آن‌چه باید درباره‌ی مت‌فورمین بدانیم/ دکتر محمدرضا رجب‌زاده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

metformin-01نام ژنریک: مت‌فورمین
نام تجاری: گلوکوفاژ، ریومت

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی مت‌فورمین
اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از مت‌فورمین استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف مت‌فورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.
گاه بیمار هنگامی که از مت‌فورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.
همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی(مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید مت‌فورمین موقتاً قطع شود.
همچنین گاه ممکن است مت‌فورمین سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.
مت‌فورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از مت‌فورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. مت‌فورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف
در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک بیشتر است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز مت‌فورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به مت‌فورمین وجود دارد.
در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از مت‌فورمین ممنوع است.
مت‌فورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که مت‌فورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.
مت‌فورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.
metformin-2
نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف
مصرف منظم مت‌فورمین در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. مت‌فورمین معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب مت‌فورمین و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.
نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به مت‌فورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف مت‌فورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.
هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف مت‌فورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
در مواقعی که یک نوبت مت‌فورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.
نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف مت‌فورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی
۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً مت‌فورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی
۱-    داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با مت‌فورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲-    داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳-    داروهایی که ممکن است با مت‌فورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

Ref: Multum Drug Dictionary
دکتر محمدرضا رجب‌زاده
نشانی: شفت، روبه‌روی مسجد جامع، تلفن: ۷۸۲۲۹۵۹-۰۱۳۲


286 دیدگاه

پریا · سپتامبر 3, 2010 در 5:31 ب.ظ

یعنی احتمال بارداریم هست؟
با تشکر

سمیرا -ق · سپتامبر 8, 2010 در 5:51 ق.ظ

سلام،میخواستم بپرسم آیا کاندوم میتواند باعث ایجاد التهاب دهانه ی رحم شود.و قرص های چرک خشک کن بعنوان مثال آزیترو مایسین میتواند بهبود التهاب دهانه ی رحم را کاهش دهدو علامت بهبود آن چیست.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 5:47 ب.ظ

    پاسخ دکتر نیک پوری به سمیرا-ق: بله کاندوم می تواند سبب التهاب شود. تغییر نوع کاندوم مصرفی و معاینه زنان برای رد سایر علل نیاز است.

سمیرا -ق · سپتامبر 8, 2010 در 5:55 ق.ظ

سلام آیا عود کردن سینوزیت می تواند باعث ایجادعفونت دهانه ی رحم شود منظور دارو هایی است که در آن زمان استفاده می کنم.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 8, 2010 در 8:54 ق.ظ

    پاسخ به سمیرا: معمولا در درمان سینوزیت از کو اموکسی کلاو استفاده می شود که معمولا در درمان عفونت زنان کاربرد چندانی ندارد.

افسانه · سپتامبر 13, 2010 در 10:35 ق.ظ

با سلام
لطفا به من بگید فرص Clomiphene چه تاثیری بر بارداری دارد و آیا مصرف آن عوارص خطرناک دارد یا نه؟
دکتر از این قرص ۱۰ عدد برای من تجویز نموده اند که به مدت ۵ شب از روز ۳ پریود شبی ۲ عدد مصرف کنم و دکتر این را جهت باردار شدن برای من تجویز نموده اند و من مدت ۶ ماه که برای بارداری اقدام کردم و نتیجه نگرفتم لذا دکتر در کنار قرص مدفرمین که روزی ۲ تا مصرف می کردم مصرق این قرص را هم اضافه نمودند.
با سپاس فراوان از راهنمایهای خوبتان

    Rashtgps 2 · سپتامبر 13, 2010 در 11:04 ب.ظ

    پاسخ به افسانه: کلومیفن دارویی است که با تحریک هورمونهای هیپوفیز باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می شود. معمولا به همین روش که برای شما توصیه شده تجویز می شود. گاهی سردرد,تاری دید ,احساس گرگرفتگی,تهوع , استفراغ و…است.

بهار · سپتامبر 14, 2010 در 12:23 ق.ظ

سلام

من یک زایمان داشتم. و تخمدان پلی کیستیک دارم. دکتر برای درمان به من متفورمین داده الان ۲ ماهه که دارم میخورم اما هنوز پریود نشدم.
چه مقدار دیگه باید صبر کنم.

ممنون.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 15, 2010 در 9:09 ب.ظ

    پاسخ به بهار: معمولا خانمی که بعد زایمان شیر می دهد ممکنست تا پایان شیردهی پریود نداشته باشد. در غیر این صورت بعد پایان دارو به پزشک معالج مراجعه کنید.

مریم · سپتامبر 15, 2010 در 9:19 ق.ظ

سلام من ۲ساله که واسه بچه اقدام کردم ولی نشده مشکلی هم ندارم حس میکنم وزنم رفته بالا به همین خاطر روزی ۲ تا متفورمین میخورم ولی از خواب که بلند میشم سردرد دارم تا شب چون من زمانی که کیست داشتم استفاده میکردم ولی هیچ عوارضی نداشت حالا به نظرتون چیکار کنم؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 15, 2010 در 9:04 ب.ظ

    پاسخ به مریم: مصرف متفورمین برای چاقی تایید شده نیست. بهتر است برای بررسی نازایی با همسرتان به متخصص زنان مراجعه کنید.

سهیلا · سپتامبر 19, 2010 در 10:44 ق.ظ

سلام من حدود ۴ماه است که از متفورمین استفاده می کنم و پریودم منظم شده بود ولی الان پریود نشده ام و پانزده روز از پریودم گذشته و تست بارداری ها را هم گرفتم و منفی بوده و متفورمین را نیز هنوز مصرف می کنم لطفا مرا راهنمایی کنید متشکرم

    Rashtgps 2 · سپتامبر 20, 2010 در 10:50 ب.ظ

    پاسخ به سهیلا:علت تاخیر پریود متنوع است .در ابتدا باید از عدم بارداری مطمئن شد که ممکن است پاسخ تست های ادراری قطعی نباشد. لذا بعد اطمینان از عدم بارداری می توانید با نظر پزشک معالج از آمپول یا قرص پروژسترون استفاده کنید تا پریود شوید.

سمیرا · سپتامبر 22, 2010 در 3:04 ب.ظ

سوال داشتم:
با سلام- من بعد دو دوره مصرف کلومیفن ومتفورمین باردار شدم-هفته سوم هستم-ایا مصرف متفورمین در جلوگیری از سقط موثره-ایا بعد مصرف کلومیفن وایجاد بارداری احتمال سقط بالا میره-خواهش می کنم من در مورد سقط نگرانم-لطفا مرا راهنمایی کنید-شیاف پروژسترون می تواند مفید باشد؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 26, 2010 در 10:01 ب.ظ

    پاسخ به سمیرا: نیاز به ادامه متفورمین در بارداری نیست. داروهای فوق برای تحریک تخمک گذاری تجویز شده و نقشی در سقط ندارد. ضمنا استفاده خودسرانه از شیاف پروزسترون به علت بالا بردن سطح پروژسترون و افت ناگهانی ان می تواند منجر به سقط شود.

نرگس · سپتامبر 23, 2010 در 10:37 ب.ظ

سلام ممنون از سایت خوب و به روزتون.من در ۱۶ سالگی پریود شدم و همیشه پریود نامنظم گاهی هر ۳ماه یک بار و با درد وحشتناک و تهوع طوری که هر بار بدون استثناکارم به بیمارستان وسرم و مرفین و.. میکشیدتا ۳ سال پیش که ازدواج کردم ویه حاملگی ناخاسته داشتم که دکتردر ۸ هفتگی برام سقط کرد بعد اون دکتر قرص ال دی داد که یک سال خوردم اما میگرن گرفتم که قرص و قطع کردم خوب شدم حالا الان ۳ ماهه دکتر قرص مدروکسی پروژسترون ۵ رو برای یک سال داده که از ۱۵ عادت ۱۰ شب شبی ۲ تا می خورم حالا پریودم هم منظمه هم بدون درد اما رنگش تیره است. من تا ۲-۳ سال بچه نمی خوام از کاندوم هم استفاده میکنیم میخوام بدونم با این سابقه و مصرف قرصا بعدا ممکنه (بچه دار نشم )در ضمن من و همسرم دختر خاله پسر خاله هستیم .ممنون

    Rashtgps 2 · سپتامبر 25, 2010 در 9:36 ب.ظ

    پاسخ به نرگس: مصرف پروژسترون برای تنظیم پریود توصیه می شود ولی در رابطه با ادامه آن باید با پزشک خود مصرف کنید و این دارو تاثیری بر بارداری ندارد.

مهتاب · سپتامبر 24, 2010 در 3:01 ب.ظ

سلام

نازیلا · سپتامبر 24, 2010 در 7:05 ب.ظ

من ۲۴ سالمه و به خاطر دیابت متفورمین نصف بعد از هر وعده غذایی مصرف میکنم. سوالم اینه که آیا این دارو سلولهای انسولین ساز بدن من ضعیف میکنه که مجبور به زدن انسولین بشم؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 25, 2010 در 9:10 ب.ظ

    پاسخ به نازیلا: متفورمین تاثیری بر سلول های انسولین ساز ندارد و تنها با کبد از تبدیل سایر مواد به قند جلوگیری می کند. اما در روند بیماری ممکن است نیاز به انسولین داشته باشید. کاهش وزن و کنترل رژیم غذایی در کنترل قند و نرفتن به سمت انسولین موثر است.

سمیرا -ق · سپتامبر 24, 2010 در 11:40 ب.ظ

سلام من به دلیل اینکه بعداز خوردن گلوکز در آزمایشگاه انسولین خونم ۹ تا بالا می رود دکتر برایم روزی ۳ تا متفورمین تا ۵ ماه تجویز کردن ولی بیشتر از ۲ تا که می خورم دچار حالت تهوع وسرگیجه شدید و بی اشتهایی که منجر می شود به اینکه به جز آب و چای میل به غذا ندارم .لطفا مرا راهنمایی کنید

    Rashtgps 2 · سپتامبر 25, 2010 در 9:08 ب.ظ

    پاسخ به سمیرا-ق: از عوارض مصرف متفورمین تهوع استفراغ است. گاهی مدتی بعد از مصرف علائم برطرف می شود. اما در موارد شدیدی که مانع غذا خوردن شدید یا عدم تحمل بیمار شود باید دارو عوض شود. بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. درباره خونریزی هم نیاز به بررسی بیشتر است.

سمیرا -ق · سپتامبر 24, 2010 در 11:43 ب.ظ

من بعد از مصرف متفورمین در ۱ ماه ۲ بار پریود شدم و بعد از قطع آن ۱ بار به مدت ۲ هفته پریود شدم آیا این تاثیر این قرص بوده است.

ناصر_ع · سپتامبر 24, 2010 در 11:47 ب.ظ

میخواستم بپرسم دکتر برای چکاپ آقایان در رابطه بامردانگی داریم

    Rashtgps 2 · سپتامبر 25, 2010 در 9:04 ب.ظ

    پاسخ به ناصر-ع: برای این مطلب می توانید به متخصصان کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

lida · سپتامبر 25, 2010 در 5:27 ب.ظ

سلام. مدت ۳ مه است که از متفورمین و کلومفئین و لتزیول استفاده می کنک قبلا تخمکهایم نارس بودند اما الان یک تخمک ایجاد شده که به ۱۸ میلیمتر رسده است.آیا احتمال بارداری وجود دارد؟

lida · سپتامبر 27, 2010 در 3:10 ب.ظ

سلام. مدت ۳ ماه است که از متفورمین و کلومفئین و لتزیول استفاده می کنم. قبلا تخمکهایم نارس بودند. اما الان یک تخمک ایجاد شده که به ۱۸ میلیمتر رسده است.آیا احتمال بارداری وجود دارد؟

مهدیه · سپتامبر 28, 2010 در 8:59 ق.ظ

باسلام
من ۵ سال است که ازدواج کردم. دو سقط زیر ۳ ماه داشتم. البته هر دو به دلیل بی احتیاطی سقط شدند چون که من پریودهای نامنظمی دارم. قدم ۱۶۸ و وزنم ۷۵ است. ۲ سال است که اقدام به بارداری کردم و لی نتیجه ای نگرفتم. دکتر وزنم را دلیل نازایی می داند. متفورمین برایم تجویز کزدند ولی به دلیل لینکه حات تهوع شدیدی می گیرم نمیتونم بخورم.
جدیدا تصمیم قطعی برای لاغری دارم و به طب سنتی در شهرمان مراجعه کردم ایشان برایم داروهایی تجویز کردند وگفتند که در صورت باردارب در حین مصرف این داروها مشکلی برای جنین پیش نمی آید. میخواستم نظر شما هم در مورد وضعیت بارداری و هم در مورد تاثیر داروهای گیاهی لاغری بر جنین بدانم.
پیشاپیش از راهنماییهایتان تشکر می کنم.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 30, 2010 در 8:03 ق.ظ

    پاسخ به مهدیه:به نظر نمی رسد با این قد و وزن چاقی مرضی داشته باشید و با ورزش و رژیم غدایی صحیح می توانید ورنتان را کم کنید. در باره داروهای گیاهی هم با توجه به اینکه تحقیق کاملی درباره آنها نشده نمی توان نظر قطعی داد بهتر است از دارو های ناشناخته برا ی درمان چنین چاقی استفاده نکنید ودر صورت بارداری حتی المقدور این داروها را قطع کنید.

مريم · سپتامبر 29, 2010 در 2:50 ب.ظ

سلام، من حدود ۶ ماه است که یاسمین مصرف می کنم، ماه اخیر به دلیل مشکلات گوارشی به پزشک مراجعه کرده و به من فلوکستین، شربت MGS تجویز کردند… حالا سوالی که دارم این است که این داروها اثر یاسمین را کاهش می دهند یا نه؟ اگر کاهش می دهند چه راهی را پیشنهاد می کنید؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 30, 2010 در 8:04 ق.ظ

    پاسخ به مریم: اطلاعاتی در باره یاسمین ندارم.

lida · سپتامبر 29, 2010 در 6:34 ب.ظ

سلام چند روزه که براتون این پیغامو گذاشتم اما جواب ندادین. خواهش می کنم جواب بدین.
سلام. مدت ۳ ماه است که از متفورمین و کلومفئین و لتروزل استفاده می کنم. قبلا تخمکهایم نارس بودند. اما الان یک تخمک ایجاد شده که به ۱۸ میلیمتر رسده است.آیا احتمال بارداری وجود دارد؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 30, 2010 در 8:13 ق.ظ

    پاسخ به لیدا: سایز تخمکتان خوب است البته درباره روش اقدام به بارداری توضیح ندادید.

ساناز(تهران) · سپتامبر 30, 2010 در 5:28 ب.ظ

سلام.من امروز با این سایت اشنا شدم و خشحالم که پیداش کردم.من فقط میخوام بدونم که کلا”تنبلی تخمدان تاثیری در ناباروری داره یا نه؟خیلی از این بابت میترسم.۱ سال که ازدواج کردم و ۲۷ سالمه.درحالیکه دارو هم استفاده میکنم.ممنونم

    Rashtgps 2 · اکتبر 9, 2010 در 10:14 ق.ظ

    پاسخ به ساناز: تخمدان به طور طبیعی ماهانه یک تخمک رهامی کند که می تواند منجر به بارداری شود. اگر شمابه طور متوسط یک سال بدون جلوگیری باردار نشده اید باید خود و همسرتان از نظر ناباروی بررسی شوید.

    Rashtgps 2 · اکتبر 11, 2010 در 10:34 ب.ظ

    پاسخ دکتر نیک پوری متخصص زنان به ساناز(تهران):ابتدا باید بدانیم از کجا این تشخیص تنبلی تخمدان را روی خود گذاشته‌اید. اگر توسط پزشک مجرب تحت نظر هستید خیلی نگران نباشید. در مورد زمان مناسب بارداری با توجه به شرح‌حال و وضعیت بالینی خود حتماً با پزشک‌تان مشورت کنید.

مهدیه · اکتبر 4, 2010 در 11:46 ب.ظ

با سلام
میخواستم بدانم که آیا مصرف چای سبز در زمان اقدام به بارداری مضراست؟آیا روی تشکیل نطفه تاثیری دارد؟
ممنون از پاسخ شما!

    Rashtgps 2 · اکتبر 9, 2010 در 9:27 ق.ظ

    پاسخ به مهدیه: معمولا درباره موادگیاهی تحقیقات کامل انجام نشده اما با توجه به وجود آنتی اکسیدان به نظر نمی رسد تاثیر بدی داشته باشد.

غزاله · اکتبر 6, 2010 در 12:05 ق.ظ

با سلام
دوست عزیز من دکتر زنان رفتم و ازمایش هورمونی هم دادم همه هورمونها در رنج نرمال بور اما دکتر برام متفورمین نوشت.در ضمن من قرص جلوگیری مصرف میکنم و نمی خوام باردار شم.می خواستم بدونم متفورمین با قرص جلوگیری تداخل داره و اثر ان را کاهش می ده و احتمال داره که ناخواسته باردار شم؟
با تشکر

    Rashtgps 2 · اکتبر 9, 2010 در 9:25 ق.ظ

    پاسخ به غزاله: مصرف متفورمین در تنظیم کار تخمدان ثابت شده نیست اما بعضی از همکاران تجویز می کنند. ضمنا تداخلی هم با قرض ضد بارداری ندارد.

مهشید · اکتبر 9, 2010 در 9:13 ب.ظ

سلام
مامان من نزدیک ۱۴ سال بیماری دیابت داره و بعد از کلی عوض کردن داروهای دیابت تنها متفورمین رو آلرِی نداشت و می تونه مصرف کنه الان نزدیک یکسال همش سرگیجه داره و وزنش هم تغریری نمی کنه با هر رِِِِزِیمی این سرگیجه ها ربطی به متفورمین ندارند؟

    Rashtgps 2 · اکتبر 24, 2010 در 5:01 ب.ظ

    پاسخ به مهشید: متفورمین بیشتر عوارض گوارشی ایجاد می کند که آن هم با مصرف از دوز پایین و افزایش آهسته برطرف می شود. برای سرگیجه بهتر است با پزشکشان مشورت کنید.

roshanak · اکتبر 12, 2010 در 6:58 ب.ظ

باسلام
من دوره پریودم همیشه ۱۰ تا۲۰ روز عقب میزد دکتر که رفتم بهم متفورمین داد الان دارم مصرف میکنم ۲ساله که ازدواج کردم قصد باردار شدن دارم آزمایش که دادم همه چیزش نرمال بود به غیر ازmcvوmchکه۷۶٫۱و۲۵٫۳ بودند میخوستم بدونم اینا یعنی چی؟مشکلم چیه؟ممنون

    Rashtgps 2 · اکتبر 12, 2010 در 11:30 ب.ظ

    پاسخ به روشنک: این دو نشانگر هایی هستنددر رابطه با گلبول های قرمز خون. چنانچه هموگلوبین خون شما غیر طبیعی باشد از این نشانگر ها می توان نوع کم خونی را تعیین کرد که مثلا ناشی از کمبود آهن است یا دلایل دیگری دارد.بهتر است تمام آزمایشات توسط پزشک معالجتان دیذه شود.

ida · اکتبر 16, 2010 در 11:55 ق.ظ

با سلام
من ۲۷ سالمه که از دوران بلوغ دچار قاعدگی نامنظم و موهای زائد بودم (در ناحیه صورت به شدت موهای زائد داشتم که این مسئله با لیزر درمانی بر طرف شد)با انجام سونوگرافی مشخص شد که در تخمدانهای من کیست وجود داره ( که اندازه کیست ها هم بزگ بود) حدود ۸ ساله که سیپروترون واسپیرونولاکتون مصرف میکنم.آذر ماه سال پیش دوباره رفتم سونوگرافی که متوجه شدم مشکل کیستم برطرف شده اما به خاطر جلوگیری از بارداری مصرف سیپروترون رو قطع نکردم الان حدود ۲ ماهه که مصرف سیپروترن رو قطع کردم و برای جلوگیری از کاندوم استفاده می کنم اما متاسفانه قاعدگیم نامنظمه و هر ۱۴ روز یکبار ۵،۶ روز پریود میشم.من به علت شرایطم تا ۱ سال شرایط بچه دار شدن ندارم و باید جلوگیری کنم. می خواستم بدونم که این مشکلات من که براتون توضیح دادم میتونه باعث نازایی بشه؟من شنیدم که کسانی که تخمدانهاشون تخمک رها نمیکنه اصلا” امکان باروری ندارن و برای باردار شدنشون درمانی وجود نداره آیا این درسته؟ آیا منم این مشکلو دارم؟ خانم دکتر ازتون خواهش میکنم که به من جواب بدین چون من به خاطر این مسئله به شدت نگرانم.

    rashtgps · نوامبر 11, 2010 در 7:29 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به ida: با سلام، بیماری شما تخمدان پلی‌کیستیک است. در واقع به‌دلیل عدم تخمک‌گذاری، فولیکول‌ها انباشته شده و موجب بزرگی تخمدان می‌شود ولی کیست‌های واقعی نیستند. درمان صرفا ایجاد نظم قاعدگی است. در این بیماری، افراد تخمک‌گذاری مرتب ندارند و ممکن است هر چند ماه یک‌بار اتفاق افتد.البته برای تایید تشخیص، آزمایش هورمونی لازم است. بارداری خودبه‌خودی ممکن است با تاخیر صورت گیرد ولی با پیشرفت علم نازایی، این افراد حتما باردار خواهند شد. نگران نباشید.

سمیرا63 · اکتبر 17, 2010 در 3:16 ب.ظ

سلام- ببخشید من برای سوالم جواب فوری میخوام-خواهش میکنم جواب بدین-من ۲۰ مهر رفتم سونو که سن بارداری رو ۵ هفته و۶ روز زد با یه ساک۱۶mm که داخلش کیسه زرده یا فتال کورد دیده نشد-فرداش از بتا دادم شد۳۷۵۵۰- با این بتای بالا وتاریخ پری که۳۰مرداد بوده نباید تا به حال جنین دیده میشد-احتمال حاملگی پوچ چقدر است؟ اگر مولار بود باید در سونو مشخص میشد-۲۹ مهر سونو واژینال دارم-ولی استرس زیادی دارم-لطفا مرا راهنمایی کنید

    rashtgps · نوامبر 11, 2010 در 7:26 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به سمیرا ۶۳: سن حاملگی شما بر اساس پریود ۸ هفته بوده و بایستی جنین زنده دیده می‌شد ولیکن با توجه به مصرف داروی کمک‌باروری چند حالت مطرح است.
    اول:بارداری دیرتر اتفاق افتاده با توجه به تیتر بالای بتا احتمال تشکیل جنین وجود دارد
    دوم: البته به حاملگی مولار هم بایستی فکر کرد
    تیتراژ ۴۸ ساعته‌ی بتا و سونوگرافی واژینال چند روز بعد کمک‌کننده است.

سمیرا63 · اکتبر 17, 2010 در 3:17 ب.ظ

ببخشید در ادامه باید بگویم من با متفورمین وکلومیفن باردار شدم- مصرف کلومیفن باعث بارداری پوچ می شود-من در چند مقاله خوانده ام-درست است؟؟؟؟

sima · اکتبر 21, 2010 در 11:41 ق.ظ

سلام پسری شش و نیم ساله دارم که دارای اضافه وزن می باشد برای کنترل پیش فوق تخصص غدد بردم پس از ازمایش انسولین خون بالاتر از حد نرمال بود البته قند خون و سایر موارد نرمال و مناسب بود در ضمن ازمایش بعد از خوردن غذا (ماکارونی) و یک بستنی از پسرم گرفته شد و پسرم ناشتا نبود دکتر بعد از دیدن ازمایش به پسرم متفورمین تجویز کرد و گفت نیم ساعت قبل از غذا مصرف کند و تاکید کرد در صورت ادامه یافتن این موضوع و عدم کاهش وزن ممکن است به دیابت مبتلا شود حدود ده روز دارو را مصرف کرد ولی در هنگام مصرف مرتب سردرد میشد بهمین خاطر دارو را قطع کردمخیلی نگران هستم لطفا راهنماییم کنید ایا در این سن این دارو برای پسرم ضرر ندارد و ایا ضروریست این دارو را مصرف کند؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:11 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به سیما: دستور مصرف متفورمین بعد غذاست نه قبل آن. سردرد نیز ربطی به متفورمین ندارد. بهتر است فرزندتان از نظر بروز سردرد بررسی شود. توصیه به کاهش وزن صحیح است چرا که یکی از عوامل خطر بروز دیابت چاقی است.

مریم · اکتبر 26, 2010 در 10:55 ب.ظ

سلام من دختری مجرد و ۲۲ ساله هستم.و با مشکلی شدید مواجه شدم که همه فکر من رو به خو.دش مشغول کرده.
من از تابستان سال گذشته با اختلالات در پریودم مواجه شدم.یعنی از مردادماه پریود من قطع شد و حدود سه ماه پریود نشدم تا به دکتر زنان مراجعه کردم.برای من سونوگرافی و ازمایش نوشتن.در ازمایش هورمون پرولاکتین و هورمون های تیروییدی من طبیعی بود،همین طور نتیجه سونوگرافی هم طبیعی بود و گفتند کیست هم وجود ندارد.دکتر به من پروژسترون داد که چند ماه مصرف کنم و بعد از ان پریودم به حال طبیعی برگردد.سه ماهی که پروژسترون خوردم پریود شدم اما ماه دوم و سوم خونریزی بسیار کمتر شده بود.بعد که پروژسترون را رها کردم دوباره پریود نشدم.چند ماهی گذشت تا به دکتری دیگر مراجعه کردم و ایشان بدون هیچ ازمایش جدیدی به من قرص متفورمین و برای یک دوره پروژسترون دادند .حدود ۷۰عدد مصرف کرده بودم اما باز هم پریود نشدم.به دکتر دیگر مراجعه کردم که ایشان هم دوباره ادامه متفورمین را تجویز کردند که حالا دارم میخورم.اما باز هم تا پروژسترون نخورم پریود نمی شوم.خلاصه اینکه بیشتر از یک سال است که من پریود طبیعی نداشتم و فقط با دارو و امپول پریود شده ام.در ضمن چاق هم شده ام و خیلی هم شکم اورده ام.جوش های صورتم زیاد شده و موهای زاید بدنم هم خیلی زیاد شده.
تو رو خدا بگید حالا باید چیکار کنم.من دارم برای کنکور ارشد میخونم و این قضیه خیلی داره منو ناراحت میکنه.من چندان فرصت ندارم که دوباره دنبال دارو و دکتر برم.تو رو خدا بگید دلیلش چیه و من باید چیکار کنم.خواهش می کنم کامل توضیح بدید من منتظرم.به شدت منتظرم.ممنون و سپاسگزار
در ضمن لطفا جواب من رو همین جا بدید چون من به یاهو میل دسترسی ندارم.
چون دارم برای ارشد درس می خونم اصلا فرصت زیادی برای مراجعه مجدد به دکتر ندارم و تنها امیدم شما هستید.خواهش می کنم امیدم رو ناامید نکنید و من بتونم پاسخ کامل شما رو داشته باشم.راستی دکنر فقط همون ازمایش هایی رو که گفتم از من گرفتن و هیچ ازمایش دیگه ای انجام ندادم.حالا هم حدود یک ماهه که روزی سه تا متفورمین می خورم.
در ضمن چندوقتی است که احساس میکنم درسهایم را درست نمی فهمم و مثل قبل توان حل مسیله ها را ندارم.ایا این هم می تواند مرتبط با مصرف متفورمین باشد؟؟؟

مریم · اکتبر 26, 2010 در 10:56 ب.ظ

سلام
من دختری مجرد و ۲۲ ساله هستم.و با مشکلی شدید مواجه شدم که همه فکر من رو به خو.دش مشغول کرده.
من از تابستان سال گذشته با اختلالات در پریودم مواجه شدم.یعنی از مردادماه پریود من قطع شد و حدود سه ماه پریود نشدم تا به دکتر زنان مراجعه کردم.برای من سونوگرافی و ازمایش نوشتن.در ازمایش هورمون پرولاکتین و هورمون های تیروییدی من طبیعی بود،همین طور نتیجه سونوگرافی هم طبیعی بود و گفتند کیست هم وجود ندارد.دکتر به من پروژسترون داد که چند ماه مصرف کنم و بعد از ان پریودم به حال طبیعی برگردد.سه ماهی که پروژسترون خوردم پریود شدم اما ماه دوم و سوم خونریزی بسیار کمتر شده بود.بعد که پروژسترون را رها کردم دوباره پریود نشدم.چند ماهی گذشت تا به دکتری دیگر مراجعه کردم و ایشان بدون هیچ ازمایش جدیدی به من قرص متفورمین و برای یک دوره پروژسترون دادند .حدود ۷۰عدد مصرف کرده بودم اما باز هم پریود نشدم.به دکتر دیگر مراجعه کردم که ایشان هم دوباره ادامه متفورمین را تجویز کردند که حالا دارم میخورم.اما باز هم تا پروژسترون نخورم پریود نمی شوم.خلاصه اینکه بیشتر از یک سال است که من پریود طبیعی نداشتم و فقط با دارو و امپول پریود شده ام.در ضمن چاق هم شده ام و خیلی هم شکم اورده ام.جوش های صورتم زیاد شده و موهای زاید بدنم هم خیلی زیاد شده.
تو رو خدا بگید حالا باید چیکار کنم.من دارم برای کنکور ارشد میخونم و این قضیه خیلی داره منو ناراحت میکنه.من چندان فرصت ندارم که دوباره دنبال دارو و دکتر برم.تو رو خدا بگید دلیلش چیه و من باید چیکار کنم.خواهش می کنم کامل توضیح بدید من منتظرم.به شدت منتظرم.ممنون و سپاسگزار
در ضمن لطفا جواب من رو همین جا بدید چون من به یاهو میل دسترسی ندارم.

    rashtgps · نوامبر 11, 2010 در 7:21 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به مریم: با سلام بیماری شما تخمدان پلی‌کیستیک است. در واقع به‌دلیل عدم تخمک‌گذاری، فولیکول‌ها انباشته شده و موجب عدم قاعدگی می‌گردد. اگر فیزیولوژی تخمک‌گذاری را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که شما هورمون استروژن دارید ولی چون تخمک آزاد نمی‌شود، کمبود پروژسترون دارید. بنابراین اگر تمام دکترهای ایران که سهل است نزد پزشکان خارجی هم بروید، برای تنظیم باید پروژسترون مصرف کنید. عدم مصرف پروژسترن و عدم قاعدگی در آینده‌ی دور باعث آسیب به رحم می‌شود. پس بدون نگرانی و بدون صرف هزینه به‌صورت دوره‌ای سالی ۳ تا ۶ ماه پروژسترون مصرف کنید و حتما به فکر کاهش وزن باشید که بسیار به تنظیم کمک می‌کند.

تینا · اکتبر 28, 2010 در 11:12 ق.ظ

یکسال و نیم است که اقدام به بارداری کرده ام و باردار نشده ام . کیست نابوتین به اندازه ۱٫۳ , ۷ میلی متری در مجاورت سرویکال دارم . ۲ ماه قرص متفورمین استفاده کرده ام ولی همچنان کیستها وجود دارند میخواستم بدانم برای از بین رفتن این کیستها قرص یاسمین استفاده کنم بهتره یا متفورمین را ادامه دهم ؟

تینا · اکتبر 28, 2010 در 11:14 ق.ظ

یکسال و نیم است که اقدام به بارداری کرده ام و باردار نشده ام . کیست نابوتین به اندازه ۱٫۳ , ۷ میلی متری در مجاورت سرویکال دارم . ۲ ماه قرص متفورمین استفاده کرده ام ولی همچنان کیستها وجود دارند میخواستم بدانم برای از بین رفتن این کیستها قرص یاسمین استفاده کنم بهتره یا متفورمین را ادامه دهم ؟

    rashtgps · نوامبر 11, 2010 در 7:16 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به تینا: با سلام، کیست‌های نبوتین، غدد ناحیه دهانه‌ی رحم هستند و به هیچ وجه با یاسمین یا متفورمین برطرف نمی‌شوند. باید درمان عفونت‌های تناسلی صورت گیرد و برای بارداری اولین اقدام بررسی علت نازائی است نه مصرف دارو.

محمد راشد صفا(زاده) · اکتبر 28, 2010 در 5:47 ب.ظ

داکتر صاحب من ۲۲ دوساله هستم و تکلیف دیابت دارم آیا من دوا بخرم یا کدام رای دیگری است.

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 9:30 ب.ظ

    پاسخ به محمد راشد صفا: حتما به پزشک مراجعه کنید.

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:51 ق.ظ

    پاسخ به راشد: برای تنطیم قند حتما به پزشک مراجعه کنید .

پریسا · اکتبر 29, 2010 در 8:34 ب.ظ

باسلام
من ۲۶ ساله هستم وبه مدت سه سال است که دچار بیماری کم کاری تخمدان شده ام . قبلا مو های زائد در صورت و بدن من بود ولی الان خیلی بیشتر شده اند و مو های پیشانیم ریزش زیادی دارند .ایا با درمان توسط متفورمین این علائم از بین می روند و باز هم مو های پیشانی من رشد می کنند یا خیر؟
متفورمین باعث کاهش قند خون می شود به چه شکلی ؟ایا قند دفع می شود؟

پریسا · اکتبر 29, 2010 در 8:36 ب.ظ

باسلام
ایااین بیماری درمان می شود.

شيوا · اکتبر 30, 2010 در 10:27 ق.ظ

سلام من ۳۰ سالمه و چند سال پیش آزمایشهای هورمونم طبیعی بودولی برای ریزش مو به من متفورمین دادند و موثر بود. الان من دچار ریزش مو شدم و اسپیرنولاکتون هم استفاده میکنم آیا میتونم باز برای ریزش مو از متفورمین استفاده کنم؟

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 7:46 ب.ظ

    پاسخ به شیوا: علل ریزش مو متفاوت است. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم صورت گیرد.

مریم · اکتبر 30, 2010 در 2:02 ب.ظ

من همون دختر۲۲ ساله هستم که یک ساله به طور طبیعی پریود نششدم.تو رو خدا جوابمو بدید.ناامیدم نکنید.

مریم · نوامبر 1, 2010 در 9:38 ق.ظ

فکر نمی کردم بعد از اون همه التماس پاسخ همه رو بدید به جز من

    Rashtgps 2 · نوامبر 2, 2010 در 8:24 ق.ظ

    پاسخ به مریم: سوال شما برای متخصص زنان ارسال شد به محض دریافت پاسخ درخ خواهد شد.

نغمه · نوامبر 5, 2010 در 2:48 ب.ظ

من ۲ساله که ازدواج کردم بعداز۲ماه عدم جلوگیری باردارشدم ولی در هفته ۱۰سقط کردم تمام ازمایشات لازم راانجام دادم مشکلی وجود نداشت الان ۱۰ماه ازسقطم میگذره ومن ۷ماه اقدام به بارداری مجدد کردم همیشه پریودهای منظم داشتم تا این ماه که سیکل ۵۰روزه (۲۰روز تاخیر)پریود شدم درسونوگرافی مشخص شد کیست تخمدان ناشی از آزادنشدن تخمک دارم دکتر۱ماه قرص ldومتفورمین تجویز کرد الان ۴روزه قرص ldتمام شده اما فقط لک بینی دارم میخواستم بدونم علت اینکه پریود نشدم چیه ایا سقط میتونه منو نازا کنه مصرف متفورمین تا چه اندازه تاثیر داره من دارم دیوونه میشم تو رو خدا جواب منو بدین

    rashtgps · نوامبر 18, 2010 در 9:28 ق.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به نغمه: سلام. سقط علت نازایی نیست. در قاعدگی منظم متفورمین تاثیری ندارد. ضمنا کیست‌های ساده عامل نازایی نیست.

دریا · نوامبر 6, 2010 در 10:44 ق.ظ

با سلام من ۷ ماهه باردارم از ۳ ماه پیش سوزش شدید معده داشته ام پزشک خودم فقط برایم شربت آلومینیوم ام جی اس تجویز کرده است ولی تاثیری نداشت ۲ هفتهپیش به پزشک داخلی مراجعه کردم برایم قرص رانیتیدین تجویز کرد که فقط شبها یک قرص هنگام خواب میخورم و راحت می خوابم به نظرشما استفاده از این قرص برای جنین ایجاد مشکلمی کند یا خیر ؟ با تشکر

    Rashtgps 2 · نوامبر 8, 2010 در 9:34 ق.ظ

    پاسخ به دریا: خیر.اثری ندارد. رانیتیدین در حاملگی گروه B است.

mahnaz · نوامبر 10, 2010 در 9:25 ق.ظ

با سلام
من زنی ۴۰ ساله هستم. رحم من بافت فیبروماتو دارد و چند فیبروم دارم که بزرگترین آنها ۴٫۵ سانت است البته قبلا یک فیبروم بزرگ ۱۱ سانتی داشتم که عمل میومکتومی کردم. در سینه ام هم چند فیبروکیستیک وجود دارد که زیاد بزرگ نیستند. مشکل کم‌خونی هم دارم. می‌خواستم برای لاغر شدن از قرص متفورمین استفاده کنم. آیا با توجه به وضعیت من میشود از این قرص استفاده کرد یا نه. و ایا متفورمین فیبروکیستیک‌ها را کوچک می‌کند یا نه؟ لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
با سپاس فراوان.

    rashtgps · نوامبر 18, 2010 در 9:18 ق.ظ

    پاسخ دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) به مهناز: با سلام، متفورمین تاثیری بر فیبروکیستیک‌ و فیبروم رحمی ندارد و کوچک نمی‌کند. ضمنا بهترین روش کاهش وزن رژیم غذائی و ورزش است.

lida · نوامبر 12, 2010 در 12:54 ب.ظ

سلام خدمت خانم دکتر اصغر نیا. من ۳۰ ساله و یکسال است که ازدواج کرده ام. بنده دارای تنبلی تخمدان بوده و هم چنین دارای فیبروم نیز می باشم. تا ۴ ماه قبل از مصرف داروهای متفورمین و کلومفئین و لتروزول تخمکهای من ۵-۸ میلی متر بوده اما با مصرف این قرصها اولین بار تخمک به ۱۸ میلی متر رسید و بار دوم یعنی ماه قبل نیز ۲ تخمک ۲۱ میلی متری که ماه قبل بود آزاد شده بود( ۱ شب در میان نزدیکی داشته ام) اما بارداری روی نداد و پزشکم عکس رنگی تجویز کردند که نتیجه عکس رنگی طبیعی بود و چیزی مشاهده نشد. حالا با این شرایط من میتوانم باردار شوم؟
با تشکر

shima · نوامبر 14, 2010 در 5:22 ب.ظ

با سلام خانمی هستم ۳۲ ساله .ماه پیش دچار لک بینی بین دوره شدم به صورتیکه در تمام طول ماه پاک نبودم دکتر ازمایش هورمونی بهم داد که جوابش به این شرح بود:
T.S.H :2.2
PROLACTIN :1.9
BETA HCG:1
TESTOSTRON:0.3
DEHA SO4:1710
بعد از دیدن ازمایش دستور سونو وازینال داد و همچنین مصرف قرص یاسمین.جواب سونو به این شرح : در بررسی ترانس ابدومینال رحم میدلاینو دارارای اکوی نسجی و پارانشیم نرمال است.
اندومتر در فاز پرولیفراتیو است و دو لایه آن ۶ MM ضخامت دارد.
ابعاد رحم ۷۵×۳۵×۳۸ MM است.
هر دو تخمدان دارای ا:وى نسجی نرمال میباشد.
بزرگترین فولیکول ۱۱MM دىامتر دارد.
در تخمدان چپ واقع است.
مایع آزاد در کول -دو- ساک خلفی دیده نشد.
در بررسی ترانس وآژینال اند,متر در فاز پرولیفراتیو است و دو لایه آن ۱٫۳MM ضخامت دارد.
اندومتر هموژن است و تصویری به نفع پولیپ آنومتر دیده نشد.
تخمدانها طبیعی است.
تا روز ۱۲ دوره اوضاع خوب ىود ولى از روز ۱۲ به بعد لکه بینی باز شروع شد در ضمن همراه با دردهای شبیه پریود بود. قبل از لکه بینی به دکتر دیگری که مراجعه کردم گفت بعد از اتمام قرصها از روزه ۱۶ دوره بعد قرص پروژسترون و متفورمین رو شروع کن .
میخواستم ببینم که به این توصیه عمل کنم یا احتیاج به بررسی بیشتری هست و اگر هست ممکنه نشونه چه بیماری باشه ؟

سمیرا-ق · نوامبر 18, 2010 در 1:18 ق.ظ

باسلام ، آیا خوردن کپسول آموکسی کلاو برای درمان سرماخوردگی می تواند جواب بیبی چک را مثبت نشان بدهد.
لطفا طرز استفاده از کیت تخمک گذاری را بفرمایید.
متشکرم از راهنمایی شما

    Rashtgps 2 · نوامبر 21, 2010 در 5:31 ب.ظ

    پاسخ به سمیرا -ق: خیر اما در صورت شک از تست خون کمک بگیرید.

سپیده · نوامبر 18, 2010 در 11:32 ق.ظ

با سلام
پدر من دیابت نوع ۲ دارد روزانه ۴ عدد متفورمین مصرف میکند. ضمنآ دچار سندروم روده تحریک پذیر هم هست. مدتی است نزدیکیهای ظهر استفراغ میکند . استفراغها با گاز زیاد همراه است و گاهاً فقط زردآب. آندوسکوپی و کلونوسکوپی هم انجام داده گفته اند دلیل ارگانیکی برای استفراغها نیست. لطفآً راهنمایی کنید . واقعاً مستاصل شده ایم. ضمناً داروهای آمیوفارم و اپو ستالول برای قلب و تامسولوسین و تولترودین برای پروستات هم مصرف می کند.

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:08 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به سپیده: به نظر می‌رسد علائم بیمار ناشی از مصرف متفورمین باشد. لذا توصیه به درمان عوارض با دارو است. می‌توانید تحت نظر پزشک معالج از داروهای مثل دسموپرازول صبح‌ها و فاموتیدین شب‌ها و سوکرالفیت روزانه سه قرص مصرف کنید.

دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) · نوامبر 20, 2010 در 5:59 ب.ظ

پاسخ به شیما: با سلام، یک بار لکه‌بینی موردی ندارد. فعلا فقط یاسمین ادامه یابد. در صورت ادامه‌ی مشکل، سونوگرافی واژینال روز ۸ تا ۱۰ قاعدگی تکرار شود.

دکتر معصومه (شیرین) اصغرنیا (متخصص زنان) · نوامبر 20, 2010 در 6:03 ب.ظ

پاسخ به لیدا: با سلام، قبل از هر اقدامی باید همسرتان آزمایش اسپرم بدهد. در صورت نرمال بودن وی، با توجه با اختلال تخمک‌گذاری، بدون نگرانی تحت نظر پزشک حداقل ۶ ماه با داروهای متفورمین، کلومیفن، آمپول گنال اف یا فوستیمون با کنترل سونوگرافی واژینال و سپس اچ سی جی به درمان ادامه دهید. (محل فیبروم نیز مهم است.) با کمی صبر نتیجه خواهید گرفت.

سمیرا-ق · نوامبر 22, 2010 در 2:13 ق.ظ

با سلام
لطفا طرز استفاده از کیت تخمک گذاری را توضیح بدهید.
که از چه زمانی باید استفاده شود تا روز تخمگ کذاری مشخص شود.

    Rashtgps 2 · فوریه 22, 2011 در 10:34 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به سمیرا-ق:در صورت قاعدگی منظم میتوانید از روز ۱۲ تا ۲۰ از کیت ادراری استفاده کنید در واقع پس از تخمک گذاری نشاندار میگردد.
    با تشکر

هما · نوامبر 24, 2010 در 11:32 ق.ظ

سلام تقریبا ۴ ماه پیش با پریودنامنظم پیش دکتر رفتم و ایشون سونوگرافی دادند و متوجه شدم pco دارم تا ۴ماه سیپروترون کامپاند می خوردم و جدیدا هم بهم قرص متفورمین دادندهمراه با کامپاندتا حدودی به این قرص آگاهم واینکه برای درمان pco است ولی چندروزه که جوش همراه با دردبهم زده دکترپوست هم قبلا رفتم و بهم گفتند ازنشانه های pco جوش و پریودنامنظم هست و دارو دادند باید چیکارکنم باورکنیدرعایت همه چیو می کنم ولی این جوشها اعصابمو دیگه خردکرده درضمن ۴۹کیلو دارم مجردم و موهای زائدهم ندارم ولی می خوام بدونم این جوشهابه خاطرچیه دیگه من که دارم درمان میشم؟؟؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:06 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به هما: لازم است حتما آزمایشات هورمونی از جمله تیروئید و پرولاکتین شما چک شود.

محسن · نوامبر 24, 2010 در 7:02 ب.ظ

باسلام
من حدود ۵ ساله دیابت نوع دو دارم وبا کمک متفورمین در شروع جلو افزایش قند را گرفتم و با رزیم غذایی مناسب در طی یکسال قند من بدون دارو نرمال شد وحدود ۴سال راحت بودم و دوباره حدود ۵ ماه است که قند من برگشته وبه شدت وبا رزیم مناسب ومصرف متفورمین کاملا کنترل است به نحوی که قند سه ماه من ۶ بوده وناشتا ۹۹ و۲ساعته هم ۱۲۸ ولی حدود ۱۰روزاست که برخلاف قبل که قبض میشودم حالا اسهال دارم ودرد پا ودست احتمال میدهم که از عوارض متفورمین باشد ومیخواهم آکابوز ۵۰استفاده کنم نظر شما چیست

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:10 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به محسن: به نظر نمی رسد علائم مربوط به متفورمین باشد. توصیه به مصرف آکاربوز نیز نمی‌کنم چراکه عوارض گوارشی آن خیلی بیشتر از متفورمین است.
    ضمنا متوجه TYM نشدم.

دیدگاه‌ها بسته است.