3:39 ب.ظ

با سلام خمت خانم دکتر عزیز و صبور
حدود سه سال از سبره تریاک بصورت دخان استفاده میکردم و به یاری خدا و کمک ائمه اطهار چنان از اون زده شدم که تصمیم قطعی گرفتم بزارمش کنار و با متادون با روزی چهار عدد ۵ میلی گرم شروع کردم و الان مدتیه رسیده به روزی دو عدد یعنی حداکثر ۱۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت و با این مقدار هم کاملا سر حال و رو پا میشم اما سوالم اینه ۱_ چطور میتونم کمترش کنم؟۲_ قراره ازمون تسا اعتیاد بگیرن در محل کارمون آیا در ازمایش من اعتیادم بهمتادون و یا کلا اعتیاد + مبشه یا منفی ؟۳ قطع متادون چند روز باید ادامه داشته باشه تا اصلا نشانی از اعتیاد در بدنم نشان داده نشه ؟
قبلا از پاسختون کمال تشکر رو دارم و براتون همواره از خدای متعال سلامتی ارزومندم

    Rashtgps 2 · سپتامبر 26, 2010 در 9:52 ب.ظ

    پاسخ به وحید:با این دوز متادون تست مورفین شما منفی است. برای کاهش متادون هم بهتر است تحت نطر پزشک با مصرف مسکن و کلونیدین و کاهش تدریجی نصف قرص هر سه روز دوزتان را کاهش و قطع کنید.

امید · سپتامبر 26, 2010 در 5:54 ب.ظ

با سلام

برای ترک شیره کسی که مصرف خوردنی داره راحت تر با متادون کنار میاد یا کسی که مصرف کشیدنی داره؟

و کسی که شیره را به مدت یک سال خوردنی مصرف میکرده دو نوبت در روز و هر روز ۴/۱ مثقال

اگه خوردن متادون را شروع کنه تا چند روز بعد جواب تست اعتیاد منفی میشه؟و آیا راهی هست که زودتر بشه؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 26, 2010 در 9:50 ب.ظ

    پاسخ به امید:در میزان مساوی مصرف تدخینی ترک راحت تری دارد تا خوراکی. معمولا با این دوز ممکنست تا یک هفته یا بیشتر منفی شدن تست طول بکشد.

مسلمان · سپتامبر 27, 2010 در 11:41 ق.ظ

یا سلام و عرض ادب حضور خانم دکتر مکرمه حج فروش
بنده حقیر سه سال مرتب که در یک سال اول تریاک و دو سال بعدی شیره تریاک با حدودا تا سه گرم در روز هم شده بوده که بصورت کشیدنی مصرف داشتم که تا این شد که تصمصیم به ترک اون بخاطر کار و خانوادم شدم و بدون پزشک از طریق دوستی خوب با قرص متادون شروع کردم اوائل تا ۵ عدد قرص هم مصرفم بود بعد از مدت ها که همینجوری کم کردم قرص رو الان رسیده به یک عدد در روز (فقط قرص ۵ میلی گرم ) چند وقتی شد که همین یه دونه رو هم نمیخام بخورم اما هر بار با فطع اون شبا دچار پرش اندام دستی و در پاها ذوق ذوق شدید دچار میشم که به محض استفاده از نصف فرص در عرض چند دقیقه خوب میشم و میتونم استراحت کنم ایا میتونم همین نصفه و یا یک عدد رو برای همیشه ترک کنم ؟
ضمنا دوست ندارم هیچگونه جایگزینی برای همین مقدار هم داشته باشم البته از نوع دارویی میخواستم بدونم ایا بدن من بعد از این همه مدت هنوز سم زدایی نشده ؟
و اگه ازمایش بدم باز نمونه من + خواهد شد البته ازمایش ندادم بعد از استفاده از متادون فقط خواستم اطلاع داشته باشم؟
و نکته آخر اگه مقاومت کنم در برا بر این پرش های شبانه چه مدت طول میکشه بتونم همین نصف و یا یک عدد رو دیگه مصرف نکنم؟
سپاسگزارم از وقتی که در برابر سوالات همه دوستان میگذارید اجرمکم عند الله انشالله

    Rashtgps 2 · سپتامبر 30, 2010 در 7:57 ق.ظ

    پاسخ به مسلمان:این که علائم ترک چه قدر طول می کشد در بیماران متفاوت است اما معمولا علائم بعد از چند روز تا اهفته قطع می شود و فقط بی خوابی ممکن است کمی بیشتر بماند. در باره پرش دست و پا و احساس مور مور مصرف کوتاه مدت کلونازپام ۱ میلی یا آمی تریپتیلین ۲۵ مبلی کمک کننده است البته به شرطی که سابقه وابستگی دارویی و مشکلات قلبی نداشته باشید.

محمد · سپتامبر 27, 2010 در 11:43 ق.ظ

salam shoma bi nazir hastin

نیلوفر · اکتبر 2, 2010 در 3:09 ق.ظ

قصد سفر و مهاجرت به دبی را دارم تریاک مصرف میکنم روزی ۲ گرم کشیدنی به مدت ۲ سال به محض ورود به دبی از ما ازمایش اعتیاد میگیرند از طریق خون.اگر از امروز مصرف را قطع کنم و یک هفته متادون و ترامادول مصرف کنم و سه هفته بعد از ترک متادون ازمایش بدهم ایا جواب ازمابش خون من منفی خواهد بود یا خیر و اگر نه چه باید بکنم که اداره مهاجرت دبی فورا مرا بیرون میکند و کل زندگیم بر باد میرود

    Rashtgps 2 · اکتبر 9, 2010 در 9:34 ق.ظ

    پاسخ به نیلوفر: بهتر است برای ترک دوگرم تریاک تذخینی متادون مصرف نکنید و تحت نظر پزشک بوپره نورفین مصرف کنید. اما اگر ممکن نیست متادون با دوز پایین بر مصرف ترامادول به دلیل خطر بروز تشنج در ترامادول ارجح است. بعد ۳ هفته قطع مخدر تست خون هم منفی می شود.

نیلوفر · اکتبر 3, 2010 در 7:19 ب.ظ

سلام من هتوز منتظر جوابم

نیلوفر · اکتبر 9, 2010 در 10:24 ب.ظ

ممنون چشم..موفق باشید

صابر · اکتبر 11, 2010 در 11:09 ب.ظ

سلام خانم دکتر دوست من دچار ناراحتی کبد و سیروز کبدی است مدتی استکه قرصهای مربوط به مریضیش را مصرف میکند و در ضمن جهت ترک از شربت متادون استفاده میکند حدود یکماه و نیم و معده اش زخم شده و درد دارد میخواستم بدانم شربت متادون برای معده ضرر دارد یا خیر و ایا این زخم معده از شربت بوده یا خیر و مقدار مصرف هم از روزی ۳ سی سی شروع و در حال حاضر روزی ۱۰ قطره حدود نیم سی سی مصرف میکند

    Rashtgps 2 · اکتبر 12, 2010 در 11:32 ب.ظ

    پاسخ به صابر: خیر متادون تاثیری بر معده ندارد. اما مسکن هایی از خانواده ایبوپروفن می تواند زخم معده ایجاد کند. با توجه به خطر خونریزی واریس مری بهتر است حتما با پزشک معالج مشورت کند.

شباهنگ · اکتبر 17, 2010 در 12:43 ب.ظ

سلام خانم دکتر من چند سال ترامادول مصرف کردم الان ۸ماهه تریاک به صورت خوراکی مصرف می کنم روزی ۲گرم چند روز متادون مصرف کنم تو آزمایش نشون نمی ده خواهشن مقدار مصرف رو هم بگین شاید همینن دفعه فرجی شد واسه همیشه بزارمش کنار آخه من ۵ سال اصلا مصرف نداشتم ممنون میشم

    Rashtgps 2 · اکتبر 19, 2010 در 11:44 ب.ظ

    پاسخ به شباهنگ:بهتر است با این دوز تحت نظر پزشک بوپره نورفین مصرف کنید.اما اگر قرار به مصرف متادون باشد به نظر می رسد دوز ۲۵ تا ۳۰ میلی گرم برایتان کافی باشد.و با مصرف ۱ هفته تا ۱۰ روز تست منفی می شود.

فرشید · اکتبر 19, 2010 در 2:29 ب.ظ

با سلام خدمت خانم دکتر حج فروش
قبل از هر صحبتی میخواستم از وقتی که برای راهنمائی دوستان اختصاص میدین کمال تشکر را داشته باشم
خدمت شما عرض شود بنده حدود ۴۰ سال سن دارم و در گذشته به مدت ۱۰ سال اعتیاد به تریاک داشتم که با کمک متادون الان حدود ۳ سال میشه که هیچگونه مصرف تریاکی نداشتم . البته در این مدت ۳ سال چندین بار خواستم مصرف متادون را هم کنار بگذارم که واقعا برایم سخت بود و در حال حاضر روزانه ۱۰ میلی گرم متادون استفاده میکنم و هیچ مشکلی ندارم . بعلت مشکلات کاری مجبور شدم از محل کار قبلی استعفا بدم و برای استخدام در شرکتی دیگه ، یکی از مدارک مورد نیاز انجام آزمایشات ” طب کار ” میباشه . در حال حاضر نمیدونم آیا تست مرفین بصورت کامل انجام میشه یا نه فقط مرفین تست میشه . ولی به جهت اطلاع میخواستم بدونم با توجه به دوز و مدت مصرف متادون (۳ سال) ، چه مدت میبایست متادون مصرف نکنم تا جواب تست متادونم منفی بشه و در این مدت که متادون مصرف نمیکنم چه داروئی برای کاهش عوارض محرومیت از مصرف متادون میتونم استفاده کنم ؟
پیشاپیش از زحمات شما کمال تشکر را دارم

    Rashtgps 2 · اکتبر 19, 2010 در 11:21 ب.ظ

    پاسخ به فرشید: معمولا تست متادون جزء تست های روتین نیست. اما اگر تمایل به قطع متادون دارید با نظارت همکاران پزشک می توانید از داروی کلونیدین استفاده کنید و یک هفته تا ۱۰ روز قطع متادون برای منفی شدن تست کافی است.

مونیکا · اکتبر 24, 2010 در 10:03 ق.ظ

سلام
من ۳ ساله ازدواج کردم تابه حال چند مورد مشکوک از همسرم دیدم . فکر می کنم شیره مصرف می کنه می خوام یه نفر راهنماییم کنه تا مطمئن بشم که آیا یه همچین چیزی هست یا نه . خواهش می کنم علائم مصرف شیره به صورت خوراکی رو بهم بگین .

    Rashtgps 2 · اکتبر 24, 2010 در 4:50 ب.ظ

    پاسخ به مونیکا: علائم مصرف خوراکی شیره ماننذ سایر مخدر هاست. اما شیره بو ندارد و برای خوردن وقت نمی گیرد. معمولا علائم بارز رفتاری مثل چرت زدن هم ندارد. اما می تواند زمان انزال را طولانی کند. بهترین راه صحبت و در میان گداشتن با همسرتان و انجام آزمایش است. می توانید از یکی از افراد مورد اعتماد خانواده یا دوستان قابل اعتماد نیز کمک بگیرید.

علی · اکتبر 29, 2010 در 11:19 ب.ظ

باسلام
جناب آقای دکتر خواستارم تا در صورت امکان بنده را یاری نمایید چون متاسفانه د ر شرایطی قرار گرفته ام که آینده کاری و زندگی مشترکم وابسته به حل این مشکل گردیده است.
بنده جوانی ۲۹ ساله هستم و دانشجوی دوره تخصص فیزیولوژی گیاهی و عضو هییت علمی دانشگاه ……
متاسفانه از سال ۸۰ تا ۸۵ در ابتدا بطور تفننی و سپس مستمر از تریاک آنهم بطور کشیدنی استفاده میکردم.
ولی بخواست خداوند توانستم از همان سال با استفاده از قرصهای بوپرنورفین زیر زبانی این اعتیاد را کنار بگذارم و اکنون مدت ۴ سال است که اعتیاد به تریاک و کشیدن سیگار را کنار گذاشته ام،اما متاسفانه در تمام این مدت ۴ سال روزانه از قرص های زیر زبانی بوپرنورفین در دوزهای متفاوتی نصف تا دوقرص دومیلی گرمی) زیر زبانی استفاده میکنم و تقریبا به مصرف این قرصها وابسته شده ام)
اکنون برای رسمی شدن باید تا آخر برج هشت (ماه اخیر) آزمایش اعتیاد بدهم و از طرفی نامزدم هم در مورد این وابستگی چیزی نمیداند.
هر زمان که میخواستم آن را کنار بگذارم و کم کنم متاسفانه با شکست روبرو شدم و حتی در ماه رمضان مصرف ان را به روزی ۱/۴ یک قرص دومیلیگرمی هم رساندم اما نتوانستم بطور کامل قطعش نمایم چون به شدت دچار دردهای عضلانی غیر قابل تحمل میشوم.
لذا از شما عاجزانه خواستارم تا کمکم نمایید چون در این شهر تقریبا همه بنده را میشناسند و امکان مراجعه به همکاران شما برایم مهیا نیست.
باور کنید شب و روزم یکی شده است و واقعا نمیدانم چکار کنم.
لطفا با یک نسخه کمکم نمایید . حتی میخواستم با استفاده از قرص کلونیدین انرا کنار بگذارم اما خوانده ام که مصرف این قرص بدون آگاهی ممکن است مشکل ساز شود چون داروی کاهش فشار خون است.
دیگر نمیدانم چکار کنم. لطفا راهنماییم نمایید،حاضرم هزینه ویزیت و درمانم را به هرشکلی که بیان بفرمایید ،پرداخت نمایم..
موفقیتتان را از لعل طراز کمر آفتاب خواستارم و منتظر رسیدن راهنماییتان هستم.
dr.1388@yahoo.com

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 11:09 ب.ظ

    پاسخ به علی: یکی از روش ها کاهش دوز تدریجی است و زمانی که به یک چهارم رسید با استفاده از فرص های ۰٫۴ دارو را کاهش دهیم و همزمان از کلونیدین و ترکیبات ضذ درد استفاده کنید. قاعدتا چند روز حداکثر ۷۲ ساعت ممکن است درد داشته باشید ولی نه خیلی جدی و شدید. به هر حال چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با شماره مطب دکتر نویسنده مقاله تماس بگیرید.

علی · اکتبر 29, 2010 در 11:21 ب.ظ

با سلامی مجدد.
از اینکه بجای واژه خانم دکتر اشتباها آقای دکتر تایپ نموده ام،از شما پوزش میخواهم.

سپهر · اکتبر 30, 2010 در 4:46 ب.ظ

سلام به خانم دکتر مهربان یک هفته است ترک کردم با قرص زیر زبانی و برای ازمایش تست مرفین ایا امکان داره مصرف قرص زیر زبانی که در تست تداخلی ایجاد بکنه و این که بتونم بخوابم لورازپام استفاده می کنم هر شب یک چهارم قرص لطفا راه حلی بگید با تشکر از تمامیه زحماتتون خانم مهربون

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 7:44 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به سپهر: بوپره نورفین زیر زبانی تست مورفین را مثبت نمی کند. البته گاهی ممکن است بنزودیازپین ها مثل لورازپام یا دیازپام تداخل کرده، تست را مثبت کنند. بهتر است داروی خواب را با نظر پزشک معالج عوض کنید.

رامین جوادی · اکتبر 30, 2010 در 8:37 ب.ظ

خانم دکتر سلام .
من ۳۵ ساله هستم چند سال بود که به تریاک معتاد بودم ولی الان حدود ۲ ماه هست که از متادون استفاده میکنم .می خواستم بدونم اگه تست اعتیاد بدم ایا تست من منفی میشود

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 7:41 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به رامین جوادی:با توجه به مصرف دو ماهه متادون تست ادراری مورفین شما منفی است.

علی · اکتبر 30, 2010 در 8:39 ب.ظ

سلام میخواستم بدونم با چه ازمایشی میشه فهمید یکی متادون میخوره؟ با تشکر

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 6:25 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به علی:تست نواری ادراری متادون در مطب ها و ازمایشگاه ها در دسترس است.

رامین جوادی · اکتبر 31, 2010 در 9:06 ب.ظ

سلام خانم دکتر
امیدوارم که همیشه سلامت و موفق باشید.شاید باور نکنید با این جوابی که دادید دوباره به زندگی امیدوار شدم.
حالا از چه روشی میشه متادون را کنار گذاشت؟
ایا در زمان ازدواج تست متادون هم انجام میشود
قبلا از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم.

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 9:11 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به رامین جوادی:کاهش تدریجی راه ترک متادون است.البته با توجه به میزان دوز مصرفی و زمان مصرف متادون کاهش دوز متفاوت است. بهتر است با پزشک ترک اعتیاد مشورت کنید. معمولا در زمان ازدواج تست متادون درخواست نمی شود.

رامین جوادی · اکتبر 31, 2010 در 9:17 ب.ظ

از پاسخ شما کمال تشکر را دارم .

پارسا شیرازی · اکتبر 31, 2010 در 11:57 ب.ظ

سلام فرشته نجات … من ۳۰ سالمه و ۷ ماهه فقط متادون مصرف می کنم از ۲۰ ml شروع کردم و الان روزی ۲ تا ۵میلی یکی صبح یکی شب میخورم … دارم ازدواج می کنم و باید آزمایش بدم میخواستم بدونم جوابش چی میشه با این مقدار مصرفم ؟ آیا احتمالش هست که مثبت بشه ؟ برای آزمایش ازدواج چطوریه میتونم متادون بخورم اما نشون نده ؟ یه دنیا ممنونم از راهنمایی تون

    Rashtgps 2 · نوامبر 4, 2010 در 5:22 ب.ظ

    پاسخ به پارسا شیرازی:با مصرف متادون تست مورفین منفی است.

سپهر · نوامبر 1, 2010 در 11:28 ق.ظ

ممنون از پاسختون خانم دکتر مهربان ایا زیر زبانی هم مثل متادون می تونه رد یابی بشه و اینکه من زیر نظر پزشک لورازپام می خورم داروهای دیگه اثری ندارد چون افسردگی داشتم مثلا فلوکستین هم می خوردم که استرس و اظطرابمو زیاد کرد قطع کردم ولی لورازپام بعد از چندین دارو تجویز شده همی ترپتیلین اگه اشتباه نکنم و داروهای دیگه چون دلیل بی خوابی من ترک نیست استرس و اظطرابه بازم ممنونم خداوند یاریتان بکند

سپهر · نوامبر 1, 2010 در 12:29 ب.ظ

خانم دکتر اگه می تونید کمکم کنید من به جای لورازپام از چه داروییی استفاده کنم تا تداخلی در جواب ازمایش تست مرفین نداشته باشه و من یک دهم یک قرص زیر زبانی استفاده می کنم از زحمات شما سپاس گذارم

    Rashtgps 2 · نوامبر 4, 2010 در 5:18 ب.ظ

    پاسخ به سپهر: بوپره نورفین مثل متادون ردیابی می شود با کیت اختصاصی. اما کنترل آن روتین نیست.قرص زولپیدم ۵ میلی یا ترازودون ۵۰ میلی برای درمان بی خوابی بعد ترک اگر علت دیگری نداشته باشد توصیه می شود. اما اگر علت بی خوابی اضطراب باشد باید به مصرف فلوکسیتین ادامه دهید تا علائمتان قطع شود. در صورتیکه با فلوکسیتین بی قرار هستید با دوز کم شروع کرده و تدریجی به ۲۰ برسانید.

سپهر · نوامبر 3, 2010 در 11:31 ق.ظ

خانم دگتر هنوز جوابه منو ندادین چیکار کنم قرص زیر زبانی رو قطع کنم چون تو ازمایشگاه ها از تستهای نواری پنج کاره میگن استفاده میشه چیکار کنم قرص زیر زبانی رو نشان نده و به جای لورازپام از چه داروییی استفاده کنم که در تست تداخلی ایجاد نکنه خواهش میکنم منتظر جرابتون هستم

پشیمون و امیدوار به آینده · نوامبر 5, 2010 در 12:17 ق.ظ

سلام راستش من میخوام دفترچه تاکسیرانی بگیرم که آزمایش خون واسه اعتیاد هم باید بدم
من حدودا ۲ سال پیش مصرف رو به صورت تفننی تریاک و شیره(کشیدنی) شروع کردم تا حدودا ۶ ماه که خمار شدم و ترک کردم وبعدش به مدت ۱۵ ماه کلا هیچ موادی استفاده نکردم
و بعد از مدتی به مدت ۲ هفته ترامادول از روزی ۱ دونه تا آخرین بار ۶ تا در روز استفاده کردم که اونم گذاشتم کنار و خماری رو به هر طریق تحمل کردم و اینم تموم شد رفت
و الانم حدودا۳هفته ای میشه که تفننی تریاک استفاده میکنم یعنی یه بار ۲ روز پشت سر هم میشه که مصرف دارم و یهو میشه ۸ روز هم مصرف ندارم و دقیقا امروز هم مصرف داشتم حدودا۳ گرم
و اینکه بگم وابسته نشدم وخماری ندارم
حالا میخوام بدونم از فردا که دیگه نمیخوام مصرفی داشته باشم
چه مدت طول میکشه که مرفین تو خون من خودش رو نشون نده
و جایگزین دارویی هم لازم ندارم واسه رفع خماری
حالا تا چند روز مصرف نکنم به طور قطع میتونم برم آزمایش بدم که هم بتونم به وسیله تاکسی زندگیم رو از سر بگیرم و هم اینکه آبروم جلو خانوادم نره

    Rashtgps 2 · نوامبر 8, 2010 در 9:42 ق.ظ

    پاسخ به پشیمون: معمولا ۷۲ ساعت تا ۱ هفته بعد قطع مصرف تست منفی است.

پارسا شیرازی · نوامبر 5, 2010 در 1:31 ق.ظ

سلام خانم دکتر … از شما خیلی خیلی متشکرم … یعنی واسه ازدواج همه جا فقط تست مورفین می گیرن ؟ آزمایشگاها فرقی ندارن با هم ؟ نکنه بفهمن ؟ تورو خدا ببخشید

پارسا شیرازی · نوامبر 5, 2010 در 1:35 ق.ظ

یعنی واسه ازدواج فقط تست مورفین میگیرن همه جا ؟ ببخشید )-:

    Rashtgps 2 · نوامبر 8, 2010 در 9:35 ق.ظ

    پاسخ به پارسا شیرازی: تست روتین ازدواج تست مورفین است.

پشیمون و امیدوار به آینده · نوامبر 6, 2010 در 9:25 ق.ظ

من هنوز منتظرم

سپهر · نوامبر 6, 2010 در 11:05 ق.ظ

مرسی خانم دکتر مهربون و بی نظیر ما ممنون میگم قرص زولپیدم ۵ میلی یا ترازودون ۵۰ میلی در تست هیچ تداخلی نداشته باشه و فلوکسیتین چطور اگه تداخل ایجاد نکنه استفاده بکنم واقعا ممنون فقط کمی دیر جواب دادین البته میدونم هر وقت فرصت میکنید جواب میدین برایتون ارزوی موفقیت و پایداری میکنم پس لورازپام ممکنه در تست تداخل ایجاد بکنه از داروییی که گفتین استفاده می کنم

سپهر · نوامبر 6, 2010 در 11:19 ق.ظ

میدونید خانم دکتر هیچ کس هیچ وقت دوست نداره که خوذشو گرفتار بلای خانمان سوز بکنه ولی بعضی وقتها انسان برای اینکه کمی از درد و مشکلات دور بشه دنبال راهی میگرده که ناخواسته خودشو در زندانی به نام اعتیاد حتی اگه این راه اونو به تباهی بکشونه هیچ کس نمی تونه بگه پشیمان نیستم و بعدش این مشکل هم به مشکلات دیگه اضافه می شه باز دنبال راهی برای رهایی ولی کم هستند کسایی که درک بکنن انسان اگه اشتباه بکنه بازم یک موجود زنده است به نظر من شما که به گرفتاران کمک می کنید کاری ست دشوار ولی زیبا و خدا پسند

سپهر · نوامبر 7, 2010 در 12:56 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید درسته خیلی مزاحمتون میشم ولی از شما خواهش میکنم التماس میکنم کمکم کنید یک مورد حیثیتیه قراره برم ازمایش خون یا همان تست کروماتوگرافی خواهش میکنم در این ازمایش باید چیکار کنم قبلا گفتم شرایطمو یک هفته است از زیر زبانی یک دهم قرص استفاده می کنم و لورازپام هر روز یک چهارم قرص راه حلی بگید خانم دکتر فقط بگید چیکار کنم این موضوع انقدر برام سخت شده که کلا اعصابمو بهم ریخته به حدی که حتی دلم می خواد بمیرم

    Rashtgps 2 · نوامبر 8, 2010 در 9:30 ق.ظ

    پاسخ به سپهر: نگران نباشید.شما می توانید تست مورفین انجام دهید و نتیجه آزمایش شما منفی خواهد بود.

سپهر · نوامبر 7, 2010 در 4:37 ب.ظ

خانم دکتر چیکار کنم که هر ازمایشی در مورد تست مرفین انجام بشه منفی باشه

پشیمون و امیدوار به آینده · نوامبر 8, 2010 در 7:20 ب.ظ

ممنون از جوابتون خانم دکتر
یعنی آزمایش خون هم منفی خواهد شد
چون ادرار رو شنیده بودم بعد از ۳ روز منفی میشه ولی واسه خون موندم که منفی میشه یا نه
میدونم سوالم تکراری شد چون بحث آبروم هست که دلم شور میزنه

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:41 ق.ظ

    پاسخ به پشیمون: معمولا تست خون انجام نمی شود اما اگر منظورتان تست نالوکسان است بسته به نوع مواد باید ا هفته تا ۱۰ روز از آخرین مصرف مخدر گذشته باشد.

مهدی · نوامبر 8, 2010 در 10:30 ب.ظ

سلام من ۱۰سال اعتیاد به تریاک دارم پنج بار ترک کردم ولی دوباره کشیدم می خواستم بدانم قرص زیرزبانی که روش ب۲ نوشته چی است و قرص را بندازم و تریاک را کم کنم میشه عوارض داره یا نه برای ترک غیر از کمپ کمکم کنید مهدی هستم متشکرم

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:40 ق.ظ

    پاسخ به مهدی: قرص مزبور بوپره نورفین است و نباید به همراه هیچ مخدری مصرف شود. لازم است ابتدا مصرف تریاک را قطع کنید و بعد شروع علائم خماری بوپره شروع کنید. توصیه می کنم به پزشک مراجعه کنید.

پارسا شیرازی · نوامبر 9, 2010 در 12:52 ق.ظ

سلام …. ازتون ممنونم یه دنیا …. من الان ۲ روزه همون روزی یک متادون ۵ هم قطع کردم میخوام پاک پاک زندگیم رو شروع کنم …. همیشه براتون دعا می کنم خدا به شما و خانوادتون خوشبختی عنایت کنه

سپهر · نوامبر 9, 2010 در 10:41 ق.ظ

مرسی خانم دکتر مهربان که جواب دادین ممنون

سپهر · نوامبر 9, 2010 در 5:05 ب.ظ

خانم دکتر باز عذر می خوام که زیاد سوال میکنم اگه یه وقت لورازپام در تست تداخل ایجاد کرد اگه درخواست تفکیک بدم معلوم میشه که چیزه دیگه یی مصرف نکردم فقط لورازپام مصرف کردم چون با دکتر مشورت کردم گفت فعلا به خاطر شرایط روحی قطع نکنم و این که من نمی تونم از دکتر این سوالات رو بکنم واسه این از شما می پرسم مممنونم می بخشید خدا منو بکشه راحت بشم شما هم راحت بشید

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:37 ق.ظ

    پاسخ به سپهر: بله در صورت تداخل، با انجام TLC مشخص می شود که مصرف مواد حاوی مورفین یا کدئین نداشته اید.

نوشین · نوامبر 10, 2010 در 8:14 ب.ظ

با اینکه میدانم همسرم معتاد است برای من نسخه ای نشان میدهد که در ان نوشته تست اﭙیونیدایشان منفی میباشد و ادعا دارد که معتاد نیست تست اﭙیونید چیست لطفا مرا راهنمایی کنید

نوشین · نوامبر 14, 2010 در 12:59 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید خانم دکترمیخواستم بدونم تست اﭙیونید همان تست مورفین است؟

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 5:09 ب.ظ

    پاسخ به نوشین: بله همان تست مورفین است.

سپهر · نوامبر 17, 2010 در 4:50 ب.ظ

خانم دکتر مهربان سلام عیدتون هم مبارک من قبلا گفتم که یک دهم یک قرص زیرزبانی مصرف می کنم و خیلی عذاب میکشم جوری که درد بدنم اعصابم ولی سعی میکنم تحمل کنم اخ خانم دکتر بیقراری رو نمی تونم تحمل کنم نمی دونم بی قرارم اظطراب چیکار کنم هر کاری میکنم بیقراریم کم بشه فایده نداره اه بخدا به اخر خط رسیدم خانم دکتر چیکار کنم

سپهر · نوامبر 17, 2010 در 4:57 ب.ظ

البته خودم زیر زبانی رو کم مصرف میکنم که ترکش راحت تر باشه من نمی خوام مدت طولانی زیر زبانی مصرف کنم نمی خوام به هیچ چیز وابسته باشم سالم باشم پس کجاست این خدای مهربون که میگن کمکم کن البته اینم بگم من مجردم کسی نیست که حداقل بگم بابا من دارم درد می کشم حداقل یه راهی نشونم بده بگه اخ امان از این هیاهو کسی بر ناله های پر خواهشم پاسخ نمی گوید

    Rashtgps 2 · نوامبر 21, 2010 در 5:30 ب.ظ

    پاسخ به سپهر: معمولا دوره ترک بوپره نورفین سه روز است. برای ترک مصرف کلونیدین توصیه می شود با توجه به اثر کلونیدین بر فشار خون توصیه می کنم تحت نطر همکاران پزشک باشیدو از داروهای بنزودیازپین برای چند روز برای کاهش اصطراب استفاده کنید.

داریوش · نوامبر 18, 2010 در 12:54 ق.ظ

باسلام و تشکر از اینکه بی منت واسه آدمای عاشق این دنیا وقت میذارین(آخه بر حسب تجربه به چشم دیده ام که آدمای با عاطفه این دنیا بیشتر به دام … میفتن)
من ۳۰ساله ام و یک سال و نیم کریستال مصرف کرده ام و وابسته بودم تا اینکه…
از۴ روز پیش با متادون به خاک سپردمش (امیدوارم از گور پا نشه!) و ۱ روز هم متادون. کمی سیاهی چشم، ذوق ذوق سر و بی حالی داشتم..
تحمل کردم..
۲ روز دیگه بنا به دلایلی آزمایش خون جهت تست عدم وابستگی به مخدر دارم.
آیا میتونم با نوشیدن آب و تعریق زیاد توسط ورزش، تست رو منفی کنم؟
یا با اهدای خون؟(بدن وادار به خونسازی وغلظت مورفین کم میشه؟)
آیا اصلا راهی نیست؟
اگه ممکنه با ایمیل هم پاسخ بدین ممنون میشم.
میبخشید، ممکنه احمقانه به نظر بیاد ولی هرکاری بتونم انجام میدم. امیدوارم آبروم نره و با دستایی که پشتش داغ شده، آتیه روشن داشته باشم.(امیدوارم واسه همه پیش بیاد…)
خوشا به غیرت دوستانی که تو این سایت علم فراق از این دیو سیاه هزار سر رو برداشتن و خدایی ناکرده…
پیشاپیش از لطفتان سپاسگذارم.

    Rashtgps 2 · نوامبر 21, 2010 در 5:27 ب.ظ

    پاسخ به داریوش:با توجه به فرصت ۶ روزه به احتمال زیاد پاسخ تست شما منفی خواهذ بود. نوشیدن آب باعث کم شدن علظت مورفین در ادرار می شود.

دیدگاه‌ها بسته است.