آن‌چه باید درباره‌ی مت‌فورمین بدانیم/ دکتر محمدرضا رجب‌زاده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

metformin-01نام ژنریک: مت‌فورمین
نام تجاری: گلوکوفاژ، ریومت

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی مت‌فورمین
اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از مت‌فورمین استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف مت‌فورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.
گاه بیمار هنگامی که از مت‌فورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.
همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی(مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید مت‌فورمین موقتاً قطع شود.
همچنین گاه ممکن است مت‌فورمین سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.
مت‌فورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از مت‌فورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. مت‌فورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف
در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک بیشتر است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز مت‌فورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به مت‌فورمین وجود دارد.
در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از مت‌فورمین ممنوع است.
مت‌فورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که مت‌فورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.
مت‌فورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.
metformin-2
نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف
مصرف منظم مت‌فورمین در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. مت‌فورمین معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب مت‌فورمین و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.
نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به مت‌فورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف مت‌فورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.
هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف مت‌فورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
در مواقعی که یک نوبت مت‌فورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.
نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف مت‌فورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی
۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً مت‌فورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی
۱-    داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با مت‌فورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲-    داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳-    داروهایی که ممکن است با مت‌فورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

Ref: Multum Drug Dictionary
دکتر محمدرضا رجب‌زاده
نشانی: شفت، روبه‌روی مسجد جامع، تلفن: ۷۸۲۲۹۵۹-۰۱۳۲


286 دیدگاه

KrisBelucci · ژوئن 2, 2009 در 7:01 ب.ظ

Great post! Just wanted to let you know you have a new subscriber- me!

CrisBetewsky · جولای 6, 2009 در 9:34 ب.ظ

Where did you take from such kind of information? Can you give me the source?

fahim · جولای 26, 2009 در 1:06 ب.ظ

very good

نسترن · اکتبر 7, 2009 در 11:07 ق.ظ

ممنون از اطلاعات شما اما من مشکل دیابت ندارم اما چون دچار تخمدان پلی کیستیک هستم دکتر به من گلو کوفاژ دادن میشه راجع بهش کمی اطلاعات در سایت بزارید با تشکر

مریم · اکتبر 26, 2009 در 4:05 ب.ظ

باسلام من ۳۰ سال دارم یکسال است ازدواج کردم دارای تخمدان پلی کیسیتیک هستم قبلابه انواع متفورمین حساسیت داشتم یعنی سریعا حالم بد می شد .اما مدتی دوباره شروع کردم ولی خوبم .بعد از ۸ ماه دارم پریود می شم اما به صورت لکه است .ورزش رو هم شروع کردم .وهر ۲۰ روز نصف داستینکس می خورم .می خواستم بدون تا کی باید متفورمین بخورم تا به نتیجه برسم .

    rashtgps · نوامبر 2, 2009 در 6:32 ب.ظ

    متفورمین در مبتلایان به تخمدان پلی‌کیستیک که ممکن است دیابت هم نداشته باشند ولی مقاومت به انسولین دارند تجویز می‌شود. دوره‌ی درمان معمولاً ۶ ماه است ولی اگر کسی حین درمان حامله شد، متفورمین را قطع نمی‌کنیم چون در پیشگیری از سقط هم موثر است.

اذر · نوامبر 9, 2009 در 8:16 ق.ظ

با سلام.در ازمایشی که همسرم دادند نشون میداد که انزیم های کبدی و کلسترول بالا دارند .دکتر برای ایشون متفورمین تجویز کردند.ایا این قرص با توجه به بالا بودن میزان انزیم کبدی برای ایشون مضر نیست؟

    rashtgps · نوامبر 18, 2009 در 1:10 ب.ظ

    پاسخ به آذر:
    اگر کلسترول خون بالا باشد مصرف متفورمین ایرادی ندارد. ولی اگر آنزیم‌های کبدی، به‌خصوص به‌علت کبد چرب، بالا باشد، می‌تواند بر شدت بیماری کبدی بیافزاید.

ماه منیز · نوامبر 15, 2009 در 7:23 ب.ظ

با سلام
مشکل من بر میگرده به تنظیم نبودن عادت ماهیانه
من از زمانی که پریود شدم همیشه با تاخیر پریود می شدم
من نزدیک ۲۷ هستم و نزدیک ۲ سال هم هست که ازدواج کردم ولی به جز ۲ مورد ۵ ماهه که پریودیه من تنظیم بوده هیپ وقت تنظیم نبودم(البته بعد از ازدواجم)
چندین بار هم به دکتر مراجعه کردمولی نتیجه نگرفتم تا این که چند ماهه قبل به دکتر مراجعه کردم برای این که شوهرم بچه نمیخواد و برای همین به دکتر مراجعه کردم که اگه مشکلی هست بر طرف بشه
دکتر به من گفتن که من رتنبلی رحم دارم و بهتر که تا ۲سال دیگه بچه باردار بشم و چون من تا حالا اقدام نکردم نمیتونن بگن که من آیا باردار میشم یا نه ولی بهتر که زودتر باردار بشم
ولی با این شرایط هم شوهر من راضی نمیشه
دکتر به من قرص های متفورمین و مدروکسی پروژسترون دادن و گفتن برای این که نمی خوام الان باردار بشم ۳ماه مصرف کنم و بعد ۲ماهول کنم و باز ۳ ماه مصرف کنم روزی ۲ بار وسط ناهار و شام
هیچ علائمی هم ندارم
من میترسم هیچ وقت باردار نشم و پافشاری شوهرم برای باردار نشدن منو اذیت میکنه
البته ما در خارج از ایران زندگی میکنیم و دانشجو هستیم و به خاطر ادامه تحصیل شوهرم حداقل تا ۵ سال نباید باردار بشم و این منو با این وضعیتی که دارم اذیت میکنه
میخواستم بدونم امکان این داره که من باردار نشم بعد از این همه مدت ؟

    rashtgps · نوامبر 18, 2009 در 1:14 ب.ظ

    پاسخ دکتر مرضیه مهرافزا (متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری) به ماه منیر:
    قرص متفورمین حداقل باید ۶ ماه مداوم مصرف شود. در ضمن اگر پریود ماهانه‌ی منظم وجود ندارد و شخص فعلاً قصد بارداری ندارد، باید از قرص‌های پروژسترون حداقل به‌مدت ده روز در ماه یا کنتراسپتیو استفاده کند و امکان بارداری معمولاً تا حوالی ۴۰ سالگی وجود دارد.

یوسف · نوامبر 19, 2009 در 12:05 ق.ظ

من شنیدم این دارو باعث کاهش وزن میشه به نظر شما میشه برای کاهش وزن ازش استفاده کرد؟ و اگر بله تا چه اندازه و چه مدت

Fatemeh Doostar · دسامبر 18, 2009 در 11:41 ب.ظ

با سلام
بانوئی هستم ۶۴ ساله دیابتی وابسته به انسولین بین پزشکانم در مصرف متفورمین همراه انسولین اختلاف است.لطفا راهنمائی فرمائید

    rashtgps · دسامبر 20, 2009 در 6:18 ب.ظ

    پاسخ به Fatemeh Doostar :
    برای قضاوت درباره‌ی نوع دارو به اطلاعات بیشتری نیاز است. یکی از پزشکان خود را انتخاب و به او اعتماد کنید.

پریسا اسدی · دسامبر 23, 2009 در 2:31 ب.ظ

با سلام .من۳۰ سال سن درام وفرزندی نیزندارم. کیست تخمدان داشته وعمل جراحی باز انجام داده ام .آیا این عمل جراحی برروی باردارشدن تاثیرمی گذارد ؟ درحال حاضر قرص متفورمین مصرف می نمایم.آیا این قرص به باردارشدن کمک می نماید

    rashtgps · دسامبر 23, 2009 در 7:57 ب.ظ

    پاسخ دکتر مرضیه مهرافزا (متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری) به پریسا اسدی:
    اگر در جراحی تخمدان برداشته شده باشد، بر باروری تاثیر منفی خواهد داشت. اگر فقط کیست را برداشته باشند، در صورتی که با هیستروسالپنگوگرافی مشخص شود لوله‌های تخمدان باز است، مشکلی پیش نمی‌آید ولی اگر چسبندگی وجود دارد، برای باروری ممکن است نیاز به استفاده از IVF باشد.
    متفورمین هم فقط در موارد کیست‌های متعدد تخمدان که انسولین و آندروژن بالا و خونریزی قاعدگی کم دارند و خیلی چاق نیستند در کمک به باروری موثر است.

یاسمن · دسامبر 31, 2009 در 11:48 ق.ظ

با سلام . من ۳۱ سالمه ۸ساله که ازدواج کردم و بعد از ۲سال، باردار شدم که در ۷هفتگی سقط شد. و الان بعد از گذشت ۱ سال هنوز باردار نشدم. و بعد از مراجعه به دکتر به من ۲۰۰ عدد قرص متفورمین داده و تازه شورع به مصرف ان کردم و بسیار احساس خستگی و و خواب آلودگی و بی اشتهایی دارم. ایا مصرف این قرص ها برای من ضرر ندارد.البته تشخیص داده شده که گواتر ضعیف دارم.
لطفا راهنمایی بفرمایید.

    rashtgps · ژانویه 10, 2010 در 12:24 ب.ظ

    پاسخ دکتر مجتبی مهرداد (فوق تخصص غدد) به یاسمن:
    اگر دلایل کافی برای تجویز متفورمین وجود داشته باشد، باید تجویز آن از دوز کم شروع و به‌تدریج تا دوز مورد نظر اضافه شود. بیماران تحت درمان با متفورمین باید از لحاظ قند خون و عوارض کلیوی و کبدی مورد توجه قرار گیرند. توصیه می‌شود به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

mohammad · ژانویه 14, 2010 در 2:20 ب.ظ

site shoma aalist anjoman pirooz ast

farah · ژانویه 18, 2010 در 3:13 ق.ظ

سلام ممنون سایتتون عالیه..من یک سوال دارم دکتر خواهرم براش قرص متفورمین رو تجویز کردند و گفتن برای کم کردن وزن موثره و خواهره بنده هم واقعا تغییر کرده لاغر شده می خواستم بیینم آیا این دارو به جز مواردی که ذکر شده ضرر دیگی ای نداره؟یعنی حتی به مدت طولانی مصرف شه هیچ ضرری به بدن وارد نمی کنه؟

    rashtgps · ژانویه 20, 2010 در 10:18 ق.ظ

    پاسخ دکتر مداح (متخصص تغذیه) به فرح:
    متفورمین هم مثل داروهای دیگر عوارض خودش را دارد. این دارو ممکن است در کنار اقدامات دیگر (رژیم غذایی، ورزش و…) به کاهش وزن کمک کند ولی به‌طور عام به‌عنوان یک داروی لاغری تجویز نمی‌شود. در مورد کاهش وزن تابه‌حال مقالاتی در این سایت منتشر کرده‌ایم و ظرف یک ماه آینده مقاله‌ای با موضوع «داروهای مورد استفاده در کاهش وزن» نیز منتشر خواهیم کرد.

farah · ژانویه 20, 2010 در 10:10 ب.ظ

سلام ممنون از جوابتون.میشه متفورمین را همزمان با قرص ضد بارداری مصرف کرد؟

    rashtgps · ژانویه 23, 2010 در 10:17 ق.ظ

    پاسخ به فرح:
    بله، تداخل خاصی ندارد.

صحرا · ژانویه 30, 2010 در 4:26 ب.ظ

سلام منم ۳ساله ازدواج کردم حامله نشدم گفتن تخمدانهم بیش از حد کوچک هستن ومن وقتی پریود میشم باکمک قرص استروژن وپروستروژن میشم واگر مصر ف نکنم صد سال نمیشم وگفتن شوهر م هم سریع نیست نمیدونم چکارنم در ضمن امپولهای hmgوhcg زدم ولی هیچی انواع قرص خوردم بازم هیچ
ی الان هم خسته شدم ومیخام کمکم کنید باتشکر

ندا · ژانویه 31, 2010 در 2:04 ب.ظ

سلام.من ۴ماه ازاین دارو استفاده میکنم.از۲ هفته پیش سرگیجه وضعیتی دارم.مشکل گوش هم ندارم.ممکنه تداخل با فلوکستین باشه؟باتشکر.

mohaham attar · فوریه 22, 2010 در 11:42 ب.ظ

سلام پدر من ۵۹ سال سن دار د قتد خون ناشتا ۲۰۲
۳ سال پیش سکته قلبی کردند و قرص ها ی دیگوکسین و رانیتیدن م مصرف میکنید و گاهی اوقات برای جلوگیری ازتنگی نفس فورزماید استفاده میکیند و ۳ روز است که به علت قند خون ۲۰۲ به تجویز دکتر متفوریمن به تازگی و ۳ بار در روز شروع شده و گی بنگلامید با نصف صبح ۱ عدد شب مصرف میشود لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    Rashtgps 2 · آوریل 20, 2010 در 7:19 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص (داخلی) بهmohamam attar:به نظر می رسد با توجه به سابقه سکته قلبی داروهای قلبی ایشان کافی نیست.از طرفی قرص متفورمین برای کاهش قند ناشتای صبح مناسب است و گلی بن کلامید هم قند بعد از غذای بیمار را تنظیم می کند.در هر حال چون نتیجه کامل ازمایش بیمار در دست نیست توصیه می شود حتما به همکار متخصص داخلی مراجعه نمایید تا هم وضعیت قلبی و هم قند خون بیمار تنظیم شود.

یاسمن · فوریه 23, 2010 در 11:02 ق.ظ

سلام یاسمن هستم . مصرف متفورمین را ادامه دادم. تازه متوجه شدم که باردارم. همونطور م که تو ایمیل قبلیم تاریخ ۱۰ دی ۸۸ نوشتم یک بار سقط داشتم الان چکار کنم این قرص رو
ادامه بدم یا کم کنم یا چی؟ اسید فولیک چی ؟ لطفا راهنمایی کنید. تشکر

    Rashtgps 2 · آوریل 18, 2010 در 5:54 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر (متخصص داخلی) به یاسمن:چنانچه مصرف متفورمین به علت دیابت و قند بالای شما بوده باید مصرف متفورمین بلافاصله قطع شود و تحت نظر متخصص داخلی انسولین مصرف کنید.اما اگر به دلایل دیگری مصرف متفورمین با قند نرمال داشته اید قطع متفورمین کافی است اما مصرف فولیک اسید با دوز بالا (۴)ادامه یابد.پیگیری نا هنجاری های عصبی جنین با سونوگرافی توصیه می شود.

شبنم · مارس 4, 2010 در 10:30 ق.ظ

سلام من خودسرانه رفتم متفورمین خریدم چون شنیدم باعث کاهش وزن میشه میخواستم بدونم اگه رزیم غذایی را رعایت کنم تا چند وقت دیگه لاغر میکنه و برای من که همیشه قندم پایینه خطری نداره؟!!

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2010 در 7:22 ب.ظ

    پاسخ دکتر مداح(متخصص تغذیه)به شبنم:
    متفورمین هم مثل داروهای دیگر عوارض خودش را دارد و لی معمولا منجر به افت قند خون نمی شود.این دارو ممکن است در کنار اقدامات دیگر (رژیم غذایی، ورزش و…) به کاهش وزن کمک کند ولی به‌طور عام به‌عنوان یک داروی لاغری تجویز نمی‌شود.

علی · آوریل 11, 2010 در 11:46 ق.ظ

ببخشید من آزمایش خون دادم و قند و چربی پائین است آیا می توانم به منظور لاغری متفورمین استفاده کنم؟ خانمم هم کیست داره آیا می تواند استفاده کند

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2010 در 7:20 ب.ظ

    پاسخ آقای دکتر مداح (متخصص تغذیه)به علی: اگر چه متفورمین معمولا منجر به افت قند نمیشود ولی در کتب علمی مصرف متفورمین برای لاغری توصیه نشده است. برای درمان کیست همسرتاناگرچه متفورمین دارویی است که برای درمان کیست و تنظیم دوره پریود به کار می رود ولی توصیه میشود به متخصص زنان مراجعه کنید.

شیرین · آوریل 14, 2010 در 12:46 ب.ظ

سلام شیرین هستم ۲۹ سالم و یک ماه در میا ن پریود میشم و دکتر رفتم متفورمین تجویز کرد چون ناراحتی معده دارم می خواستم بپرسم مصرف همزمان متفورمین با شیرین بیان مشکلی ایجاد نمی کنه

    Rashtgps 2 · آوریل 18, 2010 در 5:58 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر(متخصص داخلی)به شیرین:متفورمین دارویی است که معمولا باعث سوهاضمه و حالت تهوع استفراغ می شود که با تغییر دوز یا ادامه مصرف بیمار نسبت به این علائم تحمل پیدا می کند ولی معمولا تداخلی باشیرین بیان ندارد.

مریم · آوریل 24, 2010 در 12:59 ب.ظ

سلام
با تشکر از مطالب مفیدتون
من ۴۹ ساله هستم و دارای کبد فوق العاده چرب هستم و قندم هم ۱۳۰ است
خیلی به دکتر مراجعه کردم
فوق تخصص داخلی واسم قرص متوفورمین رو تجویز کرده
و قرص آتورواستاتین رو داده
و برای معده هم قرص پنتو پرازول می خورم
باری فشارم هم قرص اتنولول و لوزاتن ۲۵ می خورم
رژیم هم می گیرم ولی کبدم خوب نشده
به راهنماییه شما نیاز دارم
اینکه چه غذاهایی بخورم و می تونم از داروهای گیاهی هم استفاده کنم
لطفا زود جوابم رو بدین

    Rashtgps 2 · آوریل 30, 2010 در 6:41 ب.ظ

    پاسخ خانم دکتر پرستنده چهر(متخصص داخلی) به مریم:درباره کبد چرب باید گفت که چربی رسوب کرده در کبد حذف نمی شود و فقط در صورتی که آنزیم های بالا باشد باید به سطح عادی برگردد. مصرف اترو واستاتین توصیه می شود.مصرف داروهای گیاهی توصیه نمی شود.

    Rashtgps 2 · آوریل 30, 2010 در 6:42 ب.ظ

    پاسخ خانم دکتر پرستنده چهر(متخصص داخلی) به مریم: درباره کبد چرب باید گفت که چربی رسوب کرده در کبد حذف نمی شود و فقط در صورتی که آنزیم های بالا باشد باید به سطح عادی برگردد. مصرف اترو واستاتین توصیه می شود.مصرف داروهای گیاهی توصیه نمی شود.

لیلا · می 19, 2010 در 1:09 ب.ظ

سلام
من قبل از بارداری تعداد ۱۰ عدد متفورمین روزی ۱ عدد خوردم.
حدودا ۱ هفته بعد از مصرف قرص دهم باردار شدم.
آیا این مساله در سلامت جنین تاثیر دارد؟

    Rashtgps 2 · ژوئن 7, 2010 در 10:40 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر(متخصص داخلی) به لیلا: متفورمین در بارداری دستهBاست و بر روی جنین شما اثری ندارد.البته درصورت وجود دیابت, در بارداری باید تحت نظر پزشک انسولین درمانی شوید.

الهام · می 20, 2010 در 12:16 ب.ظ

با سلام؛
من از ۱۳ سالگی تا به امروز که ۲۴ سالمه پریود منظم نداشتم هر بار دکتر رفتم سونوگرافی کردن گاهی کیست داشتم که با قرص برطرف شد گاهی هم فقط تنبلی رحم. حدود ۲ ساله که ازدواج کردم الانم ۴ماهه که پریود نشدم. آخرین باری که دکتر رفتم برای ۳ماه متفورمین تجویز کردند اما حالت تهوع و سرگیجه بهم دست میداد ادامه ندادم. حالا باید چیکار کنم؟ مصرف قرصها رو ادامه بدم؟

    Rashtgps 2 · ژوئن 7, 2010 در 10:37 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر(متخصص داخلی) به الهام: به عنوان اولین اقدام باید مطمئن شوید باردار نیستید. حتما تست حاملگی انجام شود. اگر باردار نبودید علائم ناشی از قزص متفورمین است. با این حال نیاز به کنترل پرولاکتین و هورمون تیروئید هم هست. برای تصمیم ادامه درمان با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

زهرا · می 24, 2010 در 6:47 ب.ظ

با سلام
در حدود ۴ ماه پیش برای مشکل پرمویی که دارم به پزشک متخصص غدد مراجعه کردم . بعد از معاینه قرص متفورمین و فیناستراید ۱ تجویز کردند . بدون هیچ توضیحی در مورد قرصها . تا الان فکر میکردم این داروها دقیقا برای مشکلی که دارم نوشته شده . الان بیش از ۳ ماهه که دارم قرصها رو مصرف می کنم . امروز متوجه شدم متفورمین چربی سوزه و فیناستراید برای درمان طاسی به کار میره . در صورتیکه من مشکل پرمویی دارم . نمیدونم دکتر برای چی اینها رو تجویز کرده . من چند کیلویی هم اضافه وزن دارم . احتمال میدم متفورمین برای همین نوشته شده . در صورتیکه تا الان هیچ تاثیری برای من نداشته .حس می کنم پزشکم اشتباهی دارو نوشته باشه . کاملا به پزشکم بی اعتماد شدم . باهاشون هم نمیشه مشورت کرد چون خیلی دیر به دیر نوبت میده . به نظر شما باید مصرف این قرصها رو ادامه بدم یا نه ؟

    Rashtgps 2 · می 25, 2010 در 12:02 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به زهرا: نگران نباشید. هر دوی این داروها برای مشکل اصلی شما تجویز شده اما اگر بعد سه ما پاسخی دریافت نکردید بهترست با پزشکتان مشورت کنید.

    Rashtgps 2 · می 25, 2010 در 12:02 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به زهرا: نگران نباشید. هر دوی این داروها برای مشکل اصلی شما تجویز شده اما اگر بعد سه ماه پاسخی دریافت نکردید بهترست با پزشکتان مشورت کنید.

محمد · می 25, 2010 در 7:19 ق.ظ

با سلام
یک ماه قبل سرماخوردگی شدید گرفتم طوری که دکتر ۱۲ عدد پنیسیلین تجویز کرد تا خوب شدم ؛از یک هفته قبل نیز دوباره با سوزش گلو مواجه شدم و صدایم خوب در نمی یاد و با خشکی گلو همراه است البته لوزههایم نیز خیلی بزرگ است , حال مشکل از لوزه است یا اینکه از مصرف متفورمین؟آیا با عمل لوزه مشکل سرماخوردگی هایم رفع می شود.

    Rashtgps 2 · ژوئن 7, 2010 در 10:25 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر (متخصص داخلی) به محمد:به نظر می رسد مشکل شما ربطی به متفورمین نداشته باشد و بیشتر ناشی از واکنش ازدیاد حساسیت باشد. در هر حال بهتر است از یک داروی انتی هیستامین استفاده کنیدو با شستشوی منظم با اب و نمک و پرهیز از ترشی ها و…مشکل شما حل می شود..تزریق یک عدد دگرامتازون هم کمک کننده است. درباره عمل جراحی لوزه نیز باید گفت که شما نیازی به جراحی ندارید. تنها اندیکاسیون عمل لوزه مشکلات تنفسی ناشی از بزرگی لوزه است که باید توسط متخصصین گوش و حلق و بینی تائید شود.

لیلی · ژوئن 13, 2010 در 10:06 ق.ظ

با سلام . مبتلا به دیابت نوع دو هستم متفورمین مصرف می کردم. بنا به تجویزپزشک قبل از بارداری انسولین تزریق می کنم . اگر در یک نوبت امکان تزریق انسولین وجود نداشته باشد می توانم متفورمین استفاده کنم .(قبل از بارداری ) متشکرم

    Rashtgps 2 · ژوئن 18, 2010 در 9:36 ق.ظ

    پاسخ به لیلی: متفورمین گروه Bاست و بر روی جنین اثری ندارد.

شیدا · ژوئن 16, 2010 در 2:28 ب.ظ

با سلام

از همه دوستان عزیزی که در این سایت همکاری دارند کمال تشکر بابت مطالب مهمی که گذاشتید دارم . لطفاً به سوالات من در صورت امکان پاسخ دهید خیلی به کمک همگی نیاز دارم.
مدت ۷ سال است که ازدواج کردم و یکسال است که اقدام به بارداری کردم. ۲ سال هست که فیبروم دارم ولی رشدش خیلی کند هست و دکتر گفته که فعلاً نیازی به عمل نیست البته قبل از اقدام آزمایش کاملی دکتر تجویز کردند که متأسفانه متوجه شدم که هپاتیت بی دارم البته می دونم که از یک دندان پزشکی منتقل شده به هر حال بعد از آزمایش کامل گفتند آنزیمها مشکلی ندارند کبد هم سنوگرافی شد و فعلاً تحت نظر هستم و مشکلی در این رابطه فعلا نیست.فقط گفتند بهتر هست چند ماهی حامله نشم.الان ۷ ماه هست که برای حاملگی اقدام کردم و لی خبری نیست . دکتر به من اسید فولیک و متفورمین داده. آیا برای کبد من مشکلی پیش میاره و یا چون آنزیمها مشکلی ندارند مسئله ای نیست؟ آیا فیبروم من که در خارج رحم هست علت ناباروری میشه؟ و حتماً باید فیبروم قبلش عمل بشه؟ خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید.از همه تشکر میکنم.

عبدالرضا · ژوئن 19, 2010 در 8:21 ب.ظ

از همه عزیزانی که در این سایت همکاری دارند صمیمانه سپاسگزاریم. وازاینکه به سوالات درماندگان و نیازمندان بصورتی پاسخ میدهید (علمی و ساده) خدا قوت
ازطرف Fatemeh Doostar

حمید · جولای 2, 2010 در 2:53 ب.ظ

با سلام
به من برای لاغری قرص مت فورمین رو توصیه کردند اما معمولا هفته ای ۳–۴ شب الکل مصرف میکنم
می خواستم بدونم آیا همراه الکل می شه این قرص رو مصرف کرد یا نه
ممنونم

    Rashtgps 2 · جولای 29, 2010 در 7:01 ب.ظ

    پاسخ به حمید: مصرف متفورمین با الکل تداخلی ندارد. اما به شرط اینکه بیمار دچار نارسایی کلیه یا سیروز ناشی از الکل نشده باشد.در کل مصرف متفورمین برای لاغری توصیه نمی شود.

پروین · جولای 3, 2010 در 3:38 ب.ظ

من ۷ ماه اقدام به باراری کردم ولی نتیجه نگرفتم رفتم پیش دکتر قرص متفورمین و بروموکریپتین بهم داد آیا با این قرصها من حامله میشم .در ضمن با خوردن این قرصها کاملا فشارم میاد پایین و حالت تهوع بهم دست می ده . باسپاس

    Rashtgps 2 · جولای 5, 2010 در 8:48 ب.ظ

    پاسخ به پروین:به نظر می رسد که اختلال هورمونی وجود دارد که این دارو ها برای آن تجویز شده است. عوارض ذکر شده جز عوارض داروهای مصرفی است.

نیره · جولای 4, 2010 در 9:23 ق.ظ

سایتتون عالیه دکترهای با حالی دارین که راهنمایی های خوبی می کنن

آوا · جولای 8, 2010 در 7:01 ب.ظ

سایتتون عالیه فقط لطفا پاسخ دکترها یه کمی جامع تر باشه با تشکر

سحر · جولای 11, 2010 در 2:26 ب.ظ

سلام
با تشکر از مطالب خوبتون
من پریود خیلی بی نظمی دارم یعنی ۲بار در طی ماه دکتر متفورمین برام تجویز کرد قبل از صبحانه و بعد از شام . مدتی خوب شدم رهاش کرده .بعد از ازدواج هر شب بعد از شام یه قرص استفاده میکنم .ولی باز همون شرایط دو بار در یک ماه تکرار شده(مخصوصاً بعد از نزدیکی پریود میشم) . خیلی نگرانم .راهنماییم کنید.

    Rashtgps 2 · جولای 11, 2010 در 11:09 ب.ظ

    پاسخ به سحر: با توجه به شرح حال و اینکه بعد نزدیکی دچار خونریزی می شوید نیاز است حتما ویزیت پزشک زنان به ویژه بررسی از نظر ضایعات واژن و زخم دهانه رحم صورت گیرد.

افسانه · جولای 21, 2010 در 10:44 ق.ظ

با سلام
من ۳۰ ساله هستم و یک ماه به علت تاخیر در پریودم (۴۳)روز طول کشید پریود بشم به دکتر زنان مراجعه کردم ایشان بعد از انجام آزمایشات خونی به من مدفورمین را تجویز کردند ۲۰۰ تا .من هم خوردم.رنج پریود های من ۲۹-۳۵ است و گاهی ۳۶ ۳۷ و یکبار هم ۴۳ شد.
هم اکنون ۵ ماه است که برای بارداری اقدام کردم ولی اتفاقی نیافتاده دکتر مجددا به من مصرف فرص مدفرمین +ب کمپلس را تجویز کردند و گفتند برای بچه دار شدن باید آن رامصرف کنم البته جواب آزمایشاتم خوب بود نه بیماری قندی دارم نه سابقشو تو فامیل داریم .تیروئید هم ندارم .
حالا به نظر شما من باید این قرص را مصرف کنم و آیا مشکل خاصی برای بچه دار شدنم وجود دارد.
لطفا من را راهنمایی کنید. با تشکر

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 8:36 ق.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به افسانه: (با پوزش از تاخیر) معمولا متفورمین برای تنظیم تخمک گذاری تجویز می شود و گاهی برای درمان کیست تخمدان در افراد دارای موهای زائد. اما اثر آن به طور کلی ثابت شده نیست.دارو را ادامه دهید. در رابطه با بارداری هم ۵ماه عدم بارداری به معنی ناباروری نیست. چنانچه تا ۱۳ ماه بعد قطع جلوگیری بارداری رخ ندهد باید جز گروه ناباروری ها بررسی شود. ضمنا در آن زمان نیاز است همسرتان نیز بررسی شوند.

وحید · جولای 22, 2010 در 11:00 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
من ۷۰ سال سن دارم دچار سیروز کبدی ودیابت نیز می باشم .
ایا خوردن متفورمین برای من مضر می باشد
لطفا من را راهنمایی کنید . با تشکر

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 8:32 ق.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به وحید:معمولا در سیروز توصیه به مصرف متفورمین نمی شود.

sahar · جولای 23, 2010 در 8:00 ب.ظ

سلام من چند روز پیش …

    rashtgps · جولای 24, 2010 در 8:50 ق.ظ

    پاسخ به سحر: پاسخ پرسش شما منفی است. در زمان قاعدگی احتمال حاملگی وجود ندارد، ولی احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز هست.

افسانه · جولای 25, 2010 در 8:54 ق.ظ

لطفا پاسخ سئوال من رو هم بدید………..

سمیرا -ق · آگوست 18, 2010 در 3:55 ق.ظ

سلام من ۲ ساله که ازدواج کردم و مشکل پر مویی داشتم که دکتر به من قرص متفورمین را توصیه کرد و انسولین خونم از حد نرمال با خوردن گلوکز یکی بالا می رود یعنی ۳۶ می شود و تخمدانم کیست های ریز پریفرال داردو پریود ها کمی نا منظم است و ۲۵ سال دارم .بهترین سن برای باردار شدنم چه سنی است.البته در حال حاضر دکتر یک دوره ی ۵ ماهه با دوز ۳ عدد قرص متفورمین تعیین کرده است.

    Rashtgps 2 · آگوست 20, 2010 در 1:27 ق.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به سمیرا: بهتر است در اولین فرصت بعد درمان باردارشوید.

نغمه · آگوست 19, 2010 در 8:52 ق.ظ

سلام.خسته نباشید.من ۳۲ سالمه.و ۴ سال است ازدواج کردم.۳ است که متوجه شدم ام اس دارم و ۵ سال پیش هم به خاطر موهای زاید دکتر بهم قرصهای هورمونی و ضدبارداری داد که پس از ۹ ماه ترومبوز وریدی شدم.امسال تصمیم به بارداری گرفتم و (چون یک بارداری ناحواسته ۳ سال پیش داشتم و دارو هم استفاده می کردم در ۸ هفتگی سقط شد)با توصیه پزشک خون از۲ ماه قبل آمپول هپارودیک ۵۰۰۰ و قرص های هیدروکسی کلروکین سولفات و آسپیرین استفاده می کنم. پزشک زنان هم از هفته پیش متفورمین تحویز کردند سوال من این است که مصرف این دارو سبب ۲ قلو شدن بچه کی شود؟

    Rashtgps 2 · آگوست 21, 2010 در 10:48 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر به نغمه :خیر، دوقلویی ایجاد نمی کند.

نغمه · آگوست 19, 2010 در 8:54 ق.ظ

آیا این دارو باعث میشه که جنین چند قلو شود؟

    Rashtgps 2 · آگوست 21, 2010 در 10:46 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر به نغمه :خیر، ایجاد دوقلویی نمی کند.

سارينا · آگوست 19, 2010 در 2:31 ب.ظ

با سلام
من زنی ۲۸ ساله هستم که بعد از ۲ ماهخ اقدام جهت بارداری به وجود پرولاکتین بالا پی بردم و داستینکس هفته ای نصف عدد مصرف می کنم در آزمایشات بعدی تخمدان چپ کمی تنبلی داشت که دکتر معالج هیچ دارویی ندادند و تنها توصیه کاهش وزن بود می خواستم بدانم اگر از متفورمین استفاده کنم به همراه داستینکس تداخل دارویی ایجاد نمی شود ؟ زیرا می خواهم با مصرف متفورمین هم کاهش وزن و هم تخمدانم از تنبلی خارج شود. متشکرم

    Rashtgps 2 · آگوست 22, 2010 در 12:12 ق.ظ

    پاسخ به سارینا: بهتر است برای کاهش وزن متفورمین مطرف نکنید و داروهای خود را با نطارت پزشک معالج مصرف کنید.

lida · آگوست 20, 2010 در 12:53 ب.ظ

سلام من ۳۰ ساله و دارای PCO هستم-۲ هفته است که متفورمین و ۲ ماه هم کلومفیئن استفاده می کنم .آیا امیدی به بارداری هست؟

    Rashtgps 2 · آگوست 21, 2010 در 10:50 ب.ظ

    پاسخ به لیدا: هر دو داروی فوق برای تحریک تخمک کذاری تجویز شده که می تواند باعث بارداری شود.

مینا · آگوست 23, 2010 در 10:51 ق.ظ

من مدت ۷ ماه است که تصمیم به باردار شدن گرفته ام اما حامله نمیشوم وزن من ۸۳ و قدم ۶۸ میباشد دکتر گفته است که چاقم و تخمک هایم کم کار به من متفورمین و گلوتازون تجویز کرده است مدتی هم مرتب لکه بینی دارم بعد از اتمام قاعدگی چه باید بکنم؟

    Rashtgps 2 · آگوست 31, 2010 در 8:26 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر به مینا: اولا مدت ۷ ماه برای تشخیص نازایی کم است حداقل ۱۳ ماه. در بررسی نازایی بهتر است اول همسرتان بررسی شود. ضمنا با توجه به لکه بینی بهتر است هورمون های تیروئیدی و پرولاکتین حتما چک شود.داروهای تجویز شده فوق در درمان مشکل شما تاثیر ثابت شده ای ندارد.

shirin20052006 · آگوست 26, 2010 در 2:12 ق.ظ

سلام دکتربرای موهای زاید به من مت فورمین و اسبیرونولانکتون و استرادیول (از روز ۵ سیکل) دادن تهوع شدید به همراه سردرد شدید بهم دست میده ایا ادامه بدم خوردنش رو؟ به خاطر این عوارض ۲ ۳ روز یه بار میخورمشون این طوری بهتر تحمل میکنم ایا با این روش از خاصیت شون کم نمیشه؟ایا امکان داره با ادامه دادنشون دجار شوک انافیلاکتی بشم؟

    Rashtgps 2 · آگوست 31, 2010 در 8:20 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر به شیرین:تاثیر داروی متفورمین خیلی ثابت شده نیست با توجه به علائم شدید بهتر است مصرف آن را قطع کنید. البته معمولا در مصرف طولانی تحمل به عوارض ایجاد می شود.تاثیر اسپیرونولاکتون در این مورد بر درمان بیشتر است.

مهیلا · آگوست 26, 2010 در 11:38 ب.ظ

۳۱ساله هستم از اولین پریودی متوجه شدم به تنبلی تخمدان دچارم هیچ گاه پریود هایم حسلب کتاب نداشت تا اینکه ۵ سال پیش در اولین بارداری ام بارداری منجر به سقط داشتم و چون سقط بر اثر وارد شدن ضربه های شدید به شکمم دریک تصادف بود که در آن جسم سنگینی هم برروی شکمم فرود آمد و باعث پارگی کیسه ی آب و سقط شد و جنین پس از دو روز در حالی که دچار عفونت شد یدی شده بودم خارج شد و پس از آن پریود های همراه بادرد داشتم که در ما های اول بالختهه هایی شبیه تکه های جفت همراه بود و پس از آ« پریود هایم بسیار دیر به دیر و دردناک بود به پزشک مراجعه کردم و قرص ld برای رفع این حالت تجویز کرد اما در دو دوره استفاده نه تنها هیچ نتیجه ای نگرفتم پس از قطع دارو یک ماه ونیم به خونریزی های مداوم و گاها با وقفه ی یکی دو روز مبتلا شدم در مواقع حرکت خونریزی تجدید میشد و پس از آن دوباره پریودهایم چند ماه یک بار شد با این تفاوت که تقریبا در همه ی موارد خون آبه هایی لخته مانند دفع میشد وگاهی بسیار کم که درباره ی پریود بودنم به شک می افتادم موهای سرم کم و موهالی زائدم زیاد شده اخیرا پزشک برایم متفورمین تجویز کرده آیا ممکن است ناراحتی دیگری هم به جز تنبلی تخمدان داشته باشم یا آسیب جبران ناپذیری به رحمم وارد شده باشد راستش از آن موقع تا حالا به خاطر اینکه بیوه شده ام و خانواده آزادی عملم را گرفته است به یک پزشک درست و درمان مراجعه نکرده ام و سونو نگرفته ام فقط میخواهم درصد آسیب های جدی را به رحم وتخمدانم بدانم خواهش میکنم پاسخ مرا بدهید با تشکر

    Rashtgps 2 · آگوست 27, 2010 در 3:22 ب.ظ

    پاسخ به مهیلا :بهتر است حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید .

سمیرا -ق · آگوست 30, 2010 در 6:08 ق.ظ

سلام من در تاریخ ۵/۶ پریود شده ام.بهترین زمان تخمک گذاری برای بارداری در این ماه در چه تاریخی می تواند باشد .در ضمن چه ساعت هایی از شبانه روز احتمال باروری به حداکثر خود می رسد. با تشکر از شما

    Rashtgps 2 · آگوست 30, 2010 در 8:35 ق.ظ

    پاسخ به سمیرا: اگر پریود های منظمی دارید معمولا ۱۴ روز قبل از پریود آینده زمان تخمک گذاری است و چند روز قبل و بعد آن تاریخ امکان باروری وجود دارد. در مواردی که پریود ها نامنظم است یکی از روش ها اندازه گیری دمای بدن صبح ها قبل از خروج از رختخواب است که در روزهای تخمک گذاری کمی آفزایش می یابد. در هر حال توصیه به نزدیکی مکرر هر روز یا یک روز در میان برای به حد اکثر رسیدن احتمال باروری است.

آهو · سپتامبر 2, 2010 در 1:03 ب.ظ

من۲۴ سالمه یکسال نیمه ازدواج کردم یه ماه پیش نزد دکتر رفتم چون باردار نمی شدم و تخمدانهایم کیست داشت قرص متفورمین تجویز کردند.
سوالی که دارم اینه من ۳ روز بعد از تاخیر حاملگی ام تست بارداری دادم مثبت بود آیا من حتما باردارم یا ناشی از تاثیر این قرص بوده و من باردار نیستم؟

    Rashtgps 2 · سپتامبر 2, 2010 در 5:01 ب.ظ

    پاسخ به آهو: مصرف متفورمین تاثیری در نتیجه آزمایش ندارد. اگر آزمایش خون انجام دادید وBHCGمثبت گزارش شده،تست مثبت است برای تائید این مساله می توانید با نظر پزشک معالج از سونوگرافی کمک بگیرید.

آهو · سپتامبر 2, 2010 در 5:53 ب.ظ

سلام
من از تستهای یارداری خانگی استفاده نمودم و نیجه آن مثبت بوده
هرچند میزان درستی آن ۹۹ درصد است ولی من باز هم شک دارم.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 3, 2010 در 1:37 ب.ظ

    پاسخ به آهو: برای اطمینان می توانید از تست خون یا سونوگرافی استفاده کنید گرچه موارد منفی کاذب این تست ها بیشتر است نه مثبت کاذب.

پریا · سپتامبر 3, 2010 در 5:30 ب.ظ

با سلام
من دچار تنبلی تخمدان هستم حدود ۴ روز پیش رفتم غکس رنگی و دکتر برام متفورمین ۱۰۰ عدد تجویز کردن گفتن احتمال بارداری رو بالا میبره پریودای نا منظمی هم دارم
به نظر شما با این قرص احتمال تقویت تخمدان ها هست؟
خیلی ممنون

    Rashtgps 2 · سپتامبر 7, 2010 در 10:02 ق.ظ

    پاسخ به پریا: مصرف متفورمین در تنظیم کار تخمدان کاملا ثابت شده نیست. با این حال بهتر است برای درمان تحت نظر پزشک زنان باشید.

دیدگاه‌ها بسته است.